تفاوت بین لوله های فولادی ERW و HFW

فرآیند تولید لوله ERW شامل  تولید لوله HFW است.ERW دارای فرآیندهای جوشکاری با فرکانس پایین ، متوسط و بالا است و HFW مخصوص جوشکاری مقاومت الکتریکی با فرکانس بالا می باشد. لوله ERW همان  لوله های جوش داده شده با مقاومت الکتریکی می باشند در حالی که لوله HFW، لوله جوشی با فرکانس بالا است.

لوله فولادی ERW چیست؟

لوله های فولادی ERW از طریق مقاومت الکتریکی در مقاومت فرکانس کم و زیاد تولید می شود.درز جوش در این لوله ها به صورت طولی و در امتداد لوله می باشد.گرمای لازم برای ایجاد جوش در لوله های ERW ،در طی فرآیندهای جوشکاری توسط جریان الکتریکی در منطقه جوش ، ایجاد می شود.این گرما به حدی است که ۲ لبه فولاد را به بکدیگر نزدیک کند و باعث تماس شود.  ضمنا با فشار ترکیبی بر روی لوله ، لبه فولاد ذوب و اکسترود می شود.
معمولاً حداکثر OD لوله  برای این لوله ۲۴ اینچ می باشدکه  درصورت نیاز مشتری به ابعاد بزرگتر،لوله در SAW تولید می شود.

استاندارد های ساخته شده در فرآیند لوله های ERW

لوله های بسیار زیادی هستند که از طریق فرآیند ERWتولید می شوند.در ادامه متداول ترین استاندارد های مربوط به لوله های ERW را ذکر میکنیم:

لوله های ERW از جنس استنلس استیل
  • لوله ضد زنگ ASTM A269
  • لوله ضد زنگ ASTM A312
  • لوله های بهداشتی ASTM A270
  • ASTM A790 لوله ضد زنگ فریتیک / آستنیتی / دوتایی
لوله فولادی کربنی  ERW
  • ASTM A53 درجه B و A (و گالوانیزه)
  • لوله ASTM A252
  • لوله ساختاری ASTM A500
  • لوله EN 10219 S275، S355
  • لوله ASTM A134 و ASTM A13G,G
لوله های ERW

کاربرد و استفاده های لوله های فولادی ERW

لوله فولادی ERW به علت نیاز به فشارهای متفاوت می تواند برای حمل و نقل گاز و میعانات مانند نفت و گاز مورد استفاده قرار گیرد.در سالهای اخیر با توسعه فناوری ERW ،بیشتر لوله های فولادی ERW مورد استفاده در میادین نفت و گاز ، صنعت خودرو و غیره قرار می گیرد.

مزایای استفاده از لوله ERW

لوله های ERW دارای مزیت ها و ویژگی های بسیار زیادی می باشند که می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • راندمان بالا لوله
  • هزینه کم برای ساخت لوله
  • صرفه جویی در مواد اولیه
  • اتوماسیون آسان.

لوله فولادی HFW چیست؟

لوله های فولادی HFW نوعی از لوله های ERW هستند.این لوله های جوشی با فرکانس بالا می باشند.لوله های HFW لوله های ERW هستند که با فرکانس جریان جوشکاری برابر یا بیشتر از ۷۰ کیلو هرتز تولید می شود. گرمای تولیدی در سطح تماس لوله ،از طریق مقاومت جوشکاری جریان فرکانسی بالا ، ایجاد می شود ، بنابراین سطح مورد نظر مانند پلاستیک گرم می شود .
HFW یک انرژی گرمایی با مقاومت بالا است. جریان فرکانس بالا از طریق رسانای فلزی ، دو اثر پوستی و مجاورتی را ، بر روی سطح لوله و مجاورت آن ایجاد می کند.فرآیند HFW به گونه ای است که از اثر پوستی برای تمرکز بر روی سطح جسم فولادی استفاده می کند و  از اثرات مجاورت برای کنترل موقعیت و قدرت مسیر جریان الکتریکی با فرکانس بالا استفاده می کند. از آنجایی که سرعت  در این فرآیند بسیار بالا است ، لبه صفحه تماس با آن می تواند  گرم و ذوب شود و سپس از طریق فرآیند لنگرگاه اکسترود شود.
لوله های HFW

مزایا و کاربرد های  لوله HFW

در فرآیند جوشکاری ، لوله های فولادی HFW نیازی به افزودن متای پر کننده ندارند. بنابراین این لوله ها از سرعت جوشکاری سریع و راندمان بالایی در تولید برخوردار هستند. لوله HFW به طور گسترده در صنایع و زمینه های زیر کاربرد زیادی دارند که عبارت اند از :

  • انتقال نفت و گاز
  • خط لوله چاه نفت
  • ساختار ساختمان
  • انواع لوله مکانیکی

با این حال ، کیفیت لوله های فولادی HFW تحت تأثیر عوامل بسیاری مانند مواد اولیه و فرآیند نیز قرار دارند. بنابراین کنترل کیفیت تولید این لوله ها  دشوار می شود وبالطبع باید بازده و فرآیند جوشکاری به طور مداوم بهبود یابد.

تفاوت لوله های فولادی ERW و HFW

اولین نکته در بین تفاوت های لوله های فولادی ERW و HFW دانستن تفاوت های جوشکاری است.

در فرآیند جوشکاری ERW گرمای حاصل از مقاومت در برابر جریان الکتریسیته که از فلزات متصل شده به هم  عبور می کندبه دست می آید. بنابراین برای جریان الکتریسیته کل سطح صفحه فولادی یا کویل به طول جوشکاری ، جریان بزرگی نیاز است. در فرآیند جوشکاری ERW ، جریان الکتریکی که از کل رسانا عبور می کند ، در حدود ۶۰ هرتز است.

فرآیند جوشکاری HFW یا فرایند فرکانس بالا یکسان نیست ، زیرا تنها بخشی از فلزات با القای سیم پیچ برقی گرم می شود. فرکانس بالا توسط جریان AC یا DC تولید می شود.

طبق استاندارد های API 5L و ISO 3183 در لوله های فولادی جوشکاری با فرکانس بالا یکی از نیاز های ضروری و مبرم می باشد زیرا لوله های فولادی که بر اساس جوشکاری با فرکانس بالا تولید میشوند ، مشکلات ذاتی سختی ، عدم همجوشی و حساسیت به ترک خوردگی استرس بهبود یافته است.
به طور کلی میتوان جوشکاری لوله ها را به دو دسته ،جوشکاری متناوب (AC) و جوشکاری جریان مستقیم (DC) طبقه بندی کرد. با توجه به فرکانس های مختلف برای فرآیند جوشکاری ، جوشکاری متناوب را به جوشکاری فرکانس پایین ،  فرکانس متوسط ​​،فرکانس فوق العاده و جوشکاری با فرکانس بالا تقسیم بندی کرد.
از جوشکاری با فرکانس بالا یا همان HFW اکثرا در لوله های فولادی که  دیواره معمولی یا نازک دارند، استفاده می شود. این جوشکاری ها شامل جوشکاری سطح تماسی و جوشکاری القایی می باشد.
جوشکاری جریان مستقیم یا DC معمولاً برای لوله های فولادی با کالیبر کوچک مورد استفاده قرار میگیرد. به طور کلی ، HFW یکی از روش های تولید لوله های  ERW است .

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ