مواد سازنده لوله فولادی

انتخاب مواد لوله فولادی 

عوامل متغیر زیادی در خوردگی لوله فولادی نقش ایفا میکنند. خصوصیات خورندگی ، محصولات شیمیایی ، غلظت وجود آنها، دما، زمان و غیره از این عوامل به شمار می آیند. بنابراین اگر تولیدکنندگان لوله فولادی ماهیت استفاده از مواد مناسب برای جلوگیری از خوردگی لوله را درک نکنند، انتخاب مواد سازنده لوله نیز دشوار خواهد بود. لوله فولادی ۳۰۴ از جنس استیل به طور گسترده در صنایع مختلف  مورد استفاده قرار می گیرد.در ساختمان می‌توان از خوردگی لوله مراقبت کرد و جلوگیری به عمل آورد. همچنین لوله استیل می تواند نسبت به محیط کشت مواد غذایی نیز مقاومت نشان دهد، اما اگر آب اسید سولفوریک در محیط کشت یاد شده غلیظ باشد و جزء کلریدها به حساب آید، احتمال خوردگی وجود دارد.

 

مقاوم بودن در برابر ترکیبات آلی

این مواد تشکیل دهنده، دارای رنگ ها و طیف گسترده ای از ترکیبات معدنی مختلف هستند،لوله فولادی ۳۰۴ که دارای کربن کمی در ساختار مواد تشکیل دهنده ی خود است، در برابر اسید نیتریک بسیار مقاوم بوده و درجه ی حرارت متوسط به طور گسترده در تشکیل و ساخت مخزن گاز مایع مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین لوله فولادی ۳۰۴ به عنوان تجهیزات فرعی در ساخت کمد و سایر محصولات مصرفی، از جمله در تجهیزات آشپزخانه از آن استفاده می گردد. تجهیزات بیمارستانی و وسایل حمل و نقل و همچنین دستگاه تصفیه فاضلاب نیز موارد استفاده آن هستند. لوله استیل ۳۱۶ نیز از نظر مواد تشکیل دهنده در ساختار خود،همان جنس لوله ۳۰۴ را دارا است، با این تفاوت که حاوی اندکی بیشتر از مواد نیکل و شامل دو تا سه درصد مولیبدن می باشد. این ویژگی باعث مقاومت لوله فولادی ۳۱۶ در برابر خوردگی در مقابل اسید موجود در چاه می شود. همچنین در شروع تولید این نوع لوله، از کلرید به همراه سولفید برای تهیه قالب لوله فولادی ضد زنگ ۳۱۶ استفاده می‌شود؛ دلیل آن ترکیبات سولفات بادوام در اجزا و ساختارش می باشد؛ علاوه بر این استفاده و مصرف آن برای مقابله با بسیاری از محصولات شیمیایی که در صنعت مورد پردازش قرار گرفته اند مناسب میباشد.

کیفیت لوله فولادی ضدزنگ را چگونه تشخیص دهیم؟
لوله فولادی ۳۱۷ از جنس استیل، در مواد تشکیل دهنده ی خود حاوی سه تا چهار درصد مولیبدن افزون تر در این سری از سیر طراحی اش است. همچنین در مقابل لوله فولادی ۳۱۶ استیل، از مقاومت و آستانه ی تحمل بیشتری در برابر خوردگی و ترک خوردگی را دارا میباشد. در این لوله که جنس استیل می باشد، مقدار آلیاژ به کار رفته از لوله استیل ۳۰۴ کمتر بوده و موارد استفاده آن در تزیینات پولیش میباشد.
لوله ۳۱۷ از جنس استیل، یک اثر بهتر نسبت به سایر لوله ها است. علت آن هم این است که در برابر خوردگی اسید کلرید و سایر مواد، مقاومت بسیار بالایی از خود نشان داده و تقریباً دو برابر سایر لوله ها مقاومت میکند. لوله های فولادی مانند لوله ۳۱۶ و لوله ی۳۰۴ که استیل ضد زنگ و فولاد ضد زنگ از مواد تشکیل دهنده در آن ها است؛ بیشترین مورد استفاده در بین صنایع است. این دسته از لوله ها در برابر خوردگی و آسیب دیدگی، مقاومت بالایی دارند و تقریباً دو برابر استحکام و مقاومت بیش تری را در مقابل فشار تحمل میکنند. اما برای لوله های استنلس استیل ۲۰۱ و استیل ضد زنگ ۳۰۴، فولاد ضد زنگ رایج ترین مورد استفاده در بین لوله ها است.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ