هدف و روش استفاده از لوله فولادی برای تامین آب چیست؟

خلاصه مقاله 

لوله فولادی ضد زنگ دارای کاربردهای بسیاری است که از آن برای نصب سیستم های گرمایشی و آبرسانی استفاده می گردد. این لوله ها دارای ماندگاری بالا و استحکام زیادی می باشند و علاوه بر طول عمر بالای آنها از نظر بهداشتی نیز مورد تایید هستند. از این رو امروزه این لوله ها مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است.

هدف و روش استفاده از لوله فولادی برای تامین آب چیست؟

هدف و روش استفاده از لوله فولادی به عنوان لوله اب

 

معمولا لوله فولادی ضد زنگ مانند لوله تامین آب شرب پیش از استفاده در این فرایند در یک مرحله به نام غیر فعال کردن قرار می گیرد. هدف آن حفاظت از تشکیل لایه اکسید کروم در دیواره داخلی لوله های فولادی ضد زنگ در سطح صاف است تا بتواند در برابر دمای بالای مایع در سطح فولاد ضد زنگ مقاومت کند.

 

فرمولاسیون رایج تصفیه غیر فعال در لوله فولادی ضد زنگ

 

یکی از فرمول های رایج تصفیه غیر فعال، استفاده از آب خالص و اسید نیتریک خالص است تا به محلول اسیدی ۸ درصد تبدیل شود. این محلول به مدت ۶۰ دقیقه در دمای ۴۹ تا ۵۲ درجه سانتیگراد در طول لوله به گردش در می آید.

نقش نیتریک اسید ۸ درصد عمدتا اکسید کردن است. با این کار سطح فولاد ضد زنگ به نیتریک اسید اکسیده می شود تا بتوان به هدف خود یعنی غیر فعال کردن دست یافت.

تولیدکنندگان معمولا مسئول غیر فعال کردن لوله های فولادی ضد زنگ نیستند و کارخانه هایی که پردازنده هستند باید این کار را انجام دهند. برای لوله های آب غیر فعال، باید در داخل و خارج لوله فولادی ضد زنگ صیقل داده شود و سطح داخلی لوله نیز باید غیر فعال گردد.

روش فرآیند غیر فعال سازی لوله فولادی ضد زنگ

 

فرآیند غیر فعال سازی لوله فولادی ضد زنگ شامل موارد زیر است:

  • تمیز کردن
  • غیر فعال کردن
  • ضد عفونی کردن

فرآیندهای اصلی این عمل نیز عبارتند از:

  1. گردش آب دیونیزه شده
  2. تخلیه محلول آب دیونیزه
  3. استفاده از محلول آلکالین
  4. تمیز کردن لوله به وسیله آب
  5. شستشو با آب خالص
  6. غیر فعال کردن
  7. شستشوی مجدد با آب خالص
  8. تخلیه و ضد عفونی کردن با بخار خالص

روش انجام مراحل غیر فعال کردن در لوله فولادی ضد زنگ

 

روش های گفته شده در زیر به ترتیب مراحل انجام غیر فعال کردن لوله فولادی ضد زنگ می باشد که عبارتند از:

 

• اولین مورد برای غیر فعال کردن لوله فولادی ضد زنگ، تخلیه آب خالص، مخزن ذخیره‌سازی مایع و پمپ آب و غیرفعال کردن لوله تامین آب به اندازه کافی در مخزن ذخیره‌سازی مایع، استفاده از پمپ برای گردش، باز کردن شیر به مدت ۱۵ دقیقه است، در حالی که خروج مایعات، بهترین روش برای اندازه گیری میزان مایع مورد استفاده است.

• بعد از آن، تمیز کردن لوله فولادی ضد زنگ با مواد قلیایی، آماده‌سازی سدیم هیدروکسید، معرف شیمیایی و اضافه کردن آب داغ به ۱ درصد آب قلیا است، سپس از پمپ برای انجام این چرخه استفاده می‌شود. زمان کم‌تر از ۳۰ دقیقه است، سپس دوباره تخلیه انجام می‌شود.

• سپس برای آبکشی، اضافه کردن آب خالص به مخزن ذخیره‌سازی مایع، شروع مجدد پمپ و باز کردن شیر تخلیه، تا زمانی که مقاومت الکتریکی هر خروجی با آب مخزن سازگار شود، و زمان انجام این کار بیشتر از ۳۰ دقیقه است.

• در ادامه روش غیرفعال سازی لوله فولادی ضد زنگ، از آب خالص و اسید نیترات شیمیایی خالص با غلظت ۸٪ ، ۶۰ دقیقه پس از چرخه تخلیه در دمای ۴۹ تا ۵۲ درجه سانتیگراد استفاده شود. از اسید هیدروفلوئوریک ۳٪ یا ۲٪ ، اسید نیتریک و ۷۷٪ محلول تصفیه آب ، با کنترل دمای محلول در ۲۵ – ۳۵ درجه سانتیگراد، انجام چرخه ۱۰-۲۰ دقیقه بعد از تخلیه و در نهایت تخلیه مجدد، و در نهایت از طریق بخار با فشار بالا برای شستشوی خط لوله آبرسانی برای از بین بردن خاک و غبار استفاده نمود.

انواع شستشو در روش غیر فعال کردن برای لوله فولادی ضد زنگ

 

شستشو برای لوله فولادی ضد زنگ در روش غیر فعال کردن به دو نوع شستشو تقسیم می شود که عبارتند از:

۱٫ شستشو اولیه

این شستشو در دمای اتاق انجام می شود و زمان آن بیش از ۵ دقیقه است.

۲٫ شستشوی نهایی

در این روش برای شستشوی لوله فولادی ضد زنگ نیاز به مقاومت الکتریکی آب یونی است.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ