لوله گالوانیزه گرم

لوله گالوانیزه گرم

لوله گالوانیزه گرم به لوله های گالوانیزه فولادی یا لوله گالونیزه آهنی گفته می شود که عملیات آبکاری آن ها در دمای بالا یعنی ۴۲۰ درجه سانتی گراد آبکاری می شوند و به وسیله فلز عنصر روی پوشش داده می شوند.
عناصر قلع یا روی با مولکول های آهن که لوله فولادی از آن ساخته شده واکنش شیمیایی داده و اتصال محکم و مقاومی بین این عناصر و فلز لوله انجام می شود که موجب می شود تا لوله های گالوانیزه گرم مقاومت بیشتری نسبت به لوله های گالوانیزه سرد داشته باشد.

مشخصات و ویژگی های لوله گالوانیزه گرم 

برای اولین بار کشور فرانسه در سال ۱۸۳۶ از لوله گالوانیزه در صنایع خود استفاده کرد و به مرور و با توسعه و گسترش صنایع از این لوله ها به عنوان سازه انواع گلخانه استفاده کردند. به طور کلی به لوله های گالوانیزه ای که درساخت سازه های گلخانه ای مورد استفاده قرار می گیرند،لوله گالوانیزه گلخانه ای گفته می شود.

میزان عمق نفوذ فلز روی در لوله های فولادی که از طریق فرآیند گالوانیزاسیون و آبکاری گرم، ایجاد می شود ، از حدود ۳۵ میکرون تا ۶۵ میکرون می باشد . این در حالی می باشد که لوله های گالوانیزه سرد یا براق مبلی عمق فلز روی آبکاری شده نهایتا ۱۵ میکرون خواهد رسید.
با توجه به شرایط محیطی که لوله گالوانیزه در آن استفاده و به کارگرفته می شود می توان گفت که عمر مفید این لوله ها معمولا بین ۲۵ تا ۳۰ سال است. دمای ۴۲۰ درجه سانتی گراد و ادغام شدن مولکول های قلع و فولاد باعث افزایش بسیار زیاد طول عمر لوله گالوانیزه آبکاری گرم می شوند.

لوله های گالوانیزه گلخانه ای گرم کیفیت بسیار بالا و مقامت خوبی برخوردارهستند.عمل گالوانیزه کردن انواع لوله های فولادی باعث افزایش مقاومت لوله های گالوانیزه گلخانه ای شده واز آنجایی که این لوله ها در محیط گلخانه که دمای نسبتا گرم و فضای مرطوبی نیز دارند مورد استفاده قرار می گیرند باعث می شود تا لوله گالوانیزه گرم زنگ نزند .

در واقع ، روش گالونیزاسیون گرم که برای لوله گلخانه ای به کار گرفته می شود ، عناصر فلز زینک روی را با فولادی که لوله ازآن ساخته شده ادغام کرده و به لوله گالوانیزه ای ضد زنگ و ضد خوردگی تبدیل میکند.

از طرفی عمل گالوانیزه گرم لوله فولادی ، جلوی خوردگی و زنگار لوله گلخانه ای را گرفته و در اثر ضربه دیدن لوله ، مقاومت خود را از دست نمی دهد و روکش روی آن از بین نمی رود .

طول عمر لوله گالوانیزه گلخانه ای که به روش آبکاری گرم گالوانیزه شده ،تقریبا بین ۱۵ تا ۲۰ سال است. از طرفی همین تفاوت بین عملیات گالوانیزه گرم و سرد باعث شده تا لوله گالوانیزه گرم قیمت بالاتری نسبت به لوله گالوانیزه آبکاری سرد گلخانه ای داشته باشد . اما این موضوع باعث نشده تا از لوله گالوانیزه سرد برای ساخت گلخانه ها استفاده نشود.

لوله گالوانیزه گلخانه ای در شاخه های ۶ متری تولید می شوند ، و با توجه به نقشه ساخت گلخانه با سنگ فرز بریده میشوند و در سایزهای مورد نظر در میایند. معمولا چهارده درصد از وزن لوله های گالوانیزه گلخانه ای با ضخامت ۲ میلی متر را روکش گالوانیزه آن یعنی عنصر روی یا قلع تشکیل میدهد که بهترین حالت برای فراهم کردن مقاوت و استحکامم بالا است .

نحوه تشخیص تفاوت لوله گالوانیزه گرم وگالوانیزه سرد

با توجه به تعاریف و نکات گفته شده می توان گفت که تفاوت لوله گالوانیزه گرم وگالوانیزه سرد را می توان بر اساس رنگ این لوله ها تشخیص داد؛ نحوه تشخیص به این معنی می باشد که لوله گالوانیزه گرم به دلیل عملیات شیمیایی متحمل شده در زمان عملیات گالوانیزاسیون و آبکاری آن در دمای بالا رنگ آن بسیار براق تر از لوله گالوانیزه تولید شده به روش آبکاری سرد است.
در لوله های گالوانیزه سرد میزان براق بودن لوله به ضخامت و ورق لوله بستگی دارد؛ مثلا لوله هایی با ضخامت یک میلیمتر یا یک و نیم میلیمتر که اصطلاحا با نام لوله مبلی نیز شناخته می شوند براق تر از لوله های با ضخامت بالا هستند و دلیل آن هم این است که از ورق های براق ترو روشن تری ساخته شده اند.

دیگر تفاوت لوله گالوانیزه گرم از گالوانیزه سرد یا مبلی این است که معمولا لوله های گالوانیزه گرم به صورت دو سر رزوه دنده تولید و ساخته می شوند در حالی که لوله گالوانیزه سرد یا مبلی بدون رزوه است، البته می توان آنها را نیز رزوه دار تولید کرد.

کاربرد های لوله گالوانیزه گرم

لوله گالوانیزه گرم برای انتقال گاز زغال سنگ موجود در معادن و همچنین انتقال بخار مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته از این لوله ها برای انتقال آب استفاده می شد. اما از آنجا که عمر این لوله ها محدود بوده است، پس از مدتی دچار زنگ زدگی می شدند.
پس از مدتی آهن های اکسید شده با آبی که در این لوله ها جریان داشت، ترکیب می شد و رنگ آن را به رنگ زرد، تغییر می داد. همچنین به دلیل زنگ زدگی لوله، جداره داخلی آن صافی خود را از دست داده و زبر میشد. به این ترتیب شرایط تجمع باکتری ها درون لوله ها، فراهم می شد. به همین دلیل در سال ۱۹۶۰ استفاده از لوله گالوانیزه برای انتقال آب ممنوع شد.

 

برای پوشش دهی قطعاتی ک در فضاهای  باز مورد استفاده قرار می گیرند مانند:

  • دکل های مخابراتی
  • دکل های فشار قوی برق
  • لوله های آب با ضخامت بالا
  • گارد ریل جاده ها
  • تیر های برق نیز با این روش در برابر پوسیدگی و مواد خورنده محافظت می شوند

شرکت های تولیدی لوله گالوانیزه 

.

  • لوله های گالوانیزه ساوه
  • لوله های گالوانیزه سپنتا
  • لوله های گالوانیزه سمنان
  •  لوله های گالوانیزه قزوین

محصولات تولیدی شرکت های ذکر شده در بالا جزء با کیفیت ترین برند های موجود  در زمینه ی لوله های گالوانیزه می باشد.و در بین مصرف کنندگان بسیار شناخته شده می باشند.
فروشگاه وبازرگانی آهن تک تمامی برند های محبوب لوله های گالوانیزه را فراهم آورده است ،تا مشتریان عزیز این محصولات را با قیمت بسیار مناسب و پس از مشورت کامل با کارشناسان این فروشگاه  تهیه نمایند .

قیمت لوله گالوانیزه گرم

به شما بازدید کننده گرامی پیشنهاد می شود جهت دریافت و برسی قیمت روز انواع لوله گالوانیزه به صفحه لوله گالوانیزه مراچعه نمایید و با برقراری تماس با کارشناسان آهن تک پس از دریافت مشاوره و اطلاعات لازم، اقدام به خرید محصول مورد نظر خود نمایید.

چرا در فرایند گالوانیزه کردن لوله گالوانیزه گرم از فلز روی به عنوان روکش استفاده می شود؟

از آن جایی که لوله فولادی گالوانیزه، لوله ای از جنس فولاد کربنی است. این لوله ها با توجه به نوع فرآیند آبکاری به دو لوله فولادی گالوانیزه گرم و لوله گالوانیزه سرد تقسیم بندی می شوند. در طی فرایند و عملیات گالوانیزه کردن لوله ، پوششی از فلز روی بر روی لوله ها ی فولادی قرار می گیرد و به این ترتیب مقاومت لوله در برابرخوردگی زمانی که در مجاورت با رطوبت باشد افزایش پیدا خواهد کرد.
از آنجایی که فلز روی نسبت به فولاد به کار رفته در لوله های گالوانیزه فعال تر است، باعث می شود تا لوله فولادی دیرتر در اثر رطوبت آسیب ببیند و به این ترتیب طول عمر لوله های گالوانیزه افزایش پیدا خواهد کرد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ