تاثیر گالوانیزه شدن بر روی استحکام فولاد

 در طول سالیان گذشته، سازندگان فولاد در سراسر جهان فولادهای با ساختاری جدید تولید کرده اند که دارای استحکام و بازده بالاتر هستند. این پیشرفت باعث شده تا تولید کنندگان بتوانند از فولادهای سبک تر برای ساخت محصولات فولادی خود استفاده کنند ، بنابراین هزینه های تولید ، حمل و نقل و مونتاژ محصول نهایی را به حداقل می رساند.

قبل از این اتفاق و پیشرفت هایی که در زمینه تولید فولاد وجود داشت، از فولادهایی با فرآیند  نورد گرم درجه ۲۵۰ مگاپاسکال که برای ساختن سازه های فولادی  گالوانیزه شده بودند ، استفاده می شد.

نتایج مراکز تحقیقاتی  و هزاران  آزمایش در سراسر جهان نشان داده است که فرآیند گالوانیزه گرم ، هیچ تاثیری در استحکام کششی و اثبات (عملکرد) فولادهای ساختاری درجه ۲۵۰ مگاپاسکال ندارد. با این حال در این مقاله ما قصد داریم تا متوجه شویم که آیا روند گالوانیزه گرم ، تأثیری در استحکام کششی و بازده جدیدترین درجه های کششی بالا از فولادهای ساختاری دارد؟

از دست دادن قدرت کششی

گالوانیزاسیون فلز روی، بر روی استحکام کششی و عملکرد این فولادهای دارای کشش بالا تأثیر می گذارد. یک آزمایش و تحقیق  برای اطمینان از در دسترس بودن داده های واقعی انجام شد. این تحقیق شامل گالوانیزه این فولادها برای تأثیر گالوانیزه گرم در عملکرد ساختاری آنها بود که نتیجه این آزمایش در ادامه شرح داده شده است:

هدف از این برنامه آزمایشی و تحقیقاتی  این بود که مشخص کند که آیا فرآیند گالوانیزه گرم غوطه ور شدن فولاد غرق شده روی مذاب با استفاده از فرآیندهای گالوانیزه گرم ثابت ، اثرات مضر بر استحکام استحکام فولاد کششی بالا دارد.

این فرایندها شامل دو برابر شدن زمان غوطه وری فولاد در روی مذاب در دمای ۴۵۵ درجه سانتی گراد است.به طور کلی دو آزمایش بدین منظور انجام شد که عبارت اند از :

  • تست شماره یک
  • تست شماره دو

تست ۱ 

حداقل سختی تضمین شده و حداقل مقاومت در برابر فولاد نورد گرم HA70T-P به ترتیب ۷۰ HRB و ۴۵۰ MPa است. استحکام عملکرد برجسته ای از ۵۲۰ تا ۶۱۰ مگاپاسکال و مقاومت کششی مشخصه ۵۳۰ تا ۶۲۰ مگاپاسکال دارد.از  این نوع فولاد اکثرا در جاهای زیر کاربرد دارد:

  • قطعات خودرو
  • قفسه بندی

 

برای انجام این تست در ابتدا، ۱۱ قطعه از یک کویل فولادی ضخامت ۳٫۰ میلی متر HA70T-P برش داده می شود. سپس شش قطعه از ۱۱ قطعه به روش AS / NZS 4680-1999 گالوانیزه می شود. پس از آن ، تمام بخش ها برای آزمایش به خدمات فنی BHP Port Kembla ارسال می شوند.

تست ۲ 

GALVASPAN G450 یک فولاد درجه یک با روکش روی است که دارای ضخامت داغ و دارای حداقل مقاومت عملکرد تضمینی ۴۵۰ مگاپاسکال است. از استحکام عملکرد استاندارد ۴۷۰ تا ۵۵۰ مگاپاسکال و استحکام کششی استاندارد ۵۱۰ تا ۶۰۰ مگاپاسکال برخوردار است.  روش انجام این کار نیز بدین گونه است که شش قطعه از یک طول یک رولین Z25024 به شکل رول برش خورده ، توسط محصولات ساختمانی BHP ساخته میشود. ضخامت این فولاد ۲٫۴ میلی متر است.

سه مورد از این شش قطعه ترشی اسیدی و گالوانیزه گرم با توجه به AS / NZS 4680-1999 است. بقیه در پوشش روی Z350 آسیاب شده (به صورت نورد) باقی مانده هستند. سپس تمام بخشها برای آزمایش به خدمات فنی  ارسال میشوند.

نتایج حاصل از استحکام عملکرد مقاطع سیاه و برای قسمتهای گالوانیزه HA70T-P به طور متوسط ​​، اختلاف ۰٫۴٪ دارند.

اختلاف میانگین ۰٫۶٪ ، نتایج استحکام عملکرد مقاطع سیاه را نشان می دهد و نتایج برای بخش های گالوانیزه GALVASPAN G450 به طور متوسط ​​بدست آمد. از آنجا که این اختلاف نیز زیر ۱ درصد است ، گفته می شود که در تحمل دقت فرآیند آزمایش قرار دارد.

از دو آزمایش می توان گفت که گالوانیزه گرم شدن از گالوانیزه بدون روکش ، استحکام بالاتری دارد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ