تفاوت بین لوله های بدون درز و درزدار جوشی

لوله های فولادی بدون درز یا مانیسمان از ورقه های فولادی گرد از طریق فرآیند های نورد گرم،نورد سرد و فرآیند های کشیده شدن و امتداد یافتن بدون هیچگونه درزی در بدنه لوله، تولید و روانه بازار میشود.

لوله های فولادی درزدار جوشی توسط صفحات فولادی مسطح و درزدار از طریق جوشکاری روی بدنه لوله تولید می شود. از جمله  این لوله ها میتوان به لوله های زیر اشاره کرد:

  • لوله ERW
  • لوله LSAW
  • لوله SSAW

 

ما در این مطلب قصد داریم تا تفاوت های  بین لوله های  بدون درز و لوله های درزدار جوشی را در موارد زیر با یکدیگر مقایسه کنیم:

  • مواد اولیه
  • فرآیندهای تولید
  • عملکرد
  • ظواهر
  • اندازه
  • کاربرد
  • قیمت

 

روش ساخت لوله های  فولادی بدون درز

برای ساخت لوله های فولادی بدون درز طبق استاندارد های API 5L و ASTM  شمش ها و قطعات فولادی را به عنوان ماده اولیه از طریق فرآیند های نورد گرم ، نورد سرد یا کشیده شدن تولید میشود.

لوله فولادی بدون درز در فرآیند نورد گرم با استفاده از عملیات بر روی ورقه های فلزی مانند سوراخ کردن ، نورد ، شکل دادن و سایر فرآیندهای تشکیل می شود.برای لوله های با قطر بزرگ و لوله های بدون درز دیواره ضخیم، معمولاً از این طریق ساخته می شوند.

لوله بدون درز کشیده شده از فناوری شکل گیری سرد استفاده می کند. مقاومت مواد در این فرآیند نسبتاً کم است و ظاهر و سطح کنترل داخلی صاف است.

لوله بدون درز با قطر کوچک و نازک معمولاً به روش کشیده شدن تولید میشود. لوله های فولادی بدون درز توسط فولاد سازه کربنی ، فولاد با ساختار آلیاژی کم یا فولاد سازه آلیاژ و فولاد ضد زنگ نورد شده اند.

لوله های فولادی بدون درز یا مانیسمان در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند.از جمله این صنایع میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  •  خطوط لوله نفت و گاز و پتروشیمی
  • خدمات حرارتی
  • صنایع مکانیکی
  • صنایع شیمیایی
لوله های بدون درز

روش ساخت لوله فولادی درزدار جوشی

لوله های فولادی درزدار جوشی از طریق فرآیند جوشکاری تحت استاندارد های  API 5L یا ASTM تولید و روانه بازار می شوند.از جمله این لوله ها میتوان به لوله های  LSAW ، SSAW و لوله فولادی ERW اشاره کرد.

این لوله های از نوار ها و صفحات فولادی ساخته میشوند.در فرآیند ساخت این لوله ها در ابتدا بشقاب ها وصفحات فولادي را خم كرده و سپس به اشکال مدور ، مربع و ساير اشکال مورد نیاز جوش داده مي شوند. این نوع لوله های فولادی دارای ویژگی هایی با کیفیت تولید بالا و هزینه کم در فرآیند ساخت نسبت به لوله های بدون درز می باشند.

این نوع لوله ها کاربرد و استفاده زیادی در صنایع زیادی دارند.از جمله این کاربرد ها میتوان به استفاده در موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت حمل و نقل هوایی
  • صنعت هوافضا
  • صنعت انرژی
  • صنعت الکترونیک
  • صنایع خودرو
  • صنعت نور
یکی از مهم ترین دلایلی که اکثر مردم لوله های فولادی بدون درز را نسبت به لوله های فولادی درزدار جوشی انتخاب می کنند این است که این لوله ها می توانند در برابر فشار بسیار بالا بدون هیچ گونه ترک خوردگی و درز مقاومت کنند این در حالی است که  لوله های درزدار  نمی توانند همین کار را انجام دهند. علت این امر هم این است که نقاط جوش داده شده در برابر فشار زیاد در برابر ترک خوردگی آسیب پذیر هستند.
یکی دیگر از موارد انتخاب لوله های بدون درز این است که در این لوله ها محاسبه دقیق فشار نسبت به لوله های درزدار آسانتر می باشد.

از ویژگی های دیگر لوله های بدون درز این است که نسبت به سایر لوله ها درزدار، نازک تر و سبک تر می باشند .

این لوله ها نسبت به لوله های درزدار از فرم یکنواختی برخوردار هستند زیرا از اکستروژن یکنواخت یک آلیاژ ساخته شده اند.

لوله های درزدارجوشی

خلاصه تفاوت های لوله های درزدار و بدون درز

لوله های  فولادی بدون درز که تحت استاندارد  API 5L و ASTM می باشند  و لوله فولادی درزدار جوشی مانند ERW اختلافاتی دارند که در زیر خلاصه ای از آن ها بیان میشود:

 تفاوت در ظاهر

لوله فولادی بدون درز از ورقه فولادی به عنوان ماده اولیه ساخته میشوند. مشکلی که سطح بیرونی این ورقه ها دارد این است که در فرآیند نورد گرم نمی تواند از بین برود ، فقط پس از اتمام محصول جلا می یابد. در فرآیند کاهش دیواره لوله ، مشکلات  و نقوص لوله ها  می تواند تا حدی از بین برود.

لوله فولادی درزدار جوشی از کویل نورد گرم به عنوان مواد اولیه ساخته شده است .نکته ای که در تولید این لوله ها وجود دارد این است که کیفیت سطح کویل برابر با کیفیت سطح لوله است و قابلیت کنترل آسانی دارد. سطح کویل نورد گرم از کیفیت بالایی برخوردار است.

بنابراین طبق توضیحات بالا میتوان گفت که کیفیت سطح لوله فولادی درزدار جوشی بسیار بهتر از لوله فولادی بدون درز می باشد.

تفاوت در فرآیند ساخت

لوله فولادی یکپارچه بدون درز می تواند در فرآیند نورد یک بار تولید شود ،این در حالی است که  لوله های فولادی درزدار جوشی با  استفاده از نوار یا صفحات فولادی از طریق خمش و فرآیندهای مختلف جوشکاری تولید می شود.

عملکرد و کاربرد

لوله فولادی بدون درز ،ظرفیت تحمل پذیری فشار بالاتر و بهتر و استحکام بالاتری را نسبت به لوله فولادی درزدار را داراست. بنابراین به طور گسترده ای از لوله های مانیسمان در تجهیزات فشار قوی و صنایع حرارتی بویلر استفاده میشوند. به طور کلی درز جوش، نقطه ضعف لوله های درزدار است که تاثیر به سزایی بر روی کیفیت آن می گذارد.

لوله های جوشی می توانند ۲۰ درصد فشار کار کمتر از لوله های بدون درز را تحمل کنند. این ویژگی مهم ترین علتی است که مردم به دنبال لوله های بدون درز فولادی می روند. به طور کلی ، تمامی خطوط لوله های صنعتی تنها به این علت با لوله های بدون درز انجام می شوند .لوله های درزدار جوشی بیشتر در صنایع هوا و فضا ، خودرو و الکترونیک ترجیح داده می شوند که نیاز به  بودجه نسبتاً کمی دارند و فشار کار  بر روی لوله ها نیز کمتر اعمال می شود.

تفاوت در اندازه های لوله

اکثر تولید کنندگان لوله های فلزی بدون درز یا مانیسمان ،لوله های بدون درز را حداکثر با ضخامت ۲۰ اینچ تولید می کنند. به دلیل محدودیت هایی که این لوله ها دارند، معمولاً سایز این لوله ها از ۱۶ اینچ کوچکتر است.
درصورت نیاز مشتری به لوله فولادی ،سازندگان لوله های بدون درز را در اندازه ها متفاوت از طریق فرآیند گرم کردن تولید میکنند.
در برابر لوله های بدون درز، لوله های فولادی درزدار جوش داده شده ،این محدودیت ها را ندارند ، اندازه های موجود این لوله ها از ۱/۲ اینچ تا ۱۰۰ اینچ می باشند.

تفاوت در قیمت و هزینه

معمولاً هزینه لوله های بدون درز از  لوله های فولادی جوشی بیشتر است ، زیرا مواد اولیه ، تجهیزات ساخت و فرآیندهای تولیدی این لوله ها از جوشی بیشتر است اما گاهی اوقات با فشار بازار ، لوله جوش داده شده گران تر میشود.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ