کاربرد و مزایای لوله جدار چاه عمیق

لوله جدار چاه عمیق، لوله‌ای از جنس استیل تو خالی می باشد همراه با سوراخ وشیار برجسته(رنده)  می باشد که در چاه حفره‌شده قرار داده می شود تا دهانه چاه را از خطر ریزش حفظ کند ، هم چنین آب زیرزمینی را به منطقه خود در زیر زمین محدود می کند و از مخلوط کردن آلاینده ها با آب جلوگیری می کند.

همانطور که از اسمش برداشت می شود به لوله های اطلاق می شود که جهت نگه داری دیواره چاه استفاده می گردند،و مانع از ریزش دیواره چاه و ریختن ذرات شن و ماسه به داخل چاه می شود ودر تعریفی دیگر میتوانیم بگوییم نقش حایل بین دیوار و چاه را دارد .

عمر استفاده لوله های جدار چاه عمیق بین ۲۰ تا ۲۵ سال می باشد. لوله های جدار چاه در سطح بیرونی خود دارای دو گونه است نوع مشبک و سوراخ دار ۲- نوع شیار دار که برای جلوگیری از ورود بیش از حد رسوب به چاه استفاده می کنند. این سطح مشبک و شیار دار اجازه می دهد که آب از درون چاه جابجا شود ، در حالی که بیشتر شن و ماسه را از بین می برد.

در صنعت نفت و گاز لوله جدار چاه عمیق قسمت مهمی از چاه تکمیل شده است. علاوه بر تقویت استحکام دیواره چاه ، مجرایی را فراهم می کند که هیدروکربن ها آزاد شده در داخل چاه را بدون درهم آمیختن با مایعات دیگر از زیر زمین استخراج کند. همچنين در جلوگيري از ضربات وفشار مي تواند مؤثر باشد و در صورت رسيدن به فشارهاي خطرناك تجهیزات بالابری مناسب نصب می شود تا هیدروکربن های آزاد شده در داخل چاه را پس از شکل گیری به سطح زمین برساند، طریقه کار به این صورت است پس از نصب محفظه چاه ، لوله در داخل محفظه چاه قرار گیرد ، و از محل باز شو چاه از بالا تا پایین تعبیه می گردد هیدروکربن های استخراج شده از این لوله به سطح بالا می روند. در صورت لزوم ، ممکن است به سیستم های پمپاژ جهت مکش هیدروکربن ها نیز وصل شود.

لوله جدارچاه عمیق

کاربرد لوله جدار چاه عمیق

  1.  جلوگیری از فروریختن دیواره چاه و نفوذ اب به دیواره چاه و هم چنین نشت چاه
  2.  مانع از ریزش دیواره چاه وکاهش شن و ماسه کف چاه
  3.  جداسازی و لایه لایه شدن سیالات در مخازن نفتی( آب و نفت و گاز)
  4.  کاهش لای در کف و کاهش هزینه لایروبی
  5.  مدت بهره برداری از چاه را افزایش
  6.  نقش محافظت از تجهیزات و تاسیساتی که که پس از پایان حفاری در چاه کارگذاشته می شود.
  7.  جدا سازی لایه های با فشار کم از لایه های با فشار بالا.
  8.  مانع آشفتگی جریان انتقال سیال در درون چاه می گردد.

 

انواع لوله جدار چاه عمیق :

متداول ترین جنس لوله های جدارچاه را مواد پلاستیکی و پلیمری( pvc )یا لوله های فولادی بدون درز تشکیل می دهند.

نکته مهم : پیمانکاران جهت انتخاب گزینه مناسب یاید در نظر داشته باشند که PVC سبک ، مقاوم در برابر خوردگی است و نصب پیمانکاران نسبتاً آسان است. با این حال ، آن را به اندازه فولاد قوی و مقاوم نمی کند. گرچه ،فولاد ، مستعد خوردگی است ، اما می تواند مقیاس بزرگتری را نسبت به PVC پوشش دهد .

  •  لوله جدار چاه فولادی مشبک
  •  لوله جدار چاه پلی اتیلن
لوله جدار چاه عمیق

لوله جدار چاه فولادی مشبک

جنس : حتما باید از فولادی باشد که مقاوم در برابر خوردگی باشد ،که بهترین پوشش برای این کار،پوشش روی است که درصنعت به گالوانیزاسیون معروف است ،دلیل این که باید مقاوم در برابر خوردگی باشد این است که محیط چاه ،دارای رطوبت بالاست که باعث میگردد که شرایط برای خوردگی وزنگ زدگی ایجاد شود.
و جنس لوله فولاد کابردی مورد استفاده باید بسیار مقاوم باشد چرا که دیواره چاه به لوله فشار بالایی را وارد میکند ولوله باید توان مقابله و استحکام کافی را داشته باشد.

توجه : لوله های جدارچاه سوراخ دارو مشبک برای سفره های آبی که دارای ماسه سنگ و ماسه زیادی هستند کارآمد نیست زیرا دارای دهانه های گسترده ای است.

چرا لوله های جدار چاه را مشبک یا شیاردار می سازند :

یکی از معضلات و مشکلات در چاه ها ورود آب از دیواره ها یا نفوذ آب به درون چاه می باشد ،از آنجا که زمانی که آب وارد چاه می شود شن و ماسه اطراف چاه را نیز شسته و به درون چاه هدایت می کند ،یکی از اهداف اصلی استفاده از لوله های جدارچاه برای حل این معضل است و اگر بخواهیم بهتر بیان کنیم لوله های جدارچاه نقش زهکش رو ایجاد می کند بدین صورت که آب را از طریق سوراخ های که در سطخ خود دارد به درون چاه هدایت می کند واز ورود شن و ماسه جلوگیری میکند .در نهایت پس از ورود نفوذ آب اطراف به درون چاه میزان دبی آب ورودی نیز افزایش پیدا می کند .

مشکلی که ممکن است در استفاده از این لوله ها در طی زمان پیش بیاید این است که منافذو شیارها تعبیه شده با شن وماسه پر شود و چاه نتواند آبدهی مناسبی داشته باشد ،پس نکته مهم و قابل توجه این است که در انتخاب نوع لوله شرایط محیطی را در نظر بگیریم، بهترین نوع لوله های جدار چاه شیار دار ،استفاده از لوله های جدار چاه با شیار های v شکل می باشد .

لوله جداره چاه عمیق

دلایل فنی و مهندسی استفاده از لوله های جدارچاه مشبک

  1.  کارشناسان حوزه انرژی استفاده از لوله های جدارچاه را به دلیل کاهش مصرف برق توصیه می کنند.
    دلیل:زیرا استفاده از این لوله باعث بهبود عملکردوکارایی سیستم آبرسانی می گردد و از طرفی میزان مصرف انرژی آن کاهش خواهد یافت.
  2.  لوله های جدار چاه باعث می شود که بخش های پر فشار چاه را به بخش های با فشار استاندارد تبدیل کند و مانع از ایجاد منطقه با فشار بالا شود،این نکته باعث می گردد که آب خروجی همیشه یک دبی مناسبی داشته باشد و فشار وارد شده باعث نگردد که دبی خروجی تغییر کند.
  3.  وارد شدن شن و ماسه به درون چاه یکی ازمعضلات اساسی استفاده از لوله های بتنی در دیواره ی چاه ها بودند که امروزه با استفاده از لوله جدار چاه مشبک دیگر کمتر شاهد این مشکل هستیم ونیاز به لایروبی سیستم را از بین برده است.
  4.  میزان هزینه ی برآورد شده برای حفر چاه و لوله گذاری کاهش می یابد.

آیا امکان تعمیر لوله ها ی جدار چاه وجود دارد ؟

بعضی اوقات در زمین هایی که خاک خاصیت قلیایی بالا دارد ممکن است شیار های موجود بر سطح لوله ازطریق ذرات رسی موجود در خاک قلیایی مسدود می شوند و هم چنین ممکن است در اثر رطوبت سطح لوله دارای خردگی و زنگ زدگی شود ،که باعث می گردد لوله کیفیت و کارایی لازم جهت ادامه سرویس دهی خود را نداشته باشد در این صورت که لوله دیگر کارایی ندارد.
راه حل۱ :
این است که لوله را تعویض کنیم که هزینه بالایی بر دست ما می گذارد ،و توجه ما رو بیش از پیش به این نکته می رساند که در مراحل خرید لوله به کیفیت لوله و جنس لوله با توجه به شرایط محیطی دقت کنیم وخریدی معقول داشته باشیم.
راه حل ۲ :
سوال این است که آیا احتمال تعمیر لوله جدار چاه مشبک وجود دارد ؟

که در این جا باید بگوییم بله . امکان تعمیر لوله در صورتی که لوله اساس اصلی خود را حفظ کرده باشد دارد . بدین صورت که لوله را از درون چاه بیرون کشیده و با استفاده از دستگاه زنگ زدگی وخردگی ها رو ساییده و مرمت میکنند و هم چنین گرفتگی هایی که در سطح شیار ها به وجود آمده را پاکسازی می کنیم و با دستگاه و تجهیزات مخصوص شیارها را مجددا بر روی لوله ایجاد می کنیم .

لوله جدار چاه از جنس پلیمر پلی اتیلنی

لوله جدار چاه پلی اتیلنی یکی از پرمصرف ترین لوله های جدار چاه است که بیشترین کاربرد را به عنوان لوله های آب رسانی و هم چنین در تاسیسات صنایع نفت و گاز دارد .
قیمت لوله جدار چاه پلی اتیلنی، بستگی زیادی به تعداد لایه های لوله و سایز آن دارد ،.یکی از گونه های لوله ها جدار چاه پلی اتیلنی لوله های دوجداره پلی اتیلن می باشد که همانطور که از اسمش پیداست دولایه ای هستند، سطح درونی لوله دوجداره پلی اتیلنی صاف و صیقلی است و سطح بیرونی آن داری شیار و برجستگی یا مشبک است .
موارد کابرد :
لوله های پلی اتیلنی جدار چاه، به عنوان شبکه های فاضلاب وآبرسانی شهری و روستایی استفاده می گردند
مزیت : بار زیادی را می توانند تحمل کنند و طول عمر بالایی دارند. .

پست های مرتبط

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ