لوله اسپیرال گالوانیزه

لوله اسپیرال گالوانیزه چیست؟

امروزه تکنولوژی بسیار پیشرفته شده و در تمام لایه های زندگی و صنعت کاربرد دارد، این پیشرفت توانسته ابزار و تجهیزاتی را که سبب آسانی فعالیت ها در کلیه لوازم و من جمله در سیستم های تأسیسات ساختمانی شده است.

کانال اسپیرال گالوانیزه (Galvanized Spiral Air Duct ) با انواع مختلف خود از جمله تجهیزاتی است که در زمینه تاسیسات ساختمانی توانسته موجب تسهیل در کارها و فعالیت ها، کاهش مصرف انرژی، افزایش سرعت کار و افزایش عمر مفید قطعات ساختمانی بشود. یکی از مهم ترین محصولات در زمینه تاسیسات ساحتمانی کانال ها هستند.

کانال ها را میتوان با توجه به کاربرد و شرایط استفاده کردن آنها تقسیم بندی کرد. یکی از پرکابردترین کانالها، کانال لوله های اسپیرال گالوانیزهاست که آن را بررسی میکنیم.


مقاله پیشنهادی مرتبط :لوله اسپیرال چیست ؟

کانال اسپیرال گالوانیزه هوا

 

کانال اسپیرال گالوانیزه هوا یکی از محصولات جدید از خانواده کانالهای گرد است که ویژگی های منحصر به فردی دارد که این ویژگی ها کاربردهای زیادی را برای کانالهای اسپیرال گالوانیزه ایجاد کرده است.

سریع بودن در ساخت، مقاومت بالا، نصب به آسانی ، تحمل سرعت فشار بالای جریان عبوری از کانال باعث شده که کانالهای اسپیرال گالوانیزه در امور مهمی چون سیستم های تهویه مطبوع، تخلیه بخارات و گازهای سمی و همپنین انتقال پودر و دانه های غلات و …. مورد استفاده قرار بگیرد.

کاربردهای مهم دیگر کانال اسپیرال گالوانیزه در امور ساختمان کارخانجات، ورزشگاه ها، اماکن عمومی، راه سازی و پل سازی، طراحی داخلی بناها و مواردی از این دست می باشد که در این موارد از کانال اسپیرال گالوانیزه به صورت نمایان یا اکسپوز به کار برده می شوند.

ساخت لوله اسپیرال گالوانیزه

 

ساخت لوله اسپیرال گالوانیزه به این گونه است که ورقهای فلزی که کانال از آنها ساخته می شود، به شکل Spiral Seam در اطراف محور لوله ای گرد چرخانده میشوند و از خارج برجستگی هایی بر روی آنها ایجاد میشود که باعث افزایش مقاومت و توانایی فشار بسیار بیشتر برای کانال اسپیرال گالوانیزه نسبت به دیگر نمونه های مشابه خود می شده است.

در ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه با استفاده از دوخت و پرس های مارپیچی انتهای نوار فلزی استوار می شوند و با استفاده از این شیوه کانال به شکل نری مادگی در می آید که موجب بالا رفتن استحکام کانال اسپیرال گالوانیزه می شود.


مقاله پیشنهادی مرتبط :انواع لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه اسپیرال

کانال اسپیرال گالوانیزه ساده

 

کانال اسپیرال گالوانیزه ساده را میتوان همچون کانال اسپیرال برای سیستم های گرمایشی و سرمایشی برای انتقال هوای گرم و سرد و تهویه هوا و گرد و غبار و دود و همینطور مواد زائد و سیستم شوتینگ زباله مورد استفاده قرار داد.

کانال اسپیرال گالوانیزه آلومینیوم

 

کانال اسپیرال گالوانیزه آلومینیوم را به دلیل وزن و ضحامت کم، و مقاومت بالا در برابر شکستگی میتوان بجای لوله های سیمانی ساختمانی استفاده کرد که سازمان نظام مهندسی نیز این استفاده را نیز تایید میکند و گزینه بسیار مناسب تری برای مجری از نظر اقتصادی است. زیرا کانال اسپیرال گالوانیزه هزینه بسیار کمتری برای خرید و هم در نصب نسبت به لوله سیمانی دارد.

لوله اسپیرال گالوانیزه

کانال اسپیرال گالوانیزه مشبک

 

نوع دیگری از کانال اسپیرال گالوانیزه با طرح استوانه ای و بیضی گونه موجود است که از این نمونه ها می توان برای روکش یا داکت(duct) در پروژه های تنیدگی در انواع سازه های بتنی در کارگاه ها ، پل ها، پارکینگ طبقاتی، آپارتمان سازی و مخازن بتنی به کاربرد.
از کانال اسپیرال گالوانیزه مشبک نیز میتوان برای سیستم های فیلترهای سوخت رسان، تصفیه گاز، روغن، گازوییل، صنایع خودروسازی و پالایشگاهی و نیروگاهی استفاده نمود.


مقاله پیشنهادی مرتبط :لوله گالوانیزه سرد

کانال اسپیرال گالوانیزه دوجداره

 

کانال اسپیرال گالوانیزه دوجداره می توان به عنوان عایق صوتی و حرارتی استفاده کرد که در این نمونه ۲ لایه کانال اسپیرال گالوانیزه روی هم قرار گرفته است و استفاده از پشم شیشه در بین آنها خاصیت عایقی را به وجود آورده اند که باعث کاهش نویز و سر و صدا،کاهش انرژی مصرفی و صرفه جویی در انرژی میشود.

مزایای کانال اسپیرال گالوانیزه

از مهمترین ویژگی های کانال اسپیرال گالوانیزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  به دلیل سهولت پیش تولید قابلیت ذخیره سازی درانبار را دارد و اتصالات آن معمولی و دردسترس هستند که این دم دست بودن باعث کاهش زمان اجرای پروژه می شود.
  • این کانال ها به دلیل کمینه بودن سطح تماس نسبت به کانال چهارگوش انرژی کمتری را تلف میکند.
  • کانال اسپیرال گالوانیزه را متناسب با نوع و مکان کاربردش می توان از  مصالح متفاوتی همچون ورق گالوانیزه، آلومینیوم و استیل ساخت . برای مثال از نوع آلومینیومی میتوان برای شرایط مرطوب و از نوع استیل برای محیط بهداشتی و استریل استفاده کرد.
  • کانال گالوانیزه در مقایسه با کانال های دیگر دارای استحکام بیشتر و در مقایسه با کانال چهارگوش نسبت به صدا عایق تر و افت فشار در آن کمتر است.
  • به دلیل زیبایی در طراحی کانال اسپیرال گالوانیزه از آن می توان برای طراحی اکسپوز استفاده کرد.
  • کانال اسپیرال  نیاز کمتری به ساپورت و فلنج و سایر اتصالات دارد که تولید و نصب را برای مجری آسان میکند.
  • به دلیل انتقال و تقسیم جریان هوا به طور مناسب در کانال جریان هوا به خوبی یکنواحت میشود.
  • در این کانال ها هوا امکان نشت شدگی ندارد و به خوبی قابل عایق کاری است.
  • کانال اسپیرال کالوانیزه در بازه دمایی ۳۰- تا ۲۵۰+ درجه سانتیگراد مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

تبدیل و اتصالات هوا در کانال اسپیرال گالوانیزه

بعضی مواقع در امور کانال کشی به دلیل تغییر مسیر و تبدیل سطح مقطع استفاده از اتصالات ضروری میشود. انواع اتصالات برای کانال اسپیرال گالوانیزه در سه نوع فلنجی، گسکت دار و داخل کانالی موجود می باشد و متناسب با ضرورت و نیاز مشتری در انواع مختلف گالوانیزه، آلومینیوم و استیل قابلیت دسترسی برای مشتری و مجری را دارد. بین سه نمونه یاد شدعمدل گسکت دار بهترین و پر مصرفترین مدل میباشد.

اتصال گسکت کانال اسپیرال گالوانیزه

اتصال گسکت دار گونه ای کانال کشی پوش فیت است که از کانال اسپیرال گالوانیزه و اتصالات مجهز به گسکت هوابند می باشد که نصب بسیار آسانی دارد کیفیت کار را بسیار بالا می برد و به دلیل عایق بودن نسبت به عبور هوا و انرژی در محل اتصالات بازده سیستم را بالا می برد. نوار لاستیکی EPDM برای ساخت گسکت هوابند به کار برده میشود که اشعه مابرانفش را از خود عبور نمی دهد و در رنج دمای ۳۰- تا ۱۰۰+ در کارایی آن خللی ایجاد نمی شود. گسگت در کانال اسپیرال گالوانیزه قرار می گیرد و محل اتصال با استفاده از پروفیل لاستیکی پوشانده میشود.

مزایای اتصال گسکت کانال گالوانیزه اسپیرال

  • در محدوده کاری با فشار ۵۰۰۰- Pa تا ۳۰۰۰+Pa در برابر هوا عیق است.
  • در فضاهایی که امکان استفاده از روش های معمول برای مانند اتصال با فلنج  نیست از این روش اتصالات را میتوان عایق نمود.
  • ایجاد شرایط کلاس ۳ نشتی SMACNA
  • امکان حرکت ، چرخش و جهت گیری اتصالات بدون ایجاد مشکل وجود دارد.
  • در کلیه شرایط آب و هوایی قابلیت سازگاری را دارند.
  • در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم هستند.

حالت های مختلف اتصالات کانال اسپیرال گالوانیزه

 

  • اتصال  دو کانال مستقیم با رابط نری
  • بین کانال و اتصالاتی که اتصالات در داخل کانال قرار می گیرد.
  • مابین دو اتصال از طریق رابط ماده

سایت آهن تک لیست قیمت انواع لوله های صنعتی و فولادی مانند قیمت لوله گالوانیزه ، قیمت لوله اسپیرال .

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ