لوله فلزی GRC چیست؟

لوله فلزی GRC چیست؟

لوله ها و مجراهای فولادی سخت گالوانیزه از فولاد درای کربن کم تولید می شود که از آن به عنوان یک سیستم راه آهن فولادی برای رساناهای برقی استفاده می شود.
شکل این لوله ها  به صورت مقطع دایره ای است که برای محافظت فیزیکی رساناهای سیمی طراحی شده است و از آن به عنوان یک هادی زمینگیر تجهیزات نیز  استفاده می شود.این لوله های فولادی گالوانیزه، سنگین وزن می باشند و ضخامت دیواره های لوله زیاد می باشد.این مجراها و لوله ها ،از فولاد دارای کربن کم با مقطع دایره ای دقیق و ضخامت دیواره یکنواخت و سطح داخلی آزاد و جوش مداوم و طولی ساخته میشود.لوله های GRC یکی از راه های تماس و ارتباط است که از طریق فولاد سخت ممکن می شود.

ویژگی های لوله های  GRC

لوله های گالوانیزه GRC دارای ویژگی ها و قابلیت های زیادی می باشند که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره میشود :

  1. برای مقاومت در برابر خوردگی از گالوانیزه گرم استفاده میکنند.
  2. مقاومت بالا برای دوام طولانی
  3. خمیدگی آسان .
  4. یک راست بودن  لوله ها که قابلیت زیادی برای استفاده در کشیدن سیم ها دارند.
  5. دارای درپوش پایانی کیویک .
  6. مطابق با استاندارد ایمنی UL 6.
  7. این لوله ها مطابق با استاندارد ANSI C80.1 تولید شده اند.
  8. اندازه لوله ها از ۱/۲ اینچ تا ۶ اینچ متغیر می باشند.
لوله گالوانیزه GRC

 مشخصات لوله GRC

لوله های گالوانیزه GRC دارای دو مشخصه مهم می باشند که عبارت اند از :
  • لوله فولادی سفت و محکم برق طبق استاندارد های ANSI C80.1
  • دارای فلز سفت و محکم برقی فلز طبق استاندارد های ایمنی UL6

این لوله ها طبق استاندارد ANSI C80.1 که دارای مجرای فلزی فولادی سخت و محکمی می باشند ساخته میشوند.از این لوله ها  به عنوان محل عبور مخصوص سیم ها  یا کابل های یک سیستم الکتریکی استفاده میشوند.این لوله های گالوانیزه حدودا ۳ متر طول دارند که در انتهای لوله با استفاده از اتصالات لوله به یکدیگر وصل میشوند. پوشش سطح بیرونی لوله ها از فلز روی می باشد که از این فلز برای مقابله و محافظت در برابر خوردگی استفاده میشود.استاندارد ANSI C80.1 علاوه بر مجرای محکم فلزی همچنین اتصالات مجرای ، آرنج ، انتهای لوله ها و طول لوله غیر از ۳٫۰۵ متر را در شامل میشود.

این لوله ها علاوه بر استاندارد ANSI C80.1  دارای استاندارد های ایمنی UL6 نیز می باشند.این استاندارد ها از فلز سخت و محکم برقی فلزی ، اتصالات ، کوپلینگ و .. به عنوان یک خط فلزی جهت نصب سیم و کابل مطابق با استاندارد  CSA C22.1 ، استفاده میشوند.

 نیازمندی ها و الزامات لوله های گالوانیزه GRC

لوله های GRC دارای نیاز ها والزاماتی می باشند که عبارت اند از :
  • سطح پوشش داخلی و خارجی
  • جوشکاری
  • تمیز کردن
  • پوشش محافظ برای مقاومت در برابر خوردگی
  • عملیات سطحی
سطح پوشش داخلی و خارجی
سطوح داخلی لوله های فولادی گالوانیزه GRC باید عاری از هرگونه نقص وعیبی باشند.این لوله ها برای محافظت در برابر خوردگی و مقاومت بالا و بادوام با یک لایه از روی پوشش داده میشوند.سطح های داخلی لوله برای سهولت در سیم کشی ،از طریق خمش های متعدد به طور مساوی پوشش داده شده است.
جوشکاری 
جوشکاری تمام درزهای لوله ها باید به صورت مداوم انجام شود.این جوشکاری در تمامی سطح خارجی لوله انجام میشود.
تمیز کردن
لوله های GRC قبل از استفاده به عنوان محافظ سیم ، باید به طور کافی تمیز شوند.این فرآیند تمیزکاری باید به گونه ای باشد که پوشش چسبنده محافظ لوله دچار آسیب نگردد.
محافظ پوششی برای مقاومت در برابر خوردگی لوله
سطح بیرونی 
سطح بیرونی لوله های گالوانیزه GRC باید به طور کامل و یکنواخت با فلز روی پوشش داده شود.این سطح بیرونی برای مقابله در برابر خوردگی محافظت میشود.
سطح داخلی
سطح داخلی لوله های گالوانیزه نیز مانند سطح بیرونی باید توسط روی یا یک پوشش ارگانیک محافظت شود. پوشش داخلی لوله باید از سطح مداوم و صافی برخوردار باشد.
عملیات سطحی
هرگونه عملیات سطحی لوله  بیشتر از ۰٫۰۰۳۸ میلی متر به عنوان روکش محافظتی لوله مورد استفاده قرار گیرد ،نیاز نیست که شرایط الزامات ACRC یا پوشش آلی را برآورده کند.

ابعاد لوله های گالوانیزه GRC

لوله های گالوانیزه GRC از سایز ۱/۲ اینچ تا ۶ اینچ می باشد.طول این لوله ها در حدود ۳ متر می باشد.در جدول زیر ابعاد و سایز های لوله های GRC با تمامی مشخصات شرح داده شده است:

سایز های لوله گالوانیزه GRC

تفاوت لوله های فولادی گالوانیزه و لوله های گالوانیزه GRC

لوله های فولادی برای بهبود و مقاومت در برابر خوردگی ،نیاز به گالوانیزه شدن دارند.لوله های فولادی گالوانیزه را می توان به دو نوع لوله های گالوانیزه آبکاری روی گالوانیزه گرم و برقی تقسیم کرد.

گالوانیزه گرم ، دارای مزایای پوشش یکنواخت ، چسبندگی قوی ، عمر طولانی و غیره است. هزینه آبکاری فلز روی پایین است و سطح آن خیلی صاف نیست. مقاومت در برابر خوردگی لوله فولادی آبکاری بسیار بدتر از میزان گالوانیزه گرم است.

بین لوله های فولادی گالوانیزه و لوله های گالوانیزه GRC اشتراکاتی وجود دارد ، اما آنها نیز تفاوت هایی دارند که در طرح لوله وکاربرد هایشان متفاوت است.

طرح

لوله های فولادی گالوانیزه و لوله های گالوانیزه GRC لوله های چند منظوره هستند، اما برای کاربردهای مختلف طراحی شده اند. انتهای لوله های هر دو نوع لوله فولادی رشته ای  است. لوله های فولادی گالوانیزه تقریباً در هر قطر و اندازه ای ساخته میشوند در حالی که  قطر  وسایز لوله های گالوانیزه GRC  بین ۱/۲ و ۶ اینچ می باشد.

کاربرد

هر دو نوع لوله فولادی برای کاربردهای داخلی ، فضای باز و زیرزمینی طراحی شده اند. لوله های فولادی گالوانیزه می تواند به طور گسترده ای برای خط لوله از قبیل خط لوله ،گرمایش و انتقال گاز مورد استفاده قرار گیرد.لوله های گالوانیزه GRC برای محافظت سیم ها و کابل ها در برابر عوامل محیطی و بیرونی مورد استفاده قرار میگیرند.

قیمت لوله های گالوانیزه GRC

قیمت لوله های گالوانیزه GRC با توجه به نوسانات بازار متغیر می باشد.جهت استعلام قیمت لوله های گالوانیزه میتوانید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ارشد آهن تک ارتباط برقرار کنید و پس از مشاوره رایگان ،محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید و سفارش دهید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ