انواع لوله و کاربرد آن ها

لوله چیست ؟

لوله استوانه‌ای توخالی است که از آن برای انتقال یا نگهداری سایر مواد و مایعات استفاده می‌کنند. لوله‌ها می‌توانند از مواد مختلفی مثل آهن، فولاد، پلیمر، شیشه و غیره ساخته شوند. لوله ها انواع مختلفی دارند که در ادامه توضیح داده میشوند.

تاریخچه‌ تولید لوله

ساخت لوله از سالیان گذشته شروع شده است.لوله ها در اندازه ها و سایز های مختلف تولید میشوند.

ساخت‌ لوله‌ به‌ اوایل‌ قرن ۱۹ میلادی برمی‌گردد. به دنبال‌ کشف‌ گاز در سال ‌۱۸۱۵ میلادی و استفاده‌ از آن‌ به عنوان‌ وسیله‌ای‌ برای‌ گرم‌ کردن‌ لوله‌ که‌ از طریق‌ پرس‌ ساخته‌ شده‌ بود، با به هم‌ جوش‌ دادن‌ لبه‌ها برای‌ اولین‌ بار تولید لوله‌ درزجوش‌ امکان‌پذیر شد.

اگر تاریخ‌ شکل‌گیری‌ و تکامل‌ صنعت‌ لوله‌سازی‌ بیش‌ از یک‌ قرن‌ به طول‌ می‌انجامد، شکل‌گیری‌ صنعت‌ پروفیل ‌توخالی تنها از سال‌های‌ بعد از جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ آغاز می‌شود. این‌ صنعت‌ ابتدا در کشور آلمان‌ پدیدار گشته‌ و پا می‌گیرد و سپس‌ به‌ دیگر کشورهای‌ اروپایی‌ منتقل‌ می‌شود.

تاریخچه صنعت لوله و پروفیل‌ در ایران

بعد از جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ به تدریج‌ جمعیت‌ ایران‌ رو به‌ فزونی‌ نهاد و با بهبود وضع‌ نسبی‌ اقتصادی‌ احتیاج‌ به‌ ساختن‌ خانه‌های‌ جدید بیشتر احساس‌ می‌شد. ساختن‌ خانه‌ بدون‌ مصالح‌ لازم‌ مثل‌ سیمان‌ و غیره‌ امکان‌‌پذیر نبود، از این رو دولت‌ و مردم‌ به فکر تولید مصالح‌ ساختمانی‌ افتادند.

چون ‌تا آن زمان‌ در و پنجره‌ از چوب ساخته‌ می‌شد و به علت‌ وضع‌ اقلیمی‌ ایران‌ چوب‌ کافی‌ در دسترس‌ نبود، مردم‌ ناچار شدند از آهن‌ و بعد آلومینیوم‌ برای‌ این‌ منظور استفاده‌ نمایند. از این جهت‌ شروع‌ به‌ وارد نمودن‌ انواع‌ پروفیل‌ برای‌ ساختن‌ در و پنجره‌ نمودند و در نتیجه‌ واردات‌ این‌ کالا رو به‌ ازدیاد نهاد و همین‌ ازدیاد، فکر ساخت‌ در داخل‌ کشور را مطرح‌ نمود.

صنعت‌ پروفیل‌ در جهان‌ چنانکه‌ گفته ‌شد بیش‌ از یک‌ قرن‌ پس‌ از صنعت‌ لوله‌ پدیدار گشت‌. ولی در ایران‌ این‌ صنعت‌ پروفیل‌ بود که‌ ابتدا شروع‌ به‌ فعالیت‌ نمود. در فواصل سال‌های ۱۳۴۰ الی ۱۳۵۰ تعداد تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در ایران به ۸ واحد و تا سال‌ ۱۳۵۷ تعداد واحدهای‌ فوق‌ به‌ ۱۱ کارخانه‌ رسید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ