با لوله جدار چاه و مزایای این لوله آشنا شوید!

لوله جدار چاه، یکی از لوله های صنعتی است که دارای کاربرد های فراوانی در صنایع مختلف بوده و از آن به عنوان یک محصول پرکاربرد در صنایع مختلف، از جمله پروژه های عمرانی که در آن ها حفاری صورت می گیرد، یاد می شود. در کشور ایران، از قدیم الایام به دلیل بافت کویری و خشکی که داشته است، همواره حفر چاه یکی از کار هایی بوده است که کشاورزان و دامداران و مردم این مناطق، برای گذران زندگی خود انجام می داده اند.
مردم برای دست یافتن به آب سفره های زیر زمینی، بخصوص در مناطق خشک و کویری مرکز ایران، به حفر چاه دست می زدند تا از این طریق، آب مورد نیاز برای زندگی خود را بدست بیاورند. یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که مردم این مناطق، در هنگام حفر چاه با آن روبه رو بوده و هستند، امکان ریزش کناره های چاه به داخل آن می باشد که ممکن است در زمان حفر چاه و یا بعد از اتمام آن بوقوع بپیوندد. لذا امروزه برای جلوگیری از ریزش چاه به درون آن و افزایش استحکام چاه، معمولا از لوله هایی تحت عنوان لوله جدار چاه استفاده می کنند. این لوله ها، با قرار گرفتن در قسمت دیواره چاه، از ریزش چاه به درون آن جلوگیری به عمل می آورند. در این مطلب، قصد داریم تا شما را با لوله جدار چاه، به عنوان یکی از لوله های صنعتی آشنا کرده و درباره مزایای استفاده از این لوله و چند نکته مهم درباره لوله جدار چاه توضیحاتی را ارائه می دهیم.

لوله جدار چاه چیست؟

به لوله های فلزی که معمولا از جنس فولاد می باشند و در دیواره چاه های حفر شده اغلب به منظور جلوگیری از ریزش چاه قرار می گیرند، لوله جدار چاه می گویند. انواع مختلفی از لوله های فولادی جدار چاه وجود دارند که از آن ها برای بکارگیری در چاه ها استفاده می شود.

از جمله این لوله ها، می توان به لوله هایی از قبیل لوله بدون درز، یا همان لوله مانیسمان اشاره کرد که جنس آن ها از فولاد بوده ولی در جداره آن ها درز وجود ندارد. همچنین نوع دیگری از لوله جدار چاه وجود دارد که به لوله درز دار معروف است. جنس این نوع لوله ها نیز از فولاد می باشد و در بدنه آن شکاف هایی با اندازه های یکسان و فواصل هم اندازه از هم دیگر وجود دارد. از جمله لوله های دیگری که در جدار چاه می توان استفاده کرد، لوله اسپیرال می باشد. لازم به ذکر است که علاوه بر این لوله ها، لوله های دیگری نیز وجود دارند که می توان از آن ها به عنوان لوله جدار چاه استفاده کرد.

یکی از مواردی که در انتخاب لوله جدار چاه دارای اهمیت فراوان می باشد، ضخامت لوله جدار چاه می باشد. هرچه ضخامت این لوله بیشتر باشد، استحکام چاه بالاتر بوده و در اثر اتفاقاتی مثل زلزله و یا نشست زمین، این نوع چاه، دارای استحکام بیشتری نسبت به سایر چاه ها می باشد. شیار هایی که معمولا در لوله جدار چاه وجود دارند، به این خاطر است که در بعضی از چاه ها، امکان دارد که از طریق دیواره چاه نیز آب بیرون بزند. این آب می تواند از طریق این شیار ها به درون چاه بریزد.

لوله جدار چاه

استاندارد های لوله جدار چاه

لوله جدار چاه دارای استاندارد هایی می باشد که بر اساس این استاندارد ها، تولید این لوله ها انجام می گیرد. هر نسلی که از این نوع لوله ها ساخته می شود، در واقع در راستای تکمیل خصوصیات و ویژگی های لوله قبل است تا بتواند آن را به یک لوله کامل تبدیل کند. در این راستا، این لوله ها در ۴ نسل به تولید رسیده اند که این ۴ نسل، شامل موارد زیر هستند که در ادامه بصورت تیتروار به آن ها اشاره می کنیم.

  1. نسل اول لوله جدار چاه: نسل اول این نوع لوله ها که از جمله قدیمی ترین لوله هایی هستند که به عنوان لوله جدار چاه مورد استفاده قرار می گرفتند، لوله های جدار چاه هوا برشی هستند که استفاده از این نوع لوله ها، با روی کار آمدن لوله های جدار چاه بعدی، بسیار محدود شده است. زیرا لوله های بعدی که در نسل های بعد از این نوع لوله روی کار آمدند، دارای خصوصیات و وِیژگی هایی بودند که باعث کامل شدن ساختار این لوله شدند.
  2.  نسل دوم لوله جدار چاه: در نسل دوم تولید لوله های صنعتی از جمله لوله جدار چاه، لوله های جدار چاه قوسی روی کار آمدند که این لوله ها، در مقایسه با نسل اول این لوله ها، دارای مزیت هایی بودند که باعث شد استفاده از آن ها به مراتب بیشتر از لوله های نسل اول باشد. اما در مقایسه با لوله های نسل بعد، ساده تر بوده و فروش کمتری را به خود اختصاص داده اند.
  3.  نسل سوم لوله جدار چاه: نسل سوم این نوع لوله ها، در مقایسه با دو نسل قبلی دارای کاربرد بیشتری در صنایع مختلف بوده و استفاده و خرید این نوع لوله، نسبت به دو نسل قبلی بسیار بیشتر بوده است. این نسل از لوله ، به نام لوله جدار چاه کرکره ای نامیده شده و یکی از جدید ترین انواع لوله های جدار چاه می باشد.
  4.  نسل چهارم لوله جدار چاه: آخرین نسل و جدید ترین نسل لوله های جدار چاه، لوله های نسل چهارم هستند که به نام لوله های اسکرین جانسون شهرت یافته اند. این نوع لوله ها، بیشترین کاربرد را در بین حفاری های امروزی داشته و مزیت های بسیاری نسبت به سه نسل قبلی داشته اند که باعث افزایش تولید و فروش این نوع لوله ها در بازار فروش این محصولات شده است.
بازرگانی آهن تک با بیش از ۲۰ سابقه در زمینه لوله و اتصالات آماده خدمت رسانی به تمامی شرکت ها و ارگان های دولتی و خصوصی و تمامی اقشار مردم در تمامی سرتاسر ایران  می باشد. جهت اطلاع از قیمت لوله جدارچاه با کارشناسان آهن تک در تماس باشید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ