لوله های فولادی سیاه از فولادی ساخته شده اند که با پوشش هایی مانند فلز روی یا رنگ پوشش داده نشده است. از آنجا که دارای یک سطح تیره رنگ می باشد که در طی فرآیند تولید توسط اکسید آهن تشکیل می شود ، به آن لوله فولادی سیاه گفته می شود. یا به عنوان تعریف دیگر می توان گفت لوله استیل سیاه از فولادی ساخته شده است که گالوانیزه نشده است. نام آن از پوسته و اکسید آهن به رنگ تیره روی سطح آن گرفته شده است. این ماده در برنامه هایی که به فولاد گالوانیزه احتیاج ندارند استفاده می شود.

مزایای لوله فولادی سیاه

  •  دارای استحکام بالا و مقاومت کافی
  •  نیاز به نگهداری کمتری نسبت به سایر انواع لوله
  •  دارای وزن سبک
  •  بدون خوردگی
  •   به راحتی توسط دستگاه های حرارتی و گرمایی یا اتصالات مکانیکی قابل نصب است.

موارد کاربرد لوله فولادی سیاه

  1.  انتقال گاز به مناطق روستایی و مناطق شهری .
  2. برای مجاری که از سیم کشی برق محافظت می کنند.
  3.  جهت انتقال بخار و هوا با فشار بالا استفاده می شود.
  4. لوله های فولادی سیاه نیز برای لوله کشی روغن و بنزین در صنایع نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرند.
  5.  توزیع گاز در داخل و خارج از منازل
  6.  جهت استفاده در چاه های آب و سیستم فاضلاب

 

نکته مهم در استفاده از لوله سیاه:

لوله های سیاه به دلیل این که تمایل به خوردگی در آب دارند ، هرگز برای حمل آب آشامیدنی مورد استفاده قرار نمی گیرند به این دلیل که مواد معدنی لوله به داخل آب حل می شوند و خط را نیز مسدود می کنند وهم چنین آب را نیز آلوده می کند.

لوله سیاه

تفاوت لوله های فولادی کربنی و سیاه

به طور کلی ، لوله های فولادی سیاه و لوله های فولادی کربن تقریباً روشهای یکسانی برای جوشکاری دارند. این در مورد جوشکاری ،عمومی است ،لوله سیاه در واقع یک مشخصات نیست بلکه اصطلاحی عمومی است که در درجه اول توسط لوله کش ها برای متمایز کردن لوله های فولادی منظم از لوله های فولادی گالوانیزه استفاده می شود.

لوله های سیاه از چندین درجه چدن قابل انعطاف یا قابل چکش ریخته گری هستند ، در حالی که لوله های فولادی کربن به طور کلی جوش داده شده یا یکدست هستند. لوله های سیاه برای مصارف زیرزمینی یا زیر آب و همچنین برای لوله های اصلی و شاخه های در معرض اسیدها استفاده می شود.
همچنین استفاده از لوله های فولادی و اتصالات خطوط آب سرد شهری در زیر زمین به قطر ۴ و بالاتر نیز معمول است.

نحوه محافظت از لوله سیاه

لوله سیاه لوله ای از جنس استیل ساده و بدون پوشش محافظ است. لوله سیاه برای انواع کاربردها در اطراف خانه استفاده می شود. کاربرد لوله سیاه برای خطوط گاز طبیعی و سیستم های آبپاش بسیار متداول است. از آنجا که لوله سیاه پوششی محافظ ندارد ، ممکن است در محیط های مرطوب یا مرطوب به راحتی زنگ بزند. برای جلوگیری از زنگ زدگی یا خوردگی لوله در خارج ، باید یک لایه محافظ در قسمت بیرونی لوله تهیه کنید. ساده ترین روش نقاشی آن است.

گام ۱

سطح لوله را تمیز کنید تا هرگونه زنگ زدگی ، رنگ شل یا روغن آن از بین برود. مناطقی را با استفاده از زنگ زدگی یا شل کردن رنگ با برس سیمی پاک کنید و قسمتهای روغنی را با ماده تمیز کننده مانند استون پاک کنید.

گام ۲

یک لایه نازک آغازگر مهار کننده زنگ زدگی را رنگ بزنید. قوطی های اسپری امکان استفاده سریع و آسان را فراهم می کند – خصوصاً در نواحی سخت و غیر قابل دسترسی بین لوله سیاه و اتصالات. اجازه دهید تا آغازگر برای مدت زمان توصیه شده خشک شود و سپس با یک لایه دیگر از آغازگر مجدداً بپوشید.

گام ۳

به منظور زدن اولین لایه بر روی لوله اسپری کنید. برای اطمینان از یکنواخت بودن اسپری ، اسپری را از یک طرف به سمت دیگر حرکت دهید اجازه دهید کاملاً خشک شود و سپس روکش دوم را اسپری کنید.

گام ۴

برای جلوگیری از تعمیرات بزرگ در مسیر لوله ، رنگ را لمس کنید. اگر رنگ خراب شود ، زنگ زدگی می تواند در محل آسیب دیده ایجاد شود ، که احتمالاً ممکن است روی رنگ اطراف آن تأثیر بگذارد و منجر به ترک خوردگی ، لایه برداری و سایر آسیب ها شود. در صورت مشاهده خسارت ، بلافاصله مجدداً مجدداً رنگ آمیزی کرده و ناحیه آسیب دیده را مجدداً رنگ کنید.

لوله فولادی سیاه

چرا از لوله سیاه برای خطوط گاز استفاده می شود؟

در بسیاری از مناطق کشور ، لوله سیاه برای خطوط گاز طبیعی به دلیل نحوه ساخت آن مورد نیاز است. این نوع لوله به عنوان یک لوله طولانی و مداوم ایجاد می شود. این نوع لوله نیز ترجیح داده می شود زیرا “سبک ، بدون خوردگی ، در طول سیم پیچ در دسترس است و به راحتی توسط فیوژن گرما یا اتصالات مکانیکی قابل نصب است.

لوله های فولادی و آهن سیاه در خطوط آب در خانه رایج بودند ، اما در عوض به نفع PVC پلاستیکی از کار افتاده اند. آهن سیاه به دلیل دوام آن اکثراً برای خطوط بنزین مورد استفاده قرار می گیرد ، در حالی که فولاد اغلب برای خطوط اصلی آب مانند آنهایی که از یک مسیر اصلی به منزل شما منتقل می شوند یا سیستم های سپتیک شما اختصاص دارد.

چرا لوله سیاه را تمیز نکنیم ؟

از آنجا که قسمت سیاه پوششی است که به فلز وسایل شما نفوذ نمی کند ، مهم است که به این لایه تزئینی و محافظ آسیب نرسانید. این لایه صرفا پوششی است که از لوله محافظت می کند و نباید با ابزار و محصولات شیمیایی تصمیم به حذف آن گرفت.
ابزار زیر نباید برای تمیز کردن لوله فولادی سیاه استفاده شود.

  •  سیم ظرفشویی
  •  پدهای تمیز کننده
  •  دستمال توالت
  •  روزنامه
  •  پارچه های ساینده

محصولات شیمیایی زیر نباید برای تمیز کردن لوله فولادی سیاه استفاده شود
• صابون یا پاک کننده های پودری
• جوش شیرین
• صابونهای مایع ساینده

تفاوت های مهم بین لوله فولادی و لوله فولادی سیاه

  1. تفاوت اصلی که بین این لوله است ، تفاوت درساخت آنهاست. آهن سیاه به صورت قطعه قطعه تولید می گردد و بعد این قطعه ها به صورت قطعه قطعه به یگدیگر متصل می شوند که درز های به نسبت بیشتری دارند از طرف دیگر ، لوله های فولادی معمولاً جوش داده می شوند. طریقه ساخت و هم چنین نصب لوله فولادی و لوله سیاه ، در مقایسه با PVC ، کار سخت و مشکل تری است.
  2.  این تفاوت در ساخت و تولید منجر به تفاوت در روش های تعمیر نیز می شود. در کل ، نشت لوله های فولادی سیاه بیشتر است است از آنجا که محل اتصالات لوله ها مهم ترین مکان احتمال نشتی است و با توجه به این نکته مهم که لوله های فولادی سیاه محل اتصال و درز بیشتری دارد ،پس می توان گفت که لوله های فولادی سیاه احتمال نشت بیشترآب را دارند از آنجا که فولاد به جای آن اتصالات جوش داده شده است ، احتمالاً نشتی برای آ بسیار کمتر است و رفع و تعمیر نشتی نیز آسان تر است.
  3.  هر دو نوع لوله کشی معمولاً هزینه بیشتری از PVC دارند ، که بخشی از این دلیل شیوع آن در ساخت و ساز است ، اما لوله فولای حدود ۲۰ درصد گرانتر از لوله سیاه فولادی است ، اگرچه در طولانی مدت موجب صرفه جویی در انرژی و منابع می شود.

تفاوت لوله سیاه و لوله های گالوانیزه فولادی

دو روش اصلی برای تشخیص لوله های سیاه و لوله های گالوانیزه وجود دارد:

  1.  ابتدا می توانید رنگ لوله را بررسی کنید. لوله فولادی سیاه از لوله گالوانیزه تیره تر است ،سطح داخلی صاف و مسطح است، در حالی که لوله گالوانیزه نقره و خاکستری است.
  2.  لوله های گالوانیزه معمولاً برای انتقال آب مورد استفاده قرار می گیرند در حالیکه لوله های سیاه برای تحویل گاز.

مقایسه هزینه های لوله های سیاه و لوله های فولادی گالوانیزه

به طور کلی لوله های فولادی سیاه ارزان تر از لوله های گالوانیزه هستند. این به دلیل پوشش روی در لوله های گالوانیزه و روند پیچیده تولید لوله های گالوانیزه است. اتصالات گالوانیزه نیز به دلیل تقاضای نگهداری بیشتر نسبت به اتصالات مورد استفاده در فولاد سیاه قیمت بالاتری دارد.

مقایسه کاربرد لوله گالوانیزه و لوله سیاه

با توجه به این موضوع ، انتقال گاز توسط لوله های گالوانیزه خطرناک است ، بنابراین اغلب در حمل آب مورد استفاده قرار می گیرد. از طرف دیگر لوله سیاه برای حمل و نقل آب مناسب نیست. لوله های فولادی سیاه تمایل به خوردگی در آب دارند و مواد معدنی لوله درون آب حل می شوند و خط را مسدود می کنند.

  1.  لوله های سیاه و لوله های فولادی گالوانیزه دو متداولترین لوله ای هستند که برای حمل و نقل مایع و گاز استفاده می شوند.
  2.  لوله های سیاه بیشتر از لوله های گالوانیزه فرسایش دارند و به همین دلیل ، تمایل دارند که برای حمل و نقل بنزین در حالی که لوله های گالوانیزه برای حمل آب استفاده می شوند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ