اتصالات فشار قوی

  1. آهن تک
  2. chevron_left
  3. اتصالات فلزی و صنعتی
  4. chevron_left
  5. اتصالات فشار قوی

اتصالات فشار قوی  به دسته‎‌ای از اتصالات فلزی و صنعتی گفته میشود که نقش بسیار مهمی در رشد صنایع مختلف دارند. اتصالات  فشار قوی از فولاد و آلیاژهای خاص ساخته می‎شوند. اتصالات فشار قوی به دو دسته دنده ای و ساکت ولد تقسیم بندی میشوند.از دیگر اتصالات فلزی میتوان به اتصالات مانیسمان، اتصالات گالوانیزه و اتصالات درزدار اشاره کرد.

اتصالات فشار قوی دنده ای 

اتصالات فشار قوی دنده ای جهت اتصال لوله هایی با تحمل فشار بالا  به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند و بر همین اساس هم به کلاس های مختلفی تقسیم میشوند.این اتصالات نسبت به نوع ساکت ولد این است که بدون درز و جوش هستند و  نصبشان آسانتر است و نیاز به جوشکاری و هزینه برای عملیات جوشکاری ندارند.

از کاربردهای آن هم میتوان به  اتصال لوله های فلزی و شیرآلات به یکدیگر نام برد .اتصالات فشار قوی دنده ای دارای ضخامت زیادتر و تحمل فشار بالاتری می باشد که مطابق با رده لوله استفاده شده در سیستم لوله کشی باید از کلاس اتصالات متناظر با آن استفاده کرد.به همین منظور میتوان از اتصالات کلاس ۲۰۰۰ برای لوله های رده ۸۰ ،اتصالات کلاس ۳۰۰۰ برای لوله های رده ۱۶۰ و اتصالات کلاس ۶۰۰۰ برای لوله های رده xxs استفاده کرد.

به منظور آگاهی بیشتر و مشورت در این زمینه  میتوانید با کارشناسان آهن تک در تماس باشید.

اتصالات فشار قوی ساکت ولد

اتصالات فشار قوی ساکت ولد  نوع دیگری از اتصالات فشار قوی است که دارای یک فرورفتگی بوده که این فرورفتگی برای قرار گرفتن لوله در درون این نوع اتصالات می باشد. پس از قرار دادن لوله در درون اتصالات باید اطراف لوله و اتصالات را جوشکاری کرذ تا باعث آب بندی و استحکام بیشتری شود.این نوع اتصالات نیز مانند نوع دنده ای بر اساس کلاس فشار دسته بندی میشود.کاربرد بیشتر این نوع اتصالات برای سایز های کوچک لوله می باشد.

زانو 90 درجه فشار قوی دنده ای
زانو  ۹۰ درجه دنده ای
زانو 45 درجه فشار قوی دنده ای
زانو ۴۵ درجه دنده ای
سه راهی مساوی فشار قوی دنده ای
سه راهی مساوی دنده ای
سه راهی تبدیلی فشار قویدنده ای
سه راهی تبدیلی دنده ای
چهارراه فشار قوی
چهارراه دنده ای
مهره ماسوره فشار قوی دنده ای
مهره ماسوره دنده ای
کپ فشار قوی دنده ای
کپ فشار قوی دنده ای
بوشن و نیم بوشن فشار قوی
بوشن و نیم بوشن دنده ای
بوشن تبدیلی فشار قوی
بوشن تبدیلی دنده ای
درپوش فشار قوی دندهای
درپوش فشار قوی دنده ای
مغزی فشار قوی دنده ای
مغزی فشارقوی دنده ای
چپقی فشار قوی دنده ای
چپقی فشارقوی دنده ای
تردولت فشار قوی
تردولت (THREADOLET)

 اتصالات فشار قوی ساکت ولد 

زانو 90 درجه فشار قوی ساکت ولد
زانو ۹۰ درجه  ساکت ولد
مهره ماسوره فشار قوی ساکت ولد
مهره ماسوره ساکت ولد
کپ فشار قوی ساکت ولد
کپ فشار قوی ساکت ولد
سه راهی مساوی ساکت ولد
سه راهی مساوی ساکت ولد
سه راهی تبدیلی ساکت ولد
سه راهی تبدیلی ساکت ولد
ساکولت
ساکولت فشار قوی
زانو 45 درجه ساکت ولد
زانو ۴۵ درجه ساکت ولد
بوشن تبدیلی
بوشن تبدیلی ساکت ولد

برند های تولید کننده اتصالات فشار قوی 

اتصالات فشار قوی دنده ای

اتصالات فشار قوی دنده ای برای اتصال لوله هایی با فشار بالا به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند .این اتصالات بر اساس فشاری که تحمل میکنند به کلاس های مختلفی تقسیم میشوند.

از مزایایی که اتصالات اتصالات  دنده ای نسبت به اتصالات قوی ساکت ولد دارند، نصب آسان میباشد که به هزینه جوشکاری هم نیازی ندارند. اتصالات ساکت نسبت به این اتصالات آب بندی بهتری دارند.

این اتصالات در تاسیسات ساختمانی برای اتصال لوله های فلزی و شیرآلات به یکدیگر به کار برده می شود و اتصال آنها به صورت رزوه ای است.

این اتصالات به دلیل ضخامت زیاد، قابلیت تحمل فشارهای بالا را دارند و مطابق با رده لوله استفاده شده در سیستم لوله کشی باید از کلاس اتصالات متناظر با آن استفاده کرد.

کاربرد اتصالات فشار قوی دنده ای

اتصالات فشار قوی دنده ای برای لوله هایی با قطر کوچک معمولا برای سایزهای ۴ اینچ و کوچکتر مورد استفاده قرار می گیرد.

این اتصالات با اتصالات دنده ای معمولی تفاوت هایی در وزن ،ضخامت و فشار تحملی آن ها دارند .کاربرد این اتصالات معمولا برای شرایط  فشاربالا و غیر حساس مانند آتش نشانی، سیستم های خنک کننده صنعتی است.

از دیگر مزایای این اتصالات میتوان به عدم نیاز به مهارت نصب، کارآیی بالا، قابلیت آب بندی مناسب در دما و فشار بالا اشاره کرد.

استاندارد اتصالات فشار قوی دنده ای

اتصالات دنده ای و اتصالات ساکت ولد فشار قوی، اتصالاتی هستند که به روش فورجینگ ساخته می شوند، فرآيندی كه قطعه با تغيير شكل پلاستيك به خاطر اعمال نيروهای فشاری توليد می شود.

فورج يكی از قديمی ترين فرآيندهای فلزكاری شناخته شده است و برای توليد قطعاتی كه در شرايط كاری با تنش بالا و بحرانی كارمی كنند، از اين روش استفاده می شود.

استاندارد ساخت این اتصالات و اتصالات ساکت ولد  ASME B16.11 است که شامل فشار کاری، مشخصات و تلورانس ابعادی، درصد عناصر و آلیاژهای مورد نیاز ساخت برای این اتصالات و اتصالات ساکت ولد است.

استاندارد ساخت این اتصالات به لحاظ ابعادی طبق استاندارد ASME B16.11  است که شامل سایز اتصالات فشار قوی دنده ای برای قطر نامی NPS اینچ می شود.

استاندارد ساخت اتصالات دنده ای بوشن ها و درپوش ها دارای کلاس بندی نبوده و ممکن است تا کلاس ۶۰۰ مورد استفاده قرار گیرند و انتخاب لوله مناسب طبق استاندارد ASME B16.11 باشد.

انواع اتصالات دنده ای فشار قوی

از انواع اتصالات دنده ای فشار قوی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

زانویی فشار قوی دنده ای

برای تغییر جهت جریان از زانو های  ۹۰ درجه و ۴۵ درجه  استفاده می شود و این زانو ها را نمی توان برش داد زیرا در هر دوطرف ورودی و خروجی دنده خورده است.

سه راهی فشار قوی دنده ای

سه راهی برای انشعاب گرفتن از خط اصلی است که زاویه بین ورودی خروجی و انشعاب باید ۹۰ درجه باشد. تمامی سه راهی فشارقوی دنده ای از داخل دنده می شوند، در غیر این صورت اگر از بیرون دنده باشد، باید از مغزی استفاده شود.

بوشن دنده ای فشار قوی

لوله های مناسب اتصالات  رزوه دار بوده و از بیرون دنده می شوند و همه لوله ها به صورت مادگی هستند، به همین دلیل برای اتصال دو لوله و ادامه خط لوله کشی از بوشن دنده ای فشار قوی استفاده می شود.

مغزی فشار قوی دنده ای

هردو طرف مغزی از بیرون دنده می شود و برای اتصال بین دو شیر فلکه که هر دوطرف آن ها از داخل دنده شده از مغزی فشار قوی دنده ای استفاده می شود، کاربرد دیگر مغزی تغییر مادگی به نری زانو یا سه راهی است.

تبدیل فشار قوی دنده ای

تبدیل فشار قوی دنده ای برای تغییر سایز در خط لوله است، تبدیل ها یک طرف از داخل و طرف دیگر از بیرون دنده می شوند.

مهره ماسوره فشار قوی دنده ای

مهره ماسوره فشار قوی دنده ای برای زمانی است که پس از اجرای کامل تاسیسات و بسته شدن تمام اتصالات، اگر نیاز به تعمیر بود امکان باز کردن این خط برای تعمیر باشد.

درپوش فشار قوی دنده ای

درپوش فشار قوی دنده ای برای کور و مسدود کردن مسیر لوله کشی است.

چهار راه فشار قوی

چهار راه فشار قوی دنده ای یا اتصال چهار راهه یک ورودی و سه خروجی دارد یا برعکس و این اتصال مانند سه راهی در لوله کشی کاربرد زیادی دارد.

 

اتصالات فشار قوی دنده ای

اتصالات فشار قوی ساکت ولد

اتصالات ساکت ولد یکی از دسته های اتصالات فلزی می باشد که دارای یک فرورفتگی برای قرار گرفتن لوله در درون این نوع اتصالات است.

پس از قرار گیری لوله در درون اتصالات ساکت ولد اطراف لوله ها جوشکاری می شود و  این جوشکاری باعث می شود تا آب بندی و استحکام بیشتری داشته باشند.از این اتصالات برخلاف اتصالات جوشی درزدار و اتصالات مانیسمان معمولا برای سایزهای کوچک لوله استفاده می شود.

کاربرد اتصالات فشار قوی ساکت ولد

کاربرد اتصالات ساکت ولد زمانی است که کنترل نشتی و آب بند کردن و مقاومت سازه ای بالا برای طراحی مهم باشد.

کاربرد اتصالات ساکت ولد در سیستم های انتقال دهنده مواد اشتعال زا، سمی و گران قیمت که نشت کردن مجاز نباشد، است و مزایای این نوع اتصال آب بندی بسیار مطمئن است.

اتصالات ساکت ولد از جمله روش های اتصال لوله ها به یکدیگر هستند و کاربرد آن بیشتر در مورد لوله های با ضخامت و اندازه های کوچک است.

کاربرد اتصالات ساکت ولد در سیستم های صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع پزشکی است و این اتصالات مطابق استاندارد ASME لوله متناظر و در همان سایز به کار می رود.

مزایای اتصالات فشار قوی ساکت ولد

یکی از مزایای اتصالات ساکت ولد این است که برخلاف اتصالات دنده ای دارای هیچگونه رزوه ای نیستند.

ابعاد و متریال اتصالات ساکت ولد مطابق استاندارد ASME B16.11 و ASTM A105,A182,A350 است.

یکی دیگر از مزایای اتصالات ساکت ولد این است که قیمت بسیار مناسب و مقاومت بالایی دارد و این موضوع باعث محبوبیت بیشتر این نوع اتصالات شده است.

از دیگر مزایای این اتصالات می توان به تضمین آب بندی آن اشاره کرد که برای انتقال انواع مواد پتروشیمی، سمی و خطرناک و غیره استفاده می شود.

انواع اتصالات فشار قوی ساکت ولد

از انواع اتصالات ساکت ولد میتوان به زانوهای ۴۵ و ۹۰ درجه برای تغییر مسیر، سه راهی مساوی و نامساوی، مهره ماسوره، سه راه تبدیلی، ساکولت، بوشن تبدیلی، نیم بوشن، کپ و غیره اشاره کرد.

قیمت اتصالات فشار قوی

قیمت اتصالات فشار قوی با توجه به معیار ها و  اندازه های مختلفی مشخص میشود.جهت آگاهی از قیمت انواع محصولات اتصالاتی آهن تک با کارشناسان ارشد آهن تک مستقیما در تماس باشید تا از قیمت به روز انواع اتصالات فلزی و صنعتی مطلع شوید.

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ