تاریخچه لوله فولادی steel pipe

تاریخچه لوله فولادی

 

ابزارهای استفاده شده قبل از تولید لوله فولادی steel pipe

 

لوله ها هزاران سال برای انتقال مایعات مورد استفاده قرار گرفته اند. اما اولین تأمین کننده لوله های فولادی گالوانیزه فقط ۱۳۵ سال پیش برای کمک به تأمین آب شهروندان سان فرانسیسکو ظاهر شد.

در طول تاریخ ، بسیاری از تمدنها روشی برای لوله کشی برای انتقال آب برای آشامیدن و آبیاری ایجاد کردند. سنگ تراش خورده ، چوب ، خشت و سرب مواد محبوب برای ساخت اولین سیستم های لوله کشی بودند.

اولین استفاده ضبط شده از لوله کشی مربوط به مصریان است که اولین لوله فلزی را از مس در حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد ساخته اند.

چینی ها در اوایل ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ، اولین بار برای حمل و نقل گازطبیعی ، از لوله های بامبو استفاده می کردند ، و گاز طبیعی را از چاه های کم عمق تا پایتخت یعنی پکن حمل می کردند.

 

لوله فولادی ضدزنگ آهن تک

 

 

 

 

در حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد ، یونانیان اولین اروپایی بودند که لوله کشی را توسعه دادند. آنها از گل رس ، سنگ توخالی و گاه برنز استفاده می کردند. رومی ها و پارس ها قنات های اولیه را توسعه دادند که کاملاً لوله نبودند ، اما هنوز هم اشکال پیشرفته ای برای انتقال عمده مایعات بودند.

این مجرای سنگی از جاذبه استفاده کرده و جریان مداوم آب را در شهرها برای تأمین حمام ها ، چشمه ها و خانه های شخصی به ارمغان می آورد و اجازه می دهد تا اولین شکل لوله کشی انجام شود.

 

آهن تک

 

اولین آبراه آبی در سال ۱۶۵۲ در بوستون با استفاده از چوبهای  توخالی ساخته شد. در غرب ایالات متحده ، چوب قرمز اغلب برای ساخت لوله مورد استفاده قرار می گرفت و در حقیقت از فلز ترجیح می داد ، زیرا خواص آن از هوازدگی ، اسیدها ، حشرات ، قارچها و از همه مهمتر خوردگی محافظت می کرد.

 

آهن تک

 

 

تأمین کنندگان لوله های گالوانیزه امروزی در دهه ۱۸۰۰ میلادی ظاهر شدند. در سال ۱۸۱۵ ، ویلیام ماردوک با استفاده از مشک های(muskets (دور ریخته شده ، کل شهر لندن را با سیستم لامپ زغال سنگ سوز مناسب قرار داد. وقتی او به لوله های فلزی بیشتری احتیاج داشت ، مبتکران برای جمع آوری روش های جدید برای لوله کشی کار می کردند. از این نقطه در تاریخ ، تأمین کنندگان لوله های گالوانیزه به بهبود بازده تولید ادامه دادند و قیمت لوله فولادی شروع به کاهش کرد.

 

بین سالهای ۱۸۵۰ و ۱۸۶۰ ، صنعت فولاد به دلیل اختراع فرآیند بسسمر شروع به کار کرد. در سال ۱۸۹۵ ، اولین کارخانه لوله بدون درز ساخته شد. تولید دوچرخه ، ساخت اتومبیل و کشف ذخایر بزرگ نفتی باعث افزایش تقاضا برای لوله های فولادی شد. از سال ۱۸۵۸ تا ۱۹۰۰ حداقل دو میلیون فوت لوله فولادی نصب شده بود.

تولیدکنندگان لوله های فولادی در همه جا با تعیین قیمت لوله های فولادی رقابتی و اجرای راه های بهتری برای ساختن لوله های کارآمد رقابت می کنند. اکنون فولاد به عنوان متداول ترین ماده برای لوله و همچنین متداول ترین ماده در جهان حاکم است.

 

تاریخچه لوله

انواع لوله های فولادی درزدار

 

لوله های فولادی درزدار به چند دسته تقسیم میشوند که عبارتند از :

  • لوله درز دار مستقیم
  • لوله جدار چاه
  • لوله اسپیرال (مارپیچ)
  • لوله داربستی

لوله درزدار مستقیم

 

لوله های درزدار مستقیم شامل چند دسته بندی میشود که میتوان به به لوله های درزدار صنعتی ،آب،گاز و api اشاره کرد.لوله های درزدار صنعتی دارای استاندارد ها ملی و بین المللی است و در بازار ایران با نام های لوله سنگین و سیاه شناخته میشوند.

نوع دیگر لوله های درزدار مستقیم لوله آبی هستند که برای انتقال آب از آنها استفاده میشود.این لوله ها از ورق های فولادی معمولی ساخته میشود.

لوله های درزدار گازی نوع دیگر لوله درزدار مستقیم است که جهت گازرسانی از آن ها استفاده میشود.از این لوله اکثرا در موارد گازرساتی خانگی استفاده میشود.

لوله درزدار api با نام کامل American Petroleum Institute  می باشد.این نام به خاطر اینکه اولین بار در کشور امریکا طراحی وساخته شد این لوله به کشور آمریکا نسبت داده میشود.

لوله جدار چاه

 

لوله های جدارچاه در وزن ها و ابعاد و سایز های مختلفی تولید و ساخته میشود.لوله های جدار چاه در دو نوع شیاردار  وبدون شیار ساخته میشود.برای اطلاعات بیشتر درباره لوله به صفحه قیمت لوله جدارچاه مراجعه کنید.

 

لوله اسپیرال

 

لوله های اسپیرال تفاوت مهمی با لوله های درزدار مستقیم  دارند .در لوله های درزدار مستقیم قطر لوله به پهنای ورق وابسته است در حالی که لوله های اسپیرال قابلیت تغییر زاویه تغذیه اولیه را دارند.جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه لوله اسپیرال مراجعه کنید.

لوله داربستی

 

لوله داربستی ،لوله های صنعتی هستند که در ساخت و ساز ها و پروژه های ساختمانی از آن ها استفاده میشود.لوله های داربستی  با نام لوله پنج نیز شناخته میشود.جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه لوله داربستی مراجعه کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ