تاریخچه لوله مانیسمان

تاریخچه لوله مانیسمان

 

نام لوله مانیسمان بیش از یک قرن است که کلمه ای برای بالاترین کیفیت لوله های فولادی است.

برادران ،راینهارد و مکس ماننزمان (Reinhard, Max Mannesmann) اولین فرآیند نورد در جهان را برای تولید لوله های بدون درز در کارخانه پدرشان در Remscheid اختراع کردند. پس از سالها کار در توسعه ، آنها درخواست حق ثبت اختراع را در سال ۱۸۸۵ ثبت کردند. در سال ۱۸۸۶ حق ثبت اختراع اعطا شد و اولین لوله بدون درز فولادی شروع شد.

 

تاریخچه لوله مانیسمان

 

و دردر نهایت در سال ۱۸۹۰ آقای ماکس مانیسمان نورد پیلگر را به عنوان یک روش مستقل برای تولید لوله بدون درز معرفی کرد با اختراع فرآیند نورد پیلگر  ، پیشرفت  فنی نهایی را انجام دادند ، که مقصود آنها را به یک چشم انداز واقعاً قابل فروش تبدیل کرد و زمینه موفقیت اقتصادی آنها را فراهم کرد.

اختراع آنها انقلابی در صنعت لوله کشی ، مهندسی و ساخت وسایل نقلیه ایجاد کرد. در پایان دهه ۱۸۹۰ ، مانسمان نیز تولید لوله های فولادی جوش داده شده را آغاز کرد.

 

لوله مانیسمان آهن تک تاریخچه لوله مانیسمان

 

فناوری نورد پیلگرد

 

این فناوری امکان تولید لوله های بدون درز را فراهم کرد. کاوشگران نفت از این لوله ها برای دستیابی به ذخایر عمیق تر نفت و رفع نیاز روز افزون استفاده می کردند.

توانایی جابجایی روغن دورتر از طریق خطوط لوله ، نیاز لوله های فولادی را بیشتر می کند. در اواسط دهه ۱۹۳۰ تولید خطوط لوله پلاستیکی و مقاوم در برابر فشار مشاهده شد.

با گذشت زمان ، مواد اولیه متفاوتی برای هر برنامه استفاده شد. قطر لوله ها از یک متر فراتر رفت در حالی که طول خطوط لوله به هزاران کیلومتر افزایش یافت.

فناوری اجازه می دهد تا محصولات بزرگتر و جامع تر و همچنین لوله هایی آنقدر ریز و درشت تولید شوند که درک ابعاد آنها غیرممکن باشد. لوله ها نه تنها به بخشی جدایی ناپذیر از فناوری ساخت و ساز مدرن تبدیل شدند بلکه در کشتی ها ، هواپیماها ، قطارها و وسایل نقلیه موتوری نیز مورد استفاده گسترده قرار گرفتند.

پس از آن ترکیبی از پیلگر نورد(pilger-rolling) و نورد سوراخ(pierce-rolling) در سراسر جهان به عنوان فرایند مانیسمان “process Mannesmann” شناخته شد.

فناوری اجازه می دهد تا محصولات بزرگتر و جامع تر و همچنین لوله هایی آنقدر ریز و درشت تولید شوند که درک ابعاد آنها غیرممکن باشد.

از آن زمان ، برنامه های کاربردی برای لوله های فولادی دقیق به همراه فرآیندهای تولید و ساختارهای شرکتی بطور قابل توجهی توسعه یافته و تغییر یافته است.

با این وجود ، تخصص شرکت های لوله های مانسمان دقیق و کیفیت محصول آنها یک ویژگی دائمی است.

 

 

روش های تولید لوله  مانیسمان

 

لوله های مانیسمان به صورت کلی  به سه روش  زیر تولید و روانه بازار میشوند.
  • ریخته گری پاششی
  • ریخته گری گریز از مرکز
  • سنبه کاری چرخشی
در ادامه مختصری از هر کدام از روش های  تولید لوله های مانیسمان شرح داده میشود.

ریخته گری پاششی

 

در روش ریخته گری پاششی با استفاده از جایگاهی که از گاز نیتروژن پر شده مواد مذاب و آتشین داخل جایگاه و محفظه مورد نظر ریخته میشوند.سپس با چرخش همگام لوله و محفظه مورد نظر گاز نیتروژن روی میله پاشیده میشود.به این صورت لوله مانیسمان در این روش تولید میشود.نکته ای که این روش دارد این است که قطر لوله تولیدی و قطر میله ای که گاز نیتروژن روی آن پاشیده میشود  یکسان می باشد.به همین جهت اندازه قطر لوله بستگی مستقیم به قطر میله دارد.
 

ریخته گری با استفاده از نیروی گریز از مرکز 

 

در این روش شمش های فولادی که از قبل به حالت مذاب در آمده اند در داخل محفظه و استوانه های خاصی ریخته میشوند.سپس این استوانه ها با سرعت بسیار بالایی شروع به چرخش میکنند.پس از چرخش بسیار بالای لوله های مانیسمان در اندازه های ضخیم به دست می ایند.بنابراین این روش برای لوله های مانیسمان ضخیم کاربرد دارد.
 
 

تولید لوله مانیسمان به روش سنبه کاری چرخشی

 

در روش سنبه کاری چرخشی لوله های مانیسمان طی چندین مرحله متوالی و پی در پی تولید میشوند که در ادامه هر کدام از مراحل به صورت مختصر شرح داده میشوند.
 
  1. در گام اول تولید لوله های مانیسمان شمش های فولادی در ابعاد و اندازه های مورد نظر و مخصوص توسط دستگاه های برش مخصوص برش داده میشوند.
  2. در گام بعدی این قطعات بریده شده فولادی در داخل کوره های خاصی که به صورت قوسی هستند قرار داده میشوند تا حرارت ببیند.میزان حرارتی که به این قطعات بریده شده فولادی میرسد باید به اندازه ای باشد که تمامی قطعات سرخ شوند که در اصطلاح ریخته گری به این گام سرخ شدن میگویند.
  3.   در مرحله بعدی شمش های فولادی بریده شده که به مرحله سرخ شدن رسیده اند توسط دستگاه های لخ سوراخ میشوندو سپس با استفاده از دستگاه النگاتور ،سوراخ های ایجاد شده توسط دستگاه لخ به صورت گرد و دایره ایی در می آیند.
  4. در مرحله بعدی شلیک سمبه با سرعت بسیار بالا به شمش های سوراخ شده انجام میشود.این سمبه ها طولی حدودا ۱۲ متر دارند وبا سرعت بسیار بالایی به سمت شمش ها پرتاب میشوند.
  5. در گام بعدی لوله های مانیسمان اگر صاف وهموار نباشند در این مرحله تاب گیری میشوند وسطح آنها هموار میشود و سپس سمبه ای که در مراحل بالا به سمت شمش ها پرتاب شده بود از داخل لوله با احتیاط بیرون آورده میشود.
  6. در این گام ابتدا و انتهای لوله های مانیسمان با استفاده از سمباده صاف میشوند.سپس با استفاده از دستگاه های مخصوص لوله را به ابعاد و اندازه های مورد نظر مشتری کشش میدهند.طول این لوله ها گاها تا ۲۴ متر نیز میرسد.
  7. در مرحله بعدی با استفاده از دستگاه ها و مراحل خاصی لوله های فولادی خنک میشوند.این لوله ها در ابعاد و اندازه های متغیر مطابق با نظر مشتری برش داده میشوند.اندازه پیشفرض لوله ها ۶ متر می باشد.این لوله ها با استفاده از دستگاه های خاصی مورد آزمایش قرار میگیرند . در صورتی که مشکلی  خاصی داشته باشند در این مرحله اصلاح میشوند.
  8. در این گام با استفاده از دستگاه های کونیک ابتدا و انتهای لوله ها برای فرآیند جوشکاری صاف میشوند.و سپس برای جلوگیری از زنگ زدگی لوله ،لوله توسط روغن های مخصوصی پولیش میشوند.
  9. در گام نهایی لوله ها مانیسمان با استفاده از پلاستیک های مخصوصی بسته بندی میشوند و روانه بازار لوله میشوند.

کاربرد لوله های مانیسمان

 

لوله ها نه تنها به بخشی جدایی ناپذیر از فناوری ساخت و ساز مدرن تبدیل شدند بلکه در کشتی ها ، هواپیماها ، قطارها و وسایل نقلیه موتوری نیز مورد استفاده گسترده قرار گرفتند. تحولات در صنعت خودروسازی زمینه های جدیدی را برای استفاده برای لوله ها باز کرد ، که وارد هر زمینه ای از زندگی مدرن شدند و به یک ماده اساسی برای صنعت تبدیل شدند.
 
برای سفارش این نوع لوله ها و انواع دیگر  لوله میتوانید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان متخصص و خبره آهن تک  در زمینه  لوله مشاوره داشته باشید و با آگاهی کامل محصول مورد نظر خود را انتخاب  و سفارش دهید. از جمله محصولات پر فروش آهن تک میتوان به لوله مانیسمان بدون درز ،لوله گالوانیزه،لوله گلخانه ای ،لوله آتشخوار ،لوله جدار چاه ،لوله اسپیرال و لوله دقیق کاوه مانیسمان  … اشاره کرد .

 مقاله پیشنهادی:لوله آلیاژی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ