جوشکاری لب به لب

جوشکاری لب به لب چه معنی است؟

استراتژی جوشکاری لب به لب اغلب یک جوشکاری مشترک است. وقتی قضیه جوشکاری لب به لب پیش می آید، دو بخش مواد در یک خط واحد با هم به موازات لبه ها هستند. اتصالات جوش لب به لب می تواند با یک ماشین بزرگ جوشکاری مداوم یا قابل حمل قابلیت تولید پیدا کند. این نوع جوشکاری محققا یک تکنیک اقتصادی و قابل اعتماد برای پیوند دادن مواد بدون هیچ اجزای اضافی است.

این روش که با نام انگلیسی butt welding شناخته میشود یکی از پر کاربردترین روش های جوشکاری و اتصال لوله در جهان می باشد.این روش اکثرا برای لوله های پلی پروپیلینی و پلی اتیلن و بدون درز مورد استفاده قرار میگیرد.

در این روش جوشکاری ، در ابتدا دو قطعه ای که قرار است به یکدیگر متصل شوند به صورت هم‌زمان گرم می‌شوند و در فرآیندی کنترل شده به یکدیگر فشرده و متصل میشوند. در مرحله بعدی  این دو قطعه را سرد می‌کنند و یک اتصال دائمی را تشکیل می‌دهند.اگر این روش جوش به درستی و طبق استاندارد انجام شود ، محل جوش می‌تواند قوی‌تر از لوله‌ای باشد که جوش در آن انجام گرفته است.

جوشکاری لب به لب

روش انجام جوشکاری لب به لب

اولین مرحله برای جوشکاری لب به لب اصطلاحا به روش گرمایش نامیده میشود.در این مرحله دو سر لوله ای که قرار است به یکدگیر اتصال پیدا کنند برای مدتی گرم میشوند و روی یک عدد صفحه ی داغ و پر از حرارت فشرده میشوند.

در گام دوم جوشکاری ،فشار کاهش می یابد به طوری که تنها بتوان قسمت‌ های انتهایی لوله را بروی صفحه‌ ی داغ نگه داشت.نتیجه این اتفاق این است که گرما به درون قسمت‌های انتهایی لوله‌ها رسوخ می کند.از این روش به نام رسوخ ونفوذ گرما نیز یاد میشود.

در مرحله بعدی جوشکاری لب به لب،صفحه‌ی داغ برداشته میشود و دو سر لوله به یکدیگر چسبانیده میشود،به زمانی که برای انجام این کار سپری میشود اصطلاخا زمان سکون می گویندکه کوتاه و اندک می باشد.

گام آخر و نهایی جوشکاری ،سرد شدن و خنک کردن محل جوش لوله ها می باشد.در این مرحله مدت زمانی طول میشکد تا محل جوش لوله ها سرد شود.

فرآیند جوشکاری لب به لب اتصال فلز و پلاستیک را به ارمغان می آورد. هنگامی که دو صفحه (یا ورق های فولادی) در کنار هم نظیر به نظیر و به صورت خطی به هم جوش داده می شوند، این مورد می تواند نمونه ای معمولی از اتصال جوش لب به لب باشد.

اگر ضخامت حاصل از مواد نازک، مربع و مواد ساده نزدیک به اتصالات جوشکاری لب به لب باشد، موقعیتی  کاملاً مناسب را پیش آورده است. در صورت ضخیم تر شدن مواد جوشکاری، لبه اضافی را باید باریک نمود تا یک شیار تکی V یا شیار دوبل V  تشکیل شود.

شیار V دوبل برای ضخیم ترین پهنای موجود به کار می رود، به این معنا که مواد برای کنار هم قرار گرفتن لبه دار شده اند. همراه با پرکننده قرار است لبه ها جوش داده شده و جوشکاری برای آن به انجام برسد. جوشکاری لب به لب V دوبل معمولاً برای اشیاء بسیار ضخیم و بزرگ مفید است.

نکات جوشکاری بات فیوژن

در ادامه نکاتی درباره جوشکاری لب به لب یا بات فیوژن شرح داده میشود:
  1.  محصولات اتصالی لوله اصلی ما محصولات اتصالات لوله جوشکاری لب به لب هستند، انتهای آنها انتهایی ساده یا انتهایی شیب دار برای اتصال جوشکاری لب به لب می باشند.
  2.  محصولات اتصالات لوله با اندازه بزرگ از ورق فولادی تولید شده اند، در بدنه بدون درز، جوش داده می شوند. این اتصالات لوله به روش جوشکاری لب به لب تولید می شود.
  3.  لبه باریکه جوش، هنگامی که لبه باریکه جوش به لوله ها جوش داده می شود، اتصال از نوع جوشکاری لب به لب است.
  4.  لوله کشی پیش ساخته، برای چنین محصولات ساختگی می باشد، وقتی آنرا طراحی می کنیم، ترجیح می دهیم از اتصالات روش جوشکاری لب به لب استفاده کنیم ،زیرا اتصالات جوشکاری لب به لب برای مواد بسیار قوی و ایمن است.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ