تاریخچه لوله فولادی بدون درزseamless

تاریخچه لوله فولادی بدون درزseamless

 

 

لوله فولادی

 

لوله های فولادی لوله های استوانه ای ساخته شده از فولاد هستند که در ساخت و زیرساخت ها و به روشهای گوناگون مورد استفاده قرار میگیرند. لوله های فولادی پرمصرف ترین محصول ساخته شده توسط صنعت فولاد هستند.

استفاده اصلی لوله در حمل و نقل مایعات یا گازهای زیرزمینی از جمله نفت ، گاز و آب است. با این وجود ، از لوله های فولادی  با سایز های مختلف در کل ساخت و تولید استفاده می شود. نمونه بارز تولیدلوله فولادی برای مصرف خانگی ، لوله باریک استیل است که سیستم خنک کننده یخچال را تشکیل میدهد. ساختمان ها  از لوله کشی برای سیستم گرمایشی استفاده می کنند.

سازه ها ی مختلف از قبیل نرده های دستی ، قفسه های دوچرخه ، یا بولدرهای لوله ای و…. را می توان با استفاده از لوله های فولادی با سایزهای مختلف ساخت.

 

 

 

ساخت اولین لوله فولادی بدون درز(مانیسمان یا مانسمان)

 

تصور می شود ویلیام مرداک پیشگام لوله های فولادی است. در سال ۱۸۱۵ . مرداک از سیستم نوآوری لوله کشی خود برای انتقال گاز ذغال سنگ که از کشفیات خوداو بود به لامپ های خیابان های لندن استفاده کرد. اما سرانجام ازاین سیستم لوله کشی فولادی  مرداک برای نورپردازی عمومی و خصوصی در سرتاسر اروپا ، آمریکا و سایر نقاط جهان استفاده شد.

 

 

از دهه ۱۸۰۰ ، پیشرفت های بزرگی در فناوری لوله های فولادی از جمله بهبود روش های ساخت ، توسعه برنامه های کاربردی برای استفاده از آنها و ایجاد مقررات و استانداردهای حاکم بر صدور گواهینامه لوله فولادی صورت گرفته است.

قبل از تولید لوله فولادی بدون درز یا مانیسمان(mannesmann) لوله های فولادی درز دار(جوش داده شده) تولید می شد .

در حالی که فرآیندهای لوله جوش خورده یا لوله دزدار(welded pipe)در حال توسعه بودند ، نیاز به لوله های فلزی بدون درز(مانسمان) احساس شد . لوله های بدون درز لوله های فوادی هستند  که درز جوش داده شده ندارند. این لوله های فولادی بدون درز در اغاز شروع تولید انها  با حفر سوراخ در وسط یک استوانه جامد ساخته شدند. این روش در اواخر دهه ۱۸۰۰ توسعه یافته است.

 

 

 

 

این نوع لوله ها برای قاب های دوچرخه مناسب هستند زیرا دیوارهای نازک دارند ، سبک اما قوی هستند. در سال ۱۸۹۵ ، اولین کارخانه تولید لوله های فولادی بدون درز ساخته شد. از آنجا که تولید دوچرخه جای خود را به تولید خودرو می داد ، هنوز لوله های فولادی بدون درز برای خطوط بنزین و نفت مورد نیاز بودند،با یافتن ذخایر نفتی بزرگتر ، این تقاضا حتی بیشتر شد.

 

روشهای اولیه تولید لوله فولادی بدون درز (seamless) مانیسمان یا مانسمان

 

 

در اوایل سال ۱۸۴۰ ، آهنگرها می توانستند لوله های فولادی بدون درز تولید کنند. در یک روش ، حفره ای در وسط شمش فولادی گداخته شده ایجاد می شد  سپس شمش گداخته شده شده در حین حرارت دادن به ان از طریق یک سری قالب کشیده می شد تا ان را به فرم لوله در اورد. این روش به دلیل دشواری حفر سوراخ در مرکز ناکارآمد بود.

این روش  منجر به ایجاد یک لوله ناهموار با برابر نبودن ضخامت یک طرف نسبت به طرف دیگر شد. در سال ۱۸۸۸ ، به روش پیشرفته تری برای تولید لوله فولادی بدون درز(مانیسمان یا مانسمان) حق ثبت اختراع اعطا شد.

در این فرآیند شمش فولادی مذاب شده در اطراف یک هسته از آجرهای  نسوز ریخته می شود.ووقتی که فولاد مذاب خنک می شود ، این هسته آجری برداشته می شد و یک سوراخ در وسط فولاد مذاب که حالا سرد شده و قالب گرفته بود ایجاد می شد.

 

 

از آن زمان تکنیک های غلتکی جدید برای تولید لوله های فولادی بدون درز جایگزین این روش ها شده اند.

گروه بازرگانی آهن تک با بیش از ۲۰ سال  سابقه در زمینه تامین لوله و آهن آلات این افتخار را دارد که در این زمینه به جمهوری اسلامی ایران خدمت میکند.آهن تک بزرگترین تامین کننده لوله های فولادی  و مانیسمان و … در ایران می باشد.

جهت سفارش محصول از طریق راه های ارتباطی با آهن تک در ارتباط باشید.

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ