لوله های API 5L از مهم ترین لوله های فولادی هستند که توسظ بازرگانی بزرگ آهن تک در ایران تامین میشود. تولید این لوله ها به دو صورت بدون درز و درزدار جوشی انجام میشود.این لوله ها در دو سطح PSL1 و PSL2 تولید میشود.به طور کلی از نظر ویژگی های سختی ،ترکیبات شیمیایی و خواص استحکامی وآزمون های کیفی لوله های سطح PSL2 از لوله های سطح PSL1 بالاتر می باشد.

لوله های API 5L به طور عمده در  خطوط انتقال نفت،گاز وپتروشیمی به منظور انتقال سیالات کاربرد دارند.این لوله ها در گرید های زیر تولید میشوند که عبارت اند از :

PSL 1: A25, A, B, X42, X46, X52, X56, X60, X65, X70

PSL 2: B, X42, X46, X52, X56, X60, X65, X70, X80

حاصل ضرب دو رقم بعد از X در عدد ۱۰۰۰ نشان دهنده کمترین استحکام تسلیم در واحد PSI می باشد.

تولید و ساخت لوله های API 5L نسبت به استاندارد هایی نظیر ATSM A53 و ATSM A106  تقریبا سخت گیرانه تر و دقیق تر می باشد ؛بنابراین این لوله ها رقبای ضعیفتری نسبت به این لوله ها هستند.برای مثال به مواد اولیه تولید این لوله ها توجه خاصی می شود و همچنین سختی یا Toughness و تست سختی با الزامات بیشتری همراه هست تا بتوان با اطمینان خاطر از آنها در خطوط فشار و دما بالا و یا سرویس های گاز ترش استفاده نمود.

سایز بندی لوله های API 5L

سایز بندی لوله های API 5L برای PSL 1 از ۱/۲ تا ۸۰ اینچ و برای PSL 2 از ۱/۲ ۴ تا ۸۰ اینچ می باشد و از نظر ضخامت و مشخصات ابعادی از استاندارد ASME B36.10 پیروی می کنند. لازم به ذکر است انتهای سر لوله های PSL 1 به شکل های تخت (PLAIN)، رزوه (THREADED)، پخ (BEVELED) و PSL 2 تنها به شکل تخت موجود است.

لوله API 5L

کاربرد لوله های API 5L

لوله های API 5 L کاربرد بسیار زیادی در خطوط انتقال نفت،گاز و پتروشیمی دارند.از این لوله های جهت سرویس هایی با دما و فشار بالا و  سرویس های گاز نیز در پتروشیمی ها نیز استفاده میشود.لوله های API 5L نسبت به رقبای خود لوله های پرکاربردی در صنعت نفت و گاز می باشند.

استاندارد چیست؟

استاندارد ها زبان تفاهم و قابل درک بین تولید کننده و مصرف کننده تجهیزات است.این زبان کمک زیادی به مصرف کننده کالا در انتخاب و دستیابی به ویژگی های کالای مورد نیاز خود میکند.

از ویژگی های و مزایای استاندارد های میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  •  مدرکی معتبر جهت درج روش ساخت و تولید و آزمایش محصول
  •  موجب افزایش ایمنی در عملیات های صنعتی شده
  • تضمین کیفیت
  • کاهش هزینه ها
  •   به حداقل رساندن پیچیدگی ها
  • سرعت دادن به پذیرش محصولات در بازار
  • جلوگیری از تغییرات عمده در محصولات تولیدی

در تمامی صنایع، به ویژه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی تمامی کالاها بر اساس استانداردهای معتبر جهانی تهیه می شوند که برخی از آنها به شرح ذیل می باشد:

API : American petroleum institute

ASTM : American society for testing & material

AGA : American gas association

ISIRI : Iranian standard & industrial resesrch institute

IGS : Iranian gas standard

IPS : Iranian petroleum institute

MSS-SP : Manufacturer standard society-stndard practice

DIN : Deustches institute for normang e.v

BSI : British standard institution

JIS : Japanese industrial standard

EN : Euronorm

استاندارد API (انجمن نفت آمریکا)

استاندارد API یا انجمن نفت آمریکا در سال ۱۹۱۹ میلادی در شهر کلمیبیا تاسیس گردیده و از سال ۱۹۲۴ تبدیل به مرکز تدوین و نگهداری استانداردهای صنعت نفت و گاز سراسر جهان تبدیل شده است.

تدوین این استانداردها  کمک شایانی به صنعت در جهت کسب رضایت مصرف کنندگان و  تولید و اختراع  محصولات با کیفیت و ارائه خدمات مطلوب  نموده است.

انجمن نفت آمریکا با ادعای همکاری با ۶۵۰ شرکت در خصوص تولید، پالایش، توزیع و سایر بخشهای صنعت نفت به عنوان بزرگترین انجمن تجاری صنعت نفت و گاز آمریکا محسوب می گردد.

این انجمن در هر سال بالغ بر ۳۰۰،۰۰۰ اثر شامل کتابها، استانداردهای فنی، کتاب های الکترونیکی نرم افزارو کاتالوگ منتشر می کند. عناوین مطالبی که در کاتالوگ های انجمن  نفت آمریکا می توانید ملاحظه کنید شامل بخشهای زیر می باشد:

  • اكتشاف و تولید
  • اندازه گیری نفت
  • بازاریابی
  • انتقال
  • پالایش
  • ایمنی و آتشنشانی و …

مشخصات فنی لوله های API 5L 

لوله های API 5L دارای مشخصات شیمیایی و مکانیکی زیادی می باشند که میتوانید از سایت رسمی API.COM تمامی اطلاعات آن را به تفصیل مشاهده کنید یا میتوانید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ما تماس بگیرید و از مشخصات فنی این لوله های مطلع شوید.

قیمت لوله های API 5L 

قیمت لوله های فولادی API 5L با توجه به نوسانات بازار متغیر است.جهت استعلام قیمت لوله های فولادی میتوانید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ارشد آهن تک ارتباط برقرار کنید .

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ