لوله گازی و اهمیت راهبردی آن در توسعه صنعت گازرسانی

 بر اساس مطالعات و دستاوردهایی که طی سال های اخیر در رابطه با صنعت گاز و گاز رسانی حاصل شد داشتن تجهیزاتی عظیم همچون لوله گازی نقش مؤثری در فعالیت های صنعتی تولیدی و به طور کلی اقتصادی حاکم بر کشور ایفا می کند. این موضوع و تأثیر حوزه تجهیزات گازی با بهره گیری از روش های نوین جریان پیشرفت و توسعه را در مسیر ارتقا توانمندی های انرژی گاز طی نموده است. ما در این بخش از مطلب خود برآنیم تا تمامی روند مربوط به پروسه تجهیزات لوله گازی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

 

معرفی انواع لوله گازی و کاربردهای آن در صنعت

در حالت کلی لوله گازی یکی از انواع لوله های بدون درز از جنس فولادی می باشد که از آن در موارد مختلفی همچون صنعت نفت و گاز استفاده می شود. برخی استانداردها و مشخصه های بارزی که در ساخت و تولید این لوله ها استفاده می گردد باعث می شود تا کاربری آن ها در اغلب شرایط با دماهای پایین و بالا آسان و بهینه باشد. هرچند این امکان وجود دارد که تفاوت های شایعی میان انواع لوله گازی وجود داشته باشد اما در نهایت آنچه که واضح و مبرهن است این است که اصطلاح لوله گازی صرفه نظر نوع و اندازه آن برای انتقال سیالات گازی به کاربرده می شود.

با توجه به مشخصه و ویژگی هایی که از گاز طبیعی بر ما روشن است استفاده از تجهیزاتی همچون لوله گازی اولین اقدام در صنایع مختلفی همچون نفت، گاز و پتروشیمی به حساب می آید. اما سؤال اینجا است که بهترین لوله گاز کدام است؟ آیا مشخصه ها و ویژگی هایی برای هر یک از لوله های تولیدی تعریف شده است؟ همان طور که می دانیم کاربرد انواع لوله های گازی تعیین کننده این موضوع است که کدام نوع آن می تواند برای کار ما بهترین باشد. اما همیشه و در همه حال کیفیت و کارایی بالای لوله برای انتخاب آن حرف اول را می زند. پس می توان گفت بهترین لوله گاز لوله ای است که علاوه بر استفاده از مرغوب ترین و با کیفیت ترین متریال ها در ساخت و تولید، با استانداردها و فناوری های به روز نیز سازگاری داشته باشد. در یک بیان ساده بهترین و با کیفیت ترین لوله گازی با استفاده از ماشین آلات مدرن ساخته و تولید گشته به طوری که با آخرین و به روز ترین استانداردها و متدهای داخلی و خارجی همگام باشد.

لوله گازی خانگی

راهنمای خرید بهترین لوله گازی

در هنگام خرید بهترین لوله گازی بایستی به این امر مهم توجه کرد که همواره در انتقال گاز و سیالات گازی شرایط یکسان و ثابتی وجود دارد و معمولاً انتخاب نوع لوله متناسب با میزان فشار گاز و نیز اندازه لوله انتخابی متفاوت است. به عنوان مثال در هنگام خرید بهترین لوله گازی برای انتقال گاز از خطوط اصلی از لوله هایی فلزی با جنس کربن استیل استفاده شده و همچنین در راه های شهری و روستایی انتقال گاز از انشعابات مصرفی لوله های پلی اتیلن بهترین انتخاب است. تمامی این لوله ها دارای برند می باشند که به هنگام خرید بایستی به این موضوع توجه نمود. به علاوه آنکه بر استانداردهای جهانی تولید شده و استانداردهای ملی نیز از فاکتورهای مهم انتخاب آن به شمار می آید. از این رو خرید بهترین لوله گازی و مرغوب ترین آن در نوع خود بایستی مورد استفاده از صنایع و اماکن نیز قرار گیرد.
  • انتقال انواع سیالات
  •  مخازن و ظروف تحت فشار
  •  توزیع شبکه های نفت و گاز
  •  انجام عملیات مربوط به پایپینگ در صنایع نیروگاهی
  •  انتقال سیالات و عملیات پایپینگ در صنایع پالایشگاهی
  •  انتقال گاز و سیالات و همچنین عملیات پایپینگ در صنایع پتروشیمی
لوله گاز خانگی چیست؟

لوله گازی خانگی چیست؟

همان طور که می دانیم امروزه گازرسانی به ساختمان های مسکونی و تجاری در مقایسه با گذشته با امری ضروری و مهم مبدل گشته است. به طبع استفاده از تجهیزات مکانیزه و پیشرفته ای همچون لوله گازی خانگی نیز برای انجام عملیات مربوط به گاز رسانی ضرورت می یابد. اما سؤال اینجا است که منظور از لوله گازی خانگی چیست؟ آیا در ساخت و تولید این نوع لوله ها متریال های متفاوت تری به کار برده می شود؟
در پاسخ به این سؤالات باید گفت که این نوع لوله های عرضه شده در بازار همانند سایر لوله های گازی صنعتی تولید و با کیفیت و مرغوبیت بالایی راهی بازار می شوند. با این تفاوت که سایر لوله های مشابه با نام لوله مانیسمان از جنس فولاد، یک تکه و بدون درز می باشد. به واقع سایر لوله های گازی صنعتی از ضخامت بالایی در مقایسه با لوله های خانگی برخوردار هستند. همچنین لوله های گاز خانگی که در میان تولیدکنندگانش به لوله های مانیس گاز نیز شهرت دارد با ویژگی تحمل فشار هوای بسیار بالا تولید می شود. به طور عمده این نوع لوله ها در دو نوع لوله توکار گازی و لوله روکار گازی در بازار وجود دارند و قیمت آن ها بر اساس جنس و ضخامتی که دارند تعیین می گردد. شکی نیست که قیمت لوله گاز خانگی توکار به خاطر برخورداری از ضخامت بالا و همچنین تحمل فشار هوای بیشتر از نوع روکار آن بیشتر است.

مشخصات فنی لوله گازی خانگی

در رابطه با مشخصات فنی لوله گازی خانگی توضیحات مفصلی وجود دارد که در ادامه مطلب به ارائه بخشی از آن خواهیم پرداخت. در حالت کلی در بازار آهن آلات و بورس لوله و اتصالات انواع گوناگون از لوله گازی خانگی در شاخه های ۶ متری به چشم می خورد. همچنین در لیست مشخصات فنی آن ها می توان به موارد مهم و قابل توجهی اعم از موارد زیر اشاره کرد:
  •  لوله گاز APA و درزدار سبک
  •  لوله هایی با سایر و اندازه ½ اینچ
  •  لوله هایی با ضخامت ۲٫۸ میلی متر
  •  لوله هایی با وزن ۱٫۲۸ کیلوگرم
  •  وزن شاخه شش متری لوله با وزن ۷٫۶۸ کیلوگرم

نکات مهم به هنگام انتخاب لوله گازی خانگی

به طور کلی طراحی پروسه لوله کشی ساختمان های مسکونی و به عبارتی خانگی در سه مرحله انجام می گردد که بایستی به هنگام انتخاب لوله گازی خانگی به آن ها به عنوان نکات مهم توجه نمود. مراحلی از قبیل:

  • مسیر لوله کشی گاز
  •  مشخص کردن پلان های مهم برای انتخاب نوع لوله گاز
  •  توجه به فضاهایی از قبیل زیربنای ساختمان، فضای مفید ، شمار وسایل گازسوز و مقدار گاز مصرفی در هنگام انتخاب نوع لوله گاز
  •  مشخص نمودن قطر لوله های گاز برای محل مورد نظر

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ