لوله‌های آتشخوار دیگ بخارفولادی را به تیوب پلیت‌ها جوش ندهید؟

لوله‌های آتشخوار دیگ بخارفولادی را به تیوب پلیت‌ها جوش ندهید؟

 

لوله‌های آتشخوار دیگ بخارفولادی را به تیوب پلیت‌ها جوش ندهید

 

از آنجایی که تعداد لوله‌های آتشخوار یا فایرتیوب به کار رفته در ساخت و تولید دیگ‌های آب گرم و بخار یا بویلر بسیار زیاد می باشد.

چنانچه جهت آب بندی لوله‌های آتشخوار به تیوبها و پلیت‌های دو سر بویلر از روش جوشکاری استفاده گردد، تیوب ها و پلیت ها حالت خشک پیدا کرده و در هنگام کار بویلر در اثر تنش‌های وارده پس از راه اندازی بویلر در مدت زمان کوتاهی در همان محل‌ها جوش خورده دچار ترک شده بنا براین بویلراز حالت آب بندی خارج شده و نیاز به تعمیرات اساسی و پر هزینه ای خواهد داشت.

به همین دلیل تمامی تولید کنندگان و سازندگان معتبر که تحت استاندارد های تعریف شده برای ساخت این دیگ‌های آبگرم و آب داغ فولادی و بویلرهای بخار تولیدات خود را انجام می دهند .

از روش عملیات والس کاری یا اکسپند لوله‌ها با ماشین آلات تماماً اتوماتیک ،استاندارد و پیشرفته استفاده می‌نمایند بجای روش غیر استاندارد و نامطمئن جوشکاری لوله‌های آتشخوار به تیوب و پلیت ها .

اصولاً یکی از خصوصیات لوله‌های آتشخوار با کیفیت بالا و استاندارد واقعی ST35.8 این می باشد که خاصیت والس پذیری داشته و همانطور که ذکر شد اتصال لوله ‌ها به تیوب پلیت‌ها در دیگ‌های بخار فولادی و آبگرم طبق استانداردهای تعریف شده باید الزاما به وسیله اکسپند یا همان والس انجام گردد.

و فقط درمورد لوله‌های مقاوم وداخلی کوره فرعی بخار که آن هم باید طبق استاندارد به روش اکسپند و جوش با دستگاه‌های مخصوص جهت جوشکاری شبکه انجام گیرد.

لوله‌های آتشخوار دیگ بخارفولادی را به تیوب پلیت‌ها جوش ندهید

عملیات والس کاری یا اکسپند لوله های آتشخوار

 

 

لوله‌های آتشخوار دیگ بخارفولادی را به تیوب پلیت‌ها جوش ندهیلوله‌های آتشخوار دیگ بخارفولادی را به تیوب پلیت‌ها جوش ندهید

 

 

عملیات والس کاری لوله‌ها ی آتشخوار باید به کمک ماشین های تماما اتوماتیک و الکترونیکی انجام گردد بدین گونه که نسبت به قطر و ضخامت لوله آتشخوار بکار گرفته شده در ساخت و همچنین قطر و ضخامت تیوب پلیت بویلر ، گشتاور مورد نیاز جهت انجام والس لوله اندازه
گیری و به وسیله ی دستگاه تمام الکترونیکی گشتاورسنج ، والس لوله تا زمانی که به میزان گشتاور محاسبه و تنظیم شده برسد ادامه یافته و در پایان بصورت اتوماتیک قطع می‌گردد .
هنگامی که حداکثر فشار مجاز دیگ از ۱۰۰psi فراتر رود ، نمی توان از اتصالات رزوه ای با اندازه بزرگتر از ۳ اینچ استفاده کرد و مجاز نمی باشد.
لازم به ذکر است که دریچه های مسدود مربوط به بازدید، یا دریچه های انتهائی بویلر شامل این محدودیت،جهت همین منظور نمیشوند.
برای بویلر های بخار پرفشار استفاده از روش والس جهت اتصال مجاز می باشد، به شرطی که قطر خارجی لوله اتشخار یا قطعه آهنگری شده مورد استفاده برای اتصال به وسیله این روش، بیشتر از ۶ اینچ نباشد .

والس زدن بیش از حد به لوله و تیوب پلیت‌ها آسیب جدی وارد می‌کند و همچنین کم زدن والس نیز موجب می شود که لوله ها پس از مدتی کار کردن بویلر بخار از حالت آب بندی خارج شود .

در روش آب بندی لوله‌ها به وسیله والس الکترونیکی بخاطر افزونگی سطح تماس لوله اتشخوار و تیوب پلیت، برای اینکه طول عمر آب بندی لوله‌ها و بویلر به حداکثر برسد علاوه بر اینکه لوله‌های آتشخوار باید حتماً استاندارد واقعی ST35.8 و همچنین دارای کیفیت بالا باشند، ضخامت تیوب پلیت‌ها نیز باید ۲۰ میلی متر باشد .

مزایای دیگر والس زدن لوله‌های اتشخوار

 

ازمزایای دیگر والس زدن لوله‌ها در زمان تعویض احتمالی آن‌ها هنگام تعمیرات می باشد وقتی بویلر برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته باشد ،که بدون هیچگونه آسیب رساندنی به تیوب پلیت‌ها و با هزینه ای بسیار پایین و درزمانی کوتاه، عملیات تعویض لوله‌ها قابل انجام است .

بطور خلاصه باید مواظب باشید در روش آب بندی لوله‌های بویلربخار فولادی به تیوب پلیت‌هابرای اینکه با هزینه کمتری ساخت دیگ فولادی تمام شود با استفاده از جوش دستی یا جوش اتوماتیک،  از تیوب پلیت هایی به ضخامت پایین حتی ۱۰ میلی متر الی ۱۲ میلی متر استفاده می کنند، که در ابتدا بدلیل بخاطر آب بندی شدن و ظاهر کار خریدار متوجه مشکل نمی شود.
ولی طول عمر دیگ بخار به شدت پایین می اید، به دلیل انکه صدمات جبران نا پذیری از جمله ایجاد ترک در فاصله بین سر لوله‌ها در تیوب پلیت‌ها، و همچنین تاب برداشتن تیوب پلیت‌ها و …. ایجاد می‌شود.

و در زمان تعویض لوله‌های جوشکاری شده وقتی که بویلر از کار افتاد و آب بندی آن بعد مدت اندکی استفاده خراب شد، برای از بین بردن جوش‌ها ی انجام شده هنگام ساخت بویلر فولادی علاوه بر اینکه کاری بسیار هزینه بردار و زمان بر است ، موجب ایجاد صدمات فراوان به تیوب پلیت‌ها گردیده .که شاید مجبور باشیم دوباره با هزینه گذاف تری تیوب پلیت ها را نیز تعویض نماییم .

بازرگانی آهن تک فروشگاه لوله و اتصالات از تمامی کارخانه های داخلی و تمامی برنده های خارجی .

برای مشاهده لیست قیمت روز لوله های زیر به پیج هر کدام مراجعه فرمایید :

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ