تفاوت فرایند نورد گرم و نورد سرد

تفاوت فرایند نورد گرم و نورد سرد

 

تفاوت فرایند نورد گرم و نورد سرد

نورد گرم 

 

نورد گرم فرایندی است که عملیات نورد فولاد را در دمای بالاتر از ۹۲۶ درجه که دمایی بالاتر از تبلور مجدد فولاد است را انجام می‌دهند. فولاد در دمای بالاتر از دمای تبلور به آسانی شکل پذیر است و همچنین قابلیت ساخت فولاد در ابعاد بزرگ‌تر امکان پذیر می‌شود.

معمولاً فولادهای نورد گرم از کیفیت ضعیف‌تری نسبت به فولادهای نورد سرد برخوردارند به این دلیل که بدون وقفه زمانی در مسیر فرایند تولید قرار می‌گیرند. پس نیاز نیست فولاد مجدداً حرارت ببیند. با کاهش دمای فولاد حجم آن کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل توانایی کنترل سایز فولاد در نورد گرم نسبت به نورد سرد به مراتب پایین‌تر خواهد بود.

در مقایسه بین فرایندهای تولید نورد گرم دارای نخستین جایگاه است و اماکانات و استانداردهای این نوع تولید بسیار پیشرفته‌تر شده‌اند. به گونه‌ای که تولید محصولی با کیفیت و مرغوبی نورد سرد هزینه‌ای به مراتب کمتر در پی دارد. یا این حال به دلیل هزینه گزاف تولید وسایل نورد، این لوازم تولید فقط با اندازه‌های استانداردهای از پیش تعیین شده قابل ساخت هستند که می‌توانند فولادهایی با اندازه‌های مشخص تولید کنند.

تفاوت فرایند نورد گرم و نورد سرد

ورقه‌های گرم تنها برای تولید محصولات بزرگ‌تر استفاده می گردند

از ورق گرم در اکثر موارد برای تولید محصولاتی با ابعاد بزرگ استفاده می‌کنند، زیرا محصولات بزگتر شکل‌های متمایزتری دارند و با نورد گرم قابلیت شکل دهی بالاتر می‌رود

مشتریانی که خواهان خرید محصولات نورد گرم هستند استحکام و مقاومت مخصول برای آنها دارای اهمیت است تا شکل ظاهری آن.

 

تفاوت فرایند نورد گرم و نورد سرد

نورد سرد

 

برای تولید نورد سرد از همان نورد گرم استفاده می‌شود ولی با مراحل بیشتر و طولانی‌تر. در این نوع نورد محصول در قالب‌های خود در دمای پایین قرار داده می‌شود، جایی که قطعه پس از نورد آنیلی یا باز پخت هم دما تا دمای اتاق یعنی ۲۵ درجه سانتی‌گراد سرد می‌گردد. پس از آنیل یک مرحله نورد پوسته‌ای وجود دارد که در این ویژگی‌های ساختار مکانیکی ورقه و کیفیت ظاهر سطح و بررسی و مورد تحقیق قرار می‌گیرند تا با توجه به نتایج آن عیوب و مشکلات ورق‌ها و فرایند تولید آنها برطرف گردد. و در نهایت فولاد با تلورانس ابعادی مناسب و مساخت بیشتری تولید می‌گردد.

اصطلاح نورد سرد به صورت اشتباه به محصولات پایانی فرایند اولی  اطلاق می‌شود در حالتی که نام محصولات به ورق‌های کو یل یا شیت شده اشاره می‌کند.

برای محصولات مفتولی از اصطلاح سرد کاری استفاده می‌شود و مزیت‌های نامبرده در زیر را دارند:

کشش سرد (تغییر شکل سرد):باعث افزایش استحکام تسلیم و استحکام کششی می‌شود و اغلب باعث ایجاد هزینه‌های اضافی در گرمادهی می‌شود.
نورد چرخشی: شامل از بین بردن ناخالصی‌های سطوح می‌باشد.
سمباده زدن:در این مرحله اندازه اصلی محدوده تلورانس باریک یا کوچک‌ترمی شود.
پلیش زدن:پوشش سطوح را بهبود می‌بخشد.

 

تفاوت فرایند نورد گرم و نورد سرد

از محصولات نورد سرد برای پوشش سطوح با کیفیت استفاده می‌شود

 

موارد استفاده از محصولات نورد سرد در پوشش سطوح با کیفیت است و از لحاظ تلورانس، یکنواختی و صافی سطح نسبت به نورد گرم از کیفیت بالاتری برخوردارند.

با نورد سرد در مرحله تولید میل گرد به دلیل افزایش کربن استحکام آن نسبت به شیوه تولید نورد گرم بالا می‌رود با این حال این موضوع برای ورق‌های نورد سرد در قیاس با ورق‌های نورد گرم به وقوع نمی‌پیوندد. زیرا درصد کربن در ورق‌های فولادی نورد سرد کمتر است و معمولاً چون آنیل می‌شوند نرم‌تر از ورق‌های نورد گرم می‌باشند.

ورق روغنی

نام تجاری و رق  نورد سرد ورق روغنی است زیرا پس از تولید ورق به آن روغن زده می‌شود تا زمانی که تحویل به مشتری از زنگ زدگی آن جلوگیری شود که نام ورق روغنی برای آن ماندگار شده است.

ورق سرد با پوشش گالوانیزه

از یک پوشش ۴۰ درصدی آلی از بر روی ورق روغنی استفاده می‌شود تا مانع از از خوردگی و زنگ زدگی ورق شود و برای آن محافظی باشد.

تمایزات ورق سرد و ورق گرم

 

تفاوت‌های وبژگی های بین ورق سرد و گرم باعث می‌شود تا مشتری با توجه به نیاز پروژه مورد نظر خود و تطابق آن با این ویژگی‌ها، یک نوع از ورق‌ها را انتخاب کند، به طور کلی این تمایزات را می‌توان به ۴ دسته زیر تقسیم کرد:

۱- تفاوت‌های فرایند ساخت ورق

ورق گرم از فرایند استخراج ذوب و تولید فلز ایجاد می‌شود و فلز را در دمای بالا بین رول‌ها و غلتک‌ها عبور می‌دهند تا شکل ورقی آن حاصل شود.

ورق‌ها قابلیت شکل دهی به صورت دلخواه را دارند و و برای سهولت استفاده به صورت صفحات فلزی برش داده می‌شوند. درجه حرارت ورق‌ها بیش از ۱۰۰۰ در جهی سیلیسیوس می‌باشد.

دمای تولید ورق سرد در دمایی نزدیک به دمای اتاق و ۲۵ درجه سانتی‌گراد است و برای تولید آن فلز را بین غلطک ها در دمای اتاق عبور می‌دهند. با کاهش ضخامت ورق‌های و صفحه‌های فولادی ورق سرد به دست می‌آیند و همچنین استحکام ورق‌ها و صفحات فولادی نیز بالا می‌رود.

 

تفاوت فرایند نورد گرم و نورد سرد

۲- قیمت ورق

قیمت محصول ورق سرد تقریباً دو برابر قیمت ورق گرم است زیرا مراحل تولید پیچیده‌تر و بیشتری نسبت به ورق گرک دارد. مراحل نمک زدن و روغن مالی سطح ورق سرد برای تولید ورق گرم تعریف نشده‌اند.

۳- کاربرد

برای تولید محصولاتی با اندازه‌های بزرگتر معمولاً از ورق گرم استفاده میشودد، زیرا محصولات بزرگ  شکل‌های متمایزتری نسبت به سایر محصولات دارند. و همچنین ورق گرم ماده اولیه برای تولید ورق سرد و روکش‌های ورقه‌ای می‌باشد.

انعطاف پذیری ورق گرم نسبت به ورق سرد بالاتر است

 

محصولات با اندازه کوچک باید دوام بالا و منعطف با سند به همین دلیل از ورق سرد برای تولید آنها استفاده می‌شود. ورق سرد از فولاد داغ ساخته می‌شود و بالا بردن دما آن، در دستگاه تراش فولاد را نازک می‌کنند تا ورق سرد تولید شود.

ورق سرد در قطعات خودرو، ساخت و ساز و اجزای سازنده، لوازم خانگی، حمام، کالاهای برقی، مبلمان و غیره استفاده می‌شود.

مزایا و معایب

 

دقت اندازه‌های ورق سرد هنگا م تولید از ورق گرم به مراتب بالاتر است و دلیل آن هم تفاوت در فرایند ساخت این دو است. در روش‌های امروزی تولید ورق سرد، فولاد را با هم‌دما کردن محیط تولید می‌کنند که برای رسیدن به اندازه دلخواه بسیار مناسب است.

با ایند حال قابلی شکل پذیری کمی دارند و به صورت صفحات مربعی، و مستطیلی تولید می‌شوند. اما اکر قطر ورق کم باشد می‌توان آن را به صورت شکل‌های دیگر نیز تولید کرد

برای تولید ورق سرد هنگام تولید از ورق گرم استفاده می‌شود و بر روی ورق گرم چند مرحله اضافه پیاده می‌گردد که باعث می‌شود ورق گرم انعطاف پذیری خود را از دست بدهد. ورق گرم نسبت به ورق سرد انعطاف بالاتری دارد وئ شکل پذیری آن آسان‌تر است.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ