روش های خم کاری لوله فولاد

روش های خم کاری لوله های فولادی

شیوه های مختلف و متنوعی جهت خم کاری لوله های فولادی و فلزی وجود دارد. هرکدام از روش ها ی خمکاری لوله با توجه به نوع و کیفیت خمی که می توانند ایجاد نمایند دارای کاربردها و یکسری محدودیت هایی می باشند.

انتخاب بهترین روش جهت فرایند خمکاری با توجه به موقعیت و محدودیت های موجود، نیاز به آشنایی با روش های مختلف خمکاری لوله های فولادی را نشان می دهد.

برای انتخاب یک روش خمکاری بهینه و مناسب لوله باید شرایط و پارامتری هایی را مد نظر قرار داد که در زیر به بر خی از این موادر اشاره خواهیم کرد:

پارامتر هایی که جهت خم کاری لوله فولادی باید مد نظر قرار دارد

  • جنس لوله
  • شعاع خم نسبی
  •  قطر نسبس لوله
  •  ضخامت لوله
  • کیفیت خم و نرخ تولید مورد نظر

خم کاری لوله فولادی

 

در پروژه های گازرسانی و آب رسانی خیلی اوقات به جهت عبور لوله های فولادی از عوارض و ناهمواری های زمین نیاز به تغییر مسیر خط لوله می باشد که در اغلب موارد با استفاده از اتصالات فولادی مانند زانو با درجه های مختلف این تغییر جهت ها انجام می شود.

ولی درمواقعی هم نیاز به تغییر مسیر هایی هنگام لوله کشی وجود دارد که زاویه این تغییر با زاویه های استاندارد در اتصالات زانویی فولادی موجود همخوانی ندارد.

پس باید با استفاده از روش هایی این تغییر مسیرخط لوله با خمکاری لوله های فولادی انجام گیرد که در اصطلاح فنی و مهندسی به این فرایند تغییر مسیربا خم کاری لوله BEND زدن نامیده می شود .

ظرفیت خم کاری لوله فولادی 

 

ظرفیت خم کاری لوله های فولادی متغیر بوده و به درصد کربن به کار رفته در جنس فولادی که لوله از آن ساخته شده بستگی دارد. به گونه ای که با افزایش درصد کربن قابلیت خم کاری پایین می اید در واقع این دو یعنی درصد کربن فولاد و ظرفیت خم کاری فولاد با هم رابطه معکوس دارند.

لوله های فولادی که درصد کربن آنها تا ½است امکان خم کاری در حالت سرد را دارند و در صورتی که درصد کربن لوله فولادی از این مقداریعنی ۱/۲ بیشتر شود خم کاری لوله باید به روش گرم انجام پذیرد. باید در نظر داشت که با افزایش درصد کربن فولاد میزان شکنندگی لوله بالا می رود.

روش های خمکاری لوله های فولادی

 

امروزه تنوع وگستردگی فراوانی در روش های خم لوله وجود دارد که مواردی از این شیوه ها همراه با کمک گرما وحرارت دهی انجام می شود و تعدادی از روشها بدون حضور گرما انجام می شوند.

انتخاب بهترین روش مناسب تابعی از ویژگی های ساختاری ماده، سایز لوله فولادی، شعاع خم کاری، موارد اقتصادی همچنین در دسترس بودن وسایل و تجهیزات می باشد .

به طور کلی در هر دومدل از روش های خمکاری لوله های فولادی یعنی به کمک گرما و بدون گرما با محدودیت هایی از نظر نوع خم ، حداکثر زاویه خمی که می توانند ایجاد کنند ، هزینه های تولید و کیفیت خم مواجه هستیم .

ولی لازم است مد نظر داشته باشیم که مواردی را که لازم داریم خمکاری روی آن ها انجام گیرد، ترجیحا خصوصیت شکل پذیری وانعطاف خوبی داشته و حداقل میزان نرخ کرنش سختی را از خود نشان دهند.

انواع روش های خم کاری لوله های فولادی

 

خم کاری به روش گرم
• خم کاری به روش القایی
• خم کاری به روش سرد

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ