اتصالات فلزی و صنعتی 

اتصالات فلزی و صنعتی به ابزار های فلزی و آهنی گفته میشوند که بین لوله های فلزی و دیگر اقلام پایپینگ مانند فلنج ها ،شیرآلات و لرزه گیر ها قرار میگیرند و جهت اتصال این ها با یکدیگر مورد استفاده قرار میگیرد. درواقع اتصال لوله ها به یکدیگر یا تغییر جهت دادن، انشعاب گرفتن و تبدیل کردن لوله از بزرگ به کوچک و بالعکس از وظایف اتصالات فلزی و صنعتی می باشد.

جنس این اتصالات لوله از آهن، چدن یا چدن گالوانیزه می باشد.

به صورت کلی  اتصالات فلزی که به دسته های مختلف تقسیم میشوند بر اساس فشار کاری که تحمل میکنند و نوع لوله ها و شیر آلات مورد استفاده قرار میگیرند .

انواع اتصالات فلزی

اتصالات فلزی به ۴ دسته کلی تقسیم میشوند که عبارت هستند از :

  • اتصالات جوشی
  • اتصالات رزوه ای
  • اتصالات ساکت ولد
  • اتصالات فلنجی

اتصالات فلزی جوشی

اتصالات فلزی جوشی رایج ترین نوع اتصالات لوله کشی است که امروزه بیشتر از انواع دیگر اتصالات مورد استفاده قرار میگیرد.نوع طراحی و ساخت اتصالات فلزی جوشی به گونه ای است که با استفاده از جوشکاری به لوله قابل اتصال باشند و در مواردی از جمله تغییر جهت و تغییر سایز لوله ، انشعاب گیری و مسدود کردن مسیر لوله مورد استفاده قرار گیرد.

اتصالات فلزی جوشی که امروزه مورد استفاده قرار میگیرد به دو دسته اتصالات مانیسمان (بدون درز)  و اتصالات درزدار تقسیم میشود.

اتصالات جوشی مانیسمان

این نوع اتصالات فلزی به صورت جوشی به یکدیگر متصل می شوند و بیشتر برای لوله های مانیسمان و درزدار مورد استفاده قرار می گیرد. اتصالات مانیسمان برای سیستم هایی که در دما و فشار بالا مورد استفاده قرار میگیرند مناسب هستند .این اتصالات برای ضخامت های متفاوت از جمله اتصالات مانیسمان رده ۴۰،SGP و STD  پرکاربرد می باشد.

اتصالات جوشی درزدار

نوع دیگر اتصالات فلزی  جوشی ،اتصالات سیاه درزدار هستند که تفاوت آن با اتصالات جوشی مانیسمان در فرآیند ساخت و ساز  آن ها است.این اتصالات با استفاده از روش قالبگیری و با درز جوش در بدنه آن ها طراحی و ساخته می شود که آستانه تحمل فشار و دمای پایین تری را نسبت به اتصالات مانیسمان دارا می باشند.

قیمت اتصالات درزدار نسبت به اتصالات مانیسمان پایین تر است.

استاندارد هایی که اتصالات فلزی جوشی آن ها را رعایت میکنند عبارتند از :
  • استاندارد ASME B16.9 ، ASME B16.28  جهت نمایش مشخصات و تلرانس ابعادی اتصالات جوشی
  •  استاندارد ASME B16.25  جهت نشان دادن شرایط آماده سازی انتهای اتصالات جوشی
  • استاندارد ASME B16.49 جهت نمایش جزئیات نامگذاری

 

اتصالات رزوه ای

اتصالات رزوه ای و دسته های اتصالات پیچی و اتصالات جوشی برای تاسیسات آب رسانی استفاده می شود که از رزوه ای در پروژه های کوچک و آبرسانی در منطقه مشخص بسیار ایده ال است. ما در این مقاله قصد داریم در مورد این محصول بطور کامل توضیح دهیم.

اتصالات رزوه ای  که با نام تجاری threaded pipe fitting شناخته میشوند به قطعاتی فلزی گفته میشود که در مسیر لوله های فولادی قرار می گیرند و با اعمال اتصالات متعدد در لوله ها، عملاً مسیر هدایت سیالات مختلف را فراهم می کنند. طراحی و ساخت این نوع اتصالات به گونه ای است که با وجود زاویه های ریز در ساختار آن ها این قابلیت مهم  را دارد تا تغییر مسیر اساسی را در جریان لوله کشی اعمال کند.
این نوع اتصالات کاربردهای بسیار گسترده ای در صنایع مختلفی مانند لوله کشی ساختمان ها،مراکز توزیع سیالات آبی و گازی،کارخانجات تولید مواد شیمیایی ،صنعت پتروشیمی،نفت و گاز و … را دارند.

اتصالات ساکت ولد

اتصالات ساکت ولد به اتصالاتی گفته میشود که دارای یک قسمت تورفتگی می باشند که لوله و اتصالات دیگر میتواند در آن ها قرار گیرند.در این نوع اتصال از یک جوش به منظور آب بندی استفاده میشود.جنس این اتصالات از کربن استیل و فولاد آلیاژی استنلس استیل می باشد.این نوع اتصالات بیشتر در مواردی استفاده میشود که نیاز به اتصالات قوی و ماندگار با عمری طولانی دارند.یکی از مطمین ترین اتصالات در بین تمامی اتصالات فلزی می باشند که تنها نکته منفی این اتصالات زمان بر بودن آن ها  در موقع نصب می باشد.

 

اتصالات فلنجی

اتصالات فلنجی به اتصالاتی گفته میشود که  یک صفحه گرد و دایره ای که در مرکز آن سوراخی ایجاد کرده اند و لوله در آن سوراخ قرار می گیرد و دور این فلنج سوراخ هایی برای بستن پیچ و مهره ایجاد شده است. تعداد سوراخ ها بستگی به DN و کلاس و نوع فلنچ دارد. فلنج ها به دو نوع  جوشی و پیچی تولید و روانه بازار
می شود و برای آب بندی این اتصال ها واشری بین دو صفحه فلنج قرار دارد که از جنس لاستیک، مقوا یا آزبست است.

برند های تولید کننده اتصالات فلزی

اتصالات فلزی یکی از مهم ترین و کاربردی ترین تجهیزات در صنعت هستند که تولید کننده های مختلفی در ایران و خارج از کشور اقدام به تولید این اتصالات میکنند.از جمله برند های اتصالات فلزی میتوان به اتصالات بنکن رده STD ، اتصالات ایران اتصال ، اتصالات بنکن رده ۴۰ ،بنکن رده SGP و اتصالات ساخت ایران اشاره کرد.

جهت سفارش و استعلام قیمت تمامی برند های اتصالات فلزی و صنعتی میتوانید با کارشناسان ارشد آهن تک در تماس باشید.

اتصالات فلزی و صنعتی

اتصالات بدون درز مانیسمان

اتصالات لوله مانیسمان نوعی تجهیزات هستند که با استفاده از آن ها می توان مسیر لوله کشی لوله های مانیسمان را مشخص کرد وبه شکل دلخواه خودمان لوله کشی را هدایت کنیم. این اتصالات فولادی مانیسمان بسیار کاربردی هستند و در موارد بسیار زیادی از آن ها استفاده میشود. این اتصالات از پرکاربردترین اتصالات فلزی در صنایع نفت،گاز و تاسیسات می باشد و به دلیل اینکه برخلاف اتصالات درزدار ساختار یکپارچه داشته و درز جوش ندارند می توانند فشار و دمای بیشتری را تحمل کنند. نحوه ی اتصال این اتصالات به صورت جوشی است.

اتصالات درزدار

اتصالات درزدار یا اتصالات جوشی درزدار که در بعضی مواقع به آن ها اتصالات سیاه درزدار نیز گفته میشود ، به اتصالاتی گفته می شود که در فرآیند تولید آن از لوله درزدار استفاده شده است.این نوع اتصالات با استفاده از ورق فلزی و فرآیند جوشکاری ساخته شده است.نوع انتخاب این نوع اتصالات هم بر اساس تحمل فشار و دمایی است میتوانند تحمل کنند.این نوع اتصالات نسبت به لوله های بدون درز دارای هزینه کمتری می باشد.

اتصالات گالوانیزه

اتصالات گالوانیزه  همانگونه از نام آن مشخص است از جنس گالوانیزه می باشد.این نوع اتصالات به صورت دنده ای می باشند که  وظیفه آبرسانی در موتورخانه ها و بخش هایی از  پروژه های صنعتی را بر عهده دارند. آرایش لبه های ابتدایی و انتهایی اتصالات گالوانیزه به صورت THREADED یا دنده ای می باشد.اتصالات گالوانیزه برای اتصال به لوله های گالوانیزه مورد استفاده قرار می گیرند و در راستای متصل نمودن لوله ها به یکدیگر و  سر  و سامان دادن سیستم های لوله کشی ای به کار می روند. این اتصالات به شکل های گوناگون و در زوایای مختلف تولید و روانه بازار  می شوند.

اتصالات فشار قوی

اتصالات فشار قوی دسته مهمی از اتصالات در صنایع مختلف از جمله نفت و گاز و پتروشیمی می باشند.جنس این اتصالات اکثرا از فولاد و آلیاژ های خاصی می باشد.اتصالات فشار قوی به دو صورت دنده ای و ساکت ولد در ایران موجود می باشد.پر کاربردی ترین نوع این اتصالات در صنایع آب ،گاز ،بخار ،نفت ،گاز ،پتروشیمی و … می باشد.این اتصالات دارای دو ویژگی سیکل فشار و حرارت می باشد.

لیست قیمت اتصالات فلزی

لیست قیمت اتصالات فلزی با کمترین قیمت در سراسر کشور را از آهن تک بخواهید. آهن تک با توجه سابقه طولانی که در صنعت لوله و پایپینگ دارد با تمامی تولید کنندگان اتصالات فلزی ارتباط مستقیمی دارد .جهت خرید و استعلام لیست قیمت اتصالات فلزی میتوانید با کارشناسان ارشد آهن تک به صورت تلفنی در تماس باشید.

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ