دستور العمل کاربردی لوله فولادی ضد زنگ دوبلکس

لوله فولادی ضد زنگ

فولاد ضد زنگ یه ترکیب چند عنصره می باشد که از آلیاژ های فولاد و کروم تشکیل شده است.از ویژگی های کروم میتوان به مقاومت بالا در برابر خوردگی لوله اشاره کردکه به خاطر همین به این لوله ها فولاد ضد زنگ گفته میشود.به علت پایین بودن هزینه لوله های فولادی ضد زنگ،این لوله ها در برابر اکسیداسیون مقاوم است و بر سایر فلزاتی که با آنها در تماس است تاثیری نمی‌گذارد.

کاربرد لوله های فولادی ضدزنگ

لوله های فولادی ضد زنگ به علت کاربرد بسیار وسیعی که دارد در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنایع موتوری
  • ساخت و ساز
  • نفت
  • پزشکی
  • کاغذ
  • ماشین آلات
  • ماشین ظرف‌شویی
  • مواد شیمیایی
  • کانتینرهای غذا
  • صنایع محیط‌ های دریایی
  • پتروشیمی
  • کود
  • پالایش نفت و گاز طبیعی
  • روشنایی
  • غذا
  • خمیر کاغذ
  • تولید کاغذ
  • انرژی و حفاظت از محیط زیست
لوله فولادی ضدزنگ

دستور العمل کاربردی لوله فولادی ضد زنگ دوبلکس

فرایندهای صنعتی شیمیایی و پتروشیمی دامنه وسیعی را در بر می‌گیرد که واسطه‌های گوناگونی را برای انجام فرایند خود نیاز دارند که فولاد ضد زنگ دوبلکس در این زمینه و سایر زمینه‌ها یکی از آنهاست. در حال حاضر بیست میلیون مجموعه بزرگ و چندگانه لوله‌های کاتالیزگر با حجم ده تن در واکنش‌های سنتزی متانول استفاده می‌شود که ماده موجود در این لوله‌ها فولاد ضد زنگ دوبلکس می‌باشددستگاه‌های متوسط و بزرگ  از لوله های  ۲۲۰۵ و دستگاه‌های کوچک  از لوله های  ۱۸۵Mo  استفاده می‌کنند.
تأسیسات پتروشیمی اکثر کشور ها با استفاده از فولاد ضد زنگ DP3  که مشابه فولاد ضد زنگ DC3 است ، در لوله‌های دستگاه خنک کننده آب دریا برای کارخانه اتیلن دمای ورودی چهل تن آب را به مدت ۱۵ سال به طور متناوب بازیابی می‌کند. آمار و ارقام کارایی بسیار خوبی از این استفاده لوله ها را  برای ما تشریح میکنند.
کارخانه های  گازرسانی زغال سنگ ساییده شده  و کارخانه های شیمیایی زغال سنگ  تعداد زیادی لوله‌های فولادی ۲۲۰۵ را در ساخت خنک کننده‌ها استفاده میکنند. در ۵ سال آینده با توجه به توسعه سریع و ساخت و ساز آن پیش بینی می‌شود که رشد صنعت پتروشیمی کشور در مقیاس بزرگ در سراسر کشور های جهان چندین برابر شود.

در سال ۲۰۰۵ صنایع پتروشیمی لوله های فولاد ضد زنگ اعلام کرد که با توجه به رشد موجود تقاضای سالانه، حدود ۱٫۶ میلیون تن محصول فولاد ضد زنگ تولید داخل را نیازمند است البته این تولید باید با  بهبود کیفیت و نمرات ویژه توسعه محصول همراه باشد. کاربرد فولاد ضد زنگ در ۵ سال آینده در صنعت پتروشیمی  همچنان به افزایش خود ادامه خواهد داد.

 

یکی از کاربرد های اصلی  و مهم استفاده از لوله فولادی ضد زنگ در بازهای بین‌المللی حوزه‌های نفت و گاز و پتروشیمی ها است. مقدار و میزان مورد نظر برای استفاده از این لوله‌های ضد زنگ دوبلکس در حوزه‌های داخلی کشور چیزی در حدود هزار کیلومتر است. علاوه بر این، پروژه انتقال گاز در مسیر های طولانی در خط لوله گاز با در نظر گرفتن استفاده از لوله فولادی ضد زنگ دوبلکس باید به بازار ایجاد شده توسط این پروژه نیز توجه کرد. صنعت پالایش نفت اولین استفاده صنعتی را از بخش فولاد ضد زنگ دوبلکس را در پروژه‌های صنعتی انجام داد.
سایر شرکت‌های پالایشی و شیمیایی  در اغلب غرفه‌های  خود  دارای برج تقطیر خلاء، خنک کننده هوا و خنک کننده‌های آبی می باشند که  سالیان درار از لوله‌های فولادی ضد زنگ استفاده کرده انددر زمینه تولید لوله بدون درز از فولاد ضد زنگ دوبلکس در مقیاس‌های کوچک، صنایع داخلی دچار اشباع شده‌اند، نیاز فوری برای حل این مساله تولید بیشتر لوله بدون درز و درزدار در ابعاد  و سایز های بزرگ‌تر است. به علاوه کاهش هزینه تولید لوله‌ های ضد زنگ دوبلکس همراه یا رشد تولید آنها در صنایع داخلی مدنظر بازار است.
اگرچه گسترش تولید محصولات قابل فروش بسیار مهم است اما نمی‌توان استفاده از فناوری و فرآیندهای جدید را نادیده گرفت، با استفاده از اکسید مولیبدن به عنوان جایگزین مولیبدن فلز، اکسید نیکل به جای نیکل فلزی، کاهش هزینه‌های ذوب، ترویج استفاده از فناوری ریخته گری می‌توان هزینه‌های تولید را کاهش و نرخ تولید را افزایش داد.

 

لوله فولادی ضد زنگ دوبلکس در صنعت کودهای شیمیایی نیز کاربرد دارد. لوله‌های مورد استفاده در صنایع کود شیمیایی از نوع ۰Cr-25Ni-6Mo-3CuN می‌باشند که در برابر پیری و گذشت زمان تقویت شده است .هم چنین این لوله‌ها با استفاده از مشخصات مقاومت بالای خود در برابر سایش و خوردگی برای استفاده در فرآیند اوره با مشخصات مختلف و شیرآلات پرفشار در این صنعت مناسب‌ هستند.
در حال حاضر در تولید اوره با فرآیند برهنه سازی CO2 و برهنه سازی آمونیاک از فولاد ضد زنگ با آلیاژ آستینت و تیتانیوم بالا استفاده می‌شود. چین در کارخانه‌های فرایند اوره در مقیاس بزرگ پمپ کاربامات آمونیوم با استیل کروم بالا از فولاد ضد زنگ دوبلکس با کروم بالا برای جایگزینی لوله ضد زنگ فولادی ۳۱۶L استفاده می‌کند.

 

از قرن ۲۰ میلادی، شرکت‌های مهندسی برای توسعه برهنه سازی گازی فرایند اوره، میعانت کاربامات آمونیوم و برج تجزیه فشار قوی و مجموعه تجهیزات ولتاژ بالا از لوله DP-12 که شامل عناصر تنگستن و مس ۲۵Cr-7Ni-3Mo-N و فولاد ضد زنگ دوبلکس R-500Cr25Ni6.5Mo1.5N می باشد، استفاده می‌کند. از اولی برای تولید گازهای ارائه شده، لوله‌های فرایندهای متراکم کننده، لوله‌های فرایند تجزیه و لوله‌های حمل و نقل خطوط استفاده می‌شودو از دومی برای پوسته تجهیزات ولتاژ بالا شرکت های مهندسی استفاده می‌شود.

 

در سال ۲۰۰۵ صنایع پتروشیمی لوله فولادی ضدزنگ تقاضای سالانه حدود ۷۸۰۰ تن در سال ۲۰۱۰ را پیشبینی کردند اما در سال ۲۰۱۰ تقاضا به ۹۶۰۰ تن از فولاد ضدزنگ افزایش یافت. علاوه بر این، به‌طور جدی صنعت ساختوساز ، سازه، پل، بتن با فولاد، صنعت ساخت مخازن کشتی حملونقل شیمیایی، قایق موتوری و تانکر از دیگر بازارهای حوزه لوله‌های فولادی ضدزنگ هستند.
مطالب این سایت از سایت فلنج  ترجمه شده است.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ