لوله اسپیرال چیست؟

لوله اسپیرال چیست؟

لوله اسپیرال چیست؟

 

ساخت و تولید لوله‌های فولادی به روش‌های مختلف انجام می‌شود. یکی از این روش‌های تولید، ساخت لوله فولادی به روش اسپیرال است که به این نوع از لوله‌ها لوله اسپیرال فولادی یا متداول‌تر لوله اسپیرال Spiral pipes می گویند. به این لوله‌ها، لوله HSAW نیز گفته می‌شود.

در این روش تولید، لوله فولادی از ورقه‌های فولادی با ضخامت‌های متفاوت و به شکل مارپیچی ساخته می‌شوند. نام این روش در زبان انگلیسی Spiral Weld است. لوله‌های اسپیرال در سایزهای ۸ الی ۱۲۰ اینچی تولید و روانه بازارهای مصرفی می‌شوند.

این لوله‌ها عمد تا جهت مصارف آب‌رسانی و گازرسانی شهری و روستایی و صنایع بزرگ با استانداردهای مختص همان سیال که قرار است حامل آن باشد تولید می‌گردد. لوله‌های اسپیرال فولادی در شاخه‌های به طول ۶ الی ۱۲ متری و در ضخامت‌های تعریف شده در استانداد ساخت این لوله‌ها برای هر سایز جهت مصارف بیان شده استفاده می‌گردد.

لوله‌های اسپیرال فولادی در طی فرایند تولید و ساخت، در گاهی موارد ممکن است به علت اشکال در عملیات ساخت دچار نشتی و یا خرابی شوند که به آنها لوله‌های اسپیرال غیر تست میگویند. و از این لوله‌ها به عنوان سا پورت و یا به عنوان پایه‌های سازه‌های فلزی و فولادی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لوله اسپیرال چیست؟

در لوله‌های اسپیرال فولادی نوع جوش و شیوه جوشکاری مهم‌ترین مرحله فرایند تولید می‌باشد اینکه عملیات جوشکاری لوله‌ها به چه صورت انجام می‌شود مهم است چرا که استحکام و مقاوت لوله در مقابله با فشار سیال ورودی که به دیواره داخلی آن وارد می‌شود خود به نوعی حائز اهمیت و قابل توجه است. به همین دلیل در در لوله‌های فولادی مختلف که به روش اسپیرال ساخته می‌شوند جوش جداره لوله مهم‌ترین مرحله در فرایند تولید لوله‌های اسپیرال می‌باشد.


پیشنهاد مقاله مرتبط:لوله آتشخوار چیست ؟

شکل دهي لوله های اسپيرال فولادی

 

تولید لوله فولادی به روش اسپیرال یکی از روش‌های مرسوم و استاندار تولید لوله فولادی در جهان است.

در این روش تولید لوله، ورقه فولادی با گذشتن از یک سری غلتک‌ها با درزی حلزونی یا اسپیرال به شکل استوانه لوله‌ای در خواهد آمد. در لوله‌های اسپیرال برخلاف لولهٔ درز مستقیم فولادی که قطر لوله بستگی به اندازه پهنای ورق دارد، در این روش ساخت قطر لوله با تغییر زاویهٔ تغذیهٔ اولیهٔ ورق تغییر خواهد نمود.

با تغییر زاویهٔ تغذیه، لوله‌هایی با قطرهای مختلف ایجاد می‌شود، در حالی که در تولید لوله فولادی به روش درز مستقیم باید کل قالب‌های خط تولید تعویض شوند. همین عوامل سبب می‌شود که در روش تولید به شیوه اسپیرال، لوله با قطرهای مختلف را با هزینهٔ کمتری نسبت به درز مستقیم تولید کرد.لوله‌های اسپیرال به دو روش یک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای تولید می‌شوند.

جهت آشنایی با روش تولید لوله به شیوه اسپیرال می‌توانید مقاله روش تولید لوله اسپیرال را مطالعه نمایید.

 

لوله اسپیرال چیست؟

بررسی بیشتر لوله های اسپیرال

 

لوله اسپیرال، با استفاده از کو یل های فولادی حاصل فرایند نورد گرم و به وسیله جوشکاری به روش جوش قوسی زیر پودری اتوماتیک در دمای معمولی ساخته می‌شوند.

خط جوش یا درز جوش داده شده در این لوله به شکل مارپیچ یا حلزونی است. در طی فرآیند جوشکاری، نوار ورق فولادی یه گونه‌ای نورد می‌شود که جهت نورد با جهت مرکز لوله، به جهت شکل گیری و جوشکاری یک زاویه یکسان داشته باشد.

به همین دلیل درز جوش در یک خط مارپیچ قرار می‌گیرد. به‌طور کلی از این لوله‌ها، درسیستم‌های گرمایش و تهویه هوا (HVAC) عرضه و مورد استفاده قرار می‌گیرند. از محصولات لوله‌های اسپیرال در ساختمان‌های مسکونی یا تجاری نیز استفاده می‌شود.

لوله اسپیرال مارپیچ یا گرد

 

لوله‌های مارپیچ اسپیرال معمولاً از فولاد گالوانیزه شده و گاهی اوقات از فلز آلومینیوم ساخته می‌شوند. اگر این لوله‌ها از جنس ورق فلزی نباشند، می‌تواند از جنس تخته فایبرگلاس یا کامپوزیت سیمی و پلاستیک انعطاف پذیر باشند.

این لوله‌ها خیلی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند و در طول‌های مختلفی تولید می‌شوند، اما متداول‌ترین و پرمصرف‌ترین طول آن ۶ متری است که برای قرار گرفتن در کامیون استاندارد است. با توجه به کارایی و عملکرد مورد نیاز این لوله‌ها، با استفاده از روش‌های اتصال لوله کشویی (لغزشی) یا اتصال فلنج به فلنج به هم اتصال داده می‌شوند.

لوله اسپیرال چیست؟

لوله اسپیرال در کجاها مورد استفاده قرار می گیرد:

 

تنوع لوله اسپیرال، استفاده راحت و تطبیق پذیری با محیط منجر به استفاده ازاین لول ها درطیف وسیع و چشمگیری از کاربردهای تجاری و صنعتی شده است:

کاربردهای تجاری لوله اسپیرال:

 

اولین استفاده از این نوع لوله ها در کاربردهای تجاری برای سیستم های گرمایشی و تهویه هوا یا سیتم های HVAC است. همچنین در بسیاری از مکان هایی که این لوله ها استفاده می شود و کاربردهای تجاری این لوله محسوب میشود از جمله این موارد :

• مراکز عمومی
• درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها
• اجتماعات و مکان‌های تفریحی
• ساختمان‌های اداری و انبارها

کاربردهای صنعتی لوله فولادی اسپیرال

 

استحکام و مقاوت این لوله درشرایطی با فشارهای مثبت و منفی بالا، منجر به کاربردهای صنعتی متعدد و گسترده شده است از جمله :
• سیستم HVAC (تهویه مطبوع)
• دفع دودهای شیمیایی و سایر سموم محیطی
• دفع گرد و غبار و سایر ذرات ریز موجود در هوا
• حذف تولید محصولات فرعی مانند خاک اره و تراش چوب
• جابجایی مواد فله مانند بارگیری کامیون‌ها و قیف ناودانی


پیشنهاد مقاله مرتبط:لوله فولادی سیاه

لوله اسپیرال روکش شده با وینیل

 

عدم مقاومت شیمیایی کافی لوله‌های PVC همراه با استحکام کم این لوله‌ها، لوله اسپیرال پوشش داده شده با وینیل را برای کارکردهای چون دفع دود شیمیایی و برای استفاده سیستم HVAC زیرزمینی ایده آل می‌کند. که در این لوله‌ها از شرایط اساسی و مهم استحکام و مقاومت در برابر نمک‌های خورنده و سایر مواد معدنی موجود درخاکریزو مجاورت خاک می‌باشد.

لوله اسپیرال ایزوله

 

لوله اسپیرال دو جداره، ویژگی های عایق حرارتی و تضعیف صدا را که دو مزیت اساسی می باشد را به هر سیستم توزیع هوا می‌افزاید.
این محصول دو جداره، با استفاده از لوله‌های مارپیچی داخلی و خارجی ساخته شده است که لایه‌ای از عایق فیبر شیشه‌ای در بین آن قرار گرفته است، بنابراین باعث کاهش نویز و صرفه جویی درمصرف انرژی می‌شود.

جابجایی مواد و بارگیری کامیون

قابلیت توانایی این لوله درتحمل فشارهای زیاد، خصوصیات جریان هوای کارآمد و همچنین کاهش فشار کم آن باعث می‌شود برای کاربردهای جابجای و حمل مواد فله مفید و ایده ال ها ی لازم را داشته باشد.

لوله اسپیرال چیست؟

اتصالات لوله اسپیرال

 

ساخت خطوط انتقال اسپیرال، خط کاملی از اتصالات درز جوشی و اتصالات لب به لب را شکل می دهد؛ که صرفا جهت استفاده و اتصال لوله های اسپیرال طراحی شده است. اتصالات استاندارد این لوله ها شامل انواع مختلفی از زانویی، سه راهی، اتصالات جانبی، کاهنده و سایر اجزای ساخته شده از فولاد استاندارد است.

سیستم جوش در لوله های اسپیرال

سیستم جوش زیر پودری که یک روش جدید و اتوماتیک است در سال ۱۹۴۰ اختراع شد و جایگزین با ارزشی بود برای شیوه جوشکاری دستی که در آن از خاکستر جوش یا گدازه های جوش محافظت می شد و نگرانی از بابت این گدازه ها را مرتفع می کرد .

دراین سیستم جوش اتوماتیک باقی مانده ها پوشش الکترودی نیستند بلکه مواد ذوب شده درطی عملیات جوشکاری هستند.
در این ماشین زیر پودری به طور مداوم جوش برای ارسال به غلطک از طریق دستگاه سیم رسان فرستاده می شود.

روش سیستم تغذیه مداوم احتراق بین سیم و قوس زیر پوشش پودری گرانولی(دانه دانه) ذوب پذیراست. بنابراین در طی جوشکاری سیم، قطعه کار، و قسمت پوشش پودری، ذوب و تبخیر می شود و حاصل ذوب این مواد پر کننده حفره را ایجاد می کند. قوس درون حفره مخفی است وقوسی از اشتعال ثابت درون حفره، بنابراین به این روش جوشکاری، جوش زیر پودری اتوماتیک گفته می شود.

سیستم پوشش حاوی یک قیف پرشده با پودر جوشکاری است که توسط یک لوله انتقال داده می شود تا جوش داده شود.
تفاوت دوم این روش اتوماتیک جوشکاری با دستی استفاده از سیم بجای الکترود است، در این روش بجای الکترود از سیم استفاده می شود که مزیت مهم استفاده از سیم این است که سیم می تواند به طور مداوم به دستگاه ارسال شود.

درحالی که وقتی از الکترود استفاده شود بعد از سوزاندن یک الکترود مجبور هستیم سرباقی مانده آن را دور بیندازیم که نتیجه آن توقف عملیات برای تعویض الکتروداست، تا زمانی که الکترود را تعویض کرده و دوباره جوشکاری را از سر بگیریم.
این روش جوشکاری زیر پودری لوله های اسپیرال در مقایسه با سایر روش ها یک مزیت بزرگ وارزنده لوله های اسپیرال محسوب می شود.

لوله اسپیرال چیست؟

مزیت های جوش زیر پودری لوله اسپیرال

 

اولین مزیت :آن اتوماسیون کامل عملیات است.
دومین مزیت: روش جوش زیر پودری می توان به تبادل بالای گرمای آن و سطح حفاظتی و همچنین کیفیت بالای جوش آن اشاره نمود.
مزیت سوم :این روش به دلیل جوش زیر پودری اتوماتیک، قوس جوش آن زیر پوشش پنهان می شود. بنابراین می تواند از راندمان جوشکاری با جریان بالا استفاده کرد.

لوله اسپیرال قیمت

 

مجموعه آهن تک از فروشندگان عمده لوله مانند لوله اسپیرال ، اتشخوار ، مانیسمان ، گالوانیزه ، گلخانه ای ف داربستی و تمامی انواع لوله های صنعتی و فولادی و اتصالات لوله است. و محصولات درخواستی مشتریان خود را از تمامی برندهای داخلی و خارجی با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت روز بازار لوله در کمترین زمان ممکن فراهم می نماید.

به منظور دریافت آگاهی و اطلاعات بیشتر راجع به اینکه لوله اسپیرال چیست وبیشتر مناسب چه کارهایی اجرایی می باشد، می توانید با کارشناسان متخصص فروش دربازرگانی و فروشگاه بزرگ آهن تک در این باره مشورت نمایید تا لیست قیمت روز لوله اسپیرال را درخدمت شما قرارداده و از تجربیات آنها نهایت استفاده را برده و بهترین انتخاب را انجام دهید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ