لوله فولادی سیاه چیست؟

لوله فولادی سیاه چیست؟

 

لوله فولادی سیاه ،لوله ای است که از فولادی ساخته می شود که گالوانیزه و روکش نشده است. نام این لوله از روکش فلزی و اکسید آهن که به رنگ تیره روی سطح آن قرار دارد، گرفته شده است. این ماده در برنامه هایی که به فولاد گالوانیزه احتیاج ندارند استفاده می شود.

یکی از شخصیت های فرانسوی به نام ویلیام ماردوک موفق به دستیابی در فرآیند مدرن جوشکاری لوله انجام داد. در سال ۱۸۱۵ او یک سیستم لامپ سوختن زغال سنگ را اختراع کرد و می خواست آن را در دسترس همه قرار دهد. با استفاده از بشکه از مشک های دور ریخته شده ، او یک لوله مداوم تشکیل داد که گاز ذغال سنگ را به لامپ ها منتقل می کند.

در سال ۱۸۲۴ جیمز راسل روش ساخت لوله های فلزی را که سریع و ارزان بود ، ثبت کرد. او به انتهای قطعات تخت آهنی به هم وصل شد تا یک لوله بسازد و سپس اتصالات را با حرارت جوش داد. در سال ۱۸۲۵ ، فرآیند جوش لب به لب ساخته شد كه اساس ساخت لوله های مدرن است.

 

روش وایت هاوس در سال ۱۹۱۱ توسط جان مون بهبود یافت. تکنیک وی به تولید کنندگان امکان ایجاد جریان مداوم از لوله را می دهد. او ماشین آلاتی ساخت که از تکنیک خود استفاده کرد و بسیاری از کارخانه های تولیدی آن را تصویب کردند. سپس نیاز به لوله های فلزی بدون درز ایجاد شد.

لوله بدون درز ابتدا با حفر سوراخ در وسط یک سیلندر شکل گرفت. با این حال ، حفر سوراخ با دقت لازم برای اطمینان از یکنواختی در ضخامت دیواره دشوار بود. پیشرفت در سال ۱۸۸۸ با ریختن شمش در اطراف هسته آجری ضد حریق باعث راندمان بیشتر شد. پس از خنک شدن ، آجر برداشته شد و یک سوراخ در وسط باقی مانده است.

کابرد لوله فولادی سیاه

 

استحکام لوله های فولادی سیاه ، آن را برای حمل و نقل آب و گاز در مناطق روستایی و شهری و برای مجاری که از سیم کشی الکتریکی محافظت می کنند و برای تهیه بخار و هوا با فشار بالا ایده آل است. صنایع نفت و گاز ، از لوله فولادی سیاه برای جابجایی مقادیر زیادی نفت و گاز و ارسال به مناطق دور افتاده استفاده می کنند.

این فرآیند و کار مفیدی است ، زیرا لوله های فولادی سیاه به نگهداری بسیار کمی نیاز دارند. مصارف دیگر برای لوله های سیاه شامل توزیع گاز در داخل و خارج از منازل ، چاه های آب و سیستم فاضلاب است. لوله های فولادی سیاه هرگز برای انتقال آب آشامیدنی استفاده نمی شوند.

 

پیشرفت علمی در روش جوشکاری لب به لب از لوله های اختراع شده توسط وایتهاوس بسیار بهبود یافته است. تکنیک او هنوز روش اصلی مورد استفاده در ساخت لوله ها است ، اما تجهیزات تولید مدرن که می توانند درجه حرارت و فشار بسیار بالایی ایجاد کنند باعث شده لوله ها بسیار کارآمد تر شوند. بسته به قطر آن ، برخی از فرایندها می توانند لوله درز جوش داده شده را با سرعت باورنکردنی ۱۱۰۰ فوت در دقیقه تولید کنند. در کنار این افزایش چشمگیر در میزان تولید لوله های فولادی ، پیشرفت هایی در کیفیت محصول نهایی به وجود آمد.توسعه تجهیزات تولید نوین و اختراعات الکترونیکی امکان افزایش چشمگیر راندمان و کنترل کیفیت را فراهم می آورد.

تولید کنندگان مدرن برای اطمینان از یکنواختی در ضخامت دیواره از سنجش های مخصوص اشعه ایکس استفاده می کنند. استحکام لوله با ماشینی آزمایش می شود که لوله را با آب تحت فشار زیاد پر می کند تا مطمئن شوید لوله از آن نگهداری می شود. لوله هایی که خراب نمی شوند ، قطع می شوند.

لوله فولادی سیاه چیست

تفاوت بین لوله فولادی سیاه و لوله چدنی

 

لوله های  چدنی به دلیل دوام بالایی که در گذشته داشتند، در قرن ها در خطوط فاضلاب مورد استفاده قرار می گرفتند ، و در بسیاری از مناطق هنوز هم با آیین نامه های ساخت و ساز ساختمان پذیرفته شده است و مورد استفاده قرار میگیرند. از انواع دیگر لوله سیاه که در ساخت و سازهای خانگی استفاده می شود عبارت اند از : لوله گازی فولادی با روکش سیاه و لوله فاضلاب. لوله گازی و لوله فاضلاب با لوله  چدن در موارد زیر متفاوت هستند.

اندازه قطر

 

لوله چدنی به طور معمول در مقطع های ۸ اینچی با قطر ۴ اینچ نصب می شود ، این در حالی است که لوله فاضلاب ABS در قطر ۱/۲ ۱ تا ۴  اینچ  و بسته به قطعه آبی که به آن وصل می شود موجود می باشد . لوله های گاز دارای قطرهای کوچکتر که معمولاً بین ۱/۲ تا ۳/۴ اینچ می باشند و در طول های مختلفی در دسترس است وبنابه نیاز مشتری میتوانند تغییر کنند.

مراحل نصب

 

روند اتصال هر  کدام از لوله ها  کاملاً با یکدیگر متفاوت است. در قسمت هایی که بخش های چدنی لوله  با  سرب ذوب شده مهر و موم شده است، از واشر لاستیکی و باند فولادی برای اتصال به یکدیگر استفاده می شود. لوله های گازی با اتصالات فولادی و ترکیب سیم پیچ به همدیگر متصل می شوند ، و لوله های فاضلابی ABS با اتصالات ABS و سیمان ABS در هم قرار می گیرند.

حذف بخش های شکسته لوله

 

اگرچه چدن بسیار محکم و سخت است ، اما شکننده نیز هست و در صورت دریافت ضربات مستقیم سنگین که به بدنه آن وارد شود ، شکسته خواهد شد. از آنجا که ترک های چدن تمایل به افزایش اندازه و بزرگ شدن در طول زمان دارند ، بخش ترک خورده در جاهایی که قابل جداشدن و بریده شدن است، باید  توسط دستگاه های برش ،برش داده شود و یا توسط لوله چدنی یا لوله پی وی سی جایگزین شود.

لوله ABS همچنین بادوام است اما در صورت ضربات شدید نیز شکسته خواهد شد. ترک های کوچکتر را می توان با بتونه اپوکسی برطرف کرد ، اما بخش های ترک بزرگتر باید با لوله ABS جدید جایگزین شوند.

اگر لوله های گاز شکسته شده باشند ، این لوله ها به طور کلی باید همیشه با یک بخش جدید جایگزین شود ، تا اطمینان حاصل شود که هیچ ترسی از نشت گاز و خطرات احتمالی که به خاطر نشتی گاز وجود دارد اتفاق نیفتد.

لوله فولادی سیاه چیست

لوله فاضلاب ABS نسبت به لوله های چدنی ارزان تر و سبک تر می باشند ، در طی مراحل نصب خطر آسیب های جسمی کمتر وجود دارد. با این حال ، دیواره های ضخیم لوله های چدنی  باعث میشوند تا در برابر سرو صدای آب به عنوان عایق در خط لوله عمل کنند.

لوله چدنی با دستگاه های برش ،بریده میشوند ، این در حالی است که  لوله فاضلاب ABS به راحتی با یک اره دستی یا اره مدور بریده می شود. لوله های گازی با لوله های چدن و ​​ABS  کاملا متفاوت است ، زیرا انتهای آنها پیچیده شده تا در جفت قرار گیرند. در نتیجه ، اگر لوله گازی قطع شود باید با استفاده از دستگاه برش لوله و یا قلاب برقی ، قبل از نصب مجدد لوله ، باید هر طرف لوله را با سیم پیچ بسته شود.

چرا از لوله فولادی سیاه برای خطوط گاز استفاده می شود؟

 

در بسیاری از مناطق کشور ، از لوله فولادی سیاه به عنوان لوله گازی برای استفاده در خطوط گاز طبیعی استفاده میشود. این  لوله ها به عنوان یک لوله طولانی و مداوم ساخته می شود. طبق تحقیقاتی که انجام شده است این نوع لوله ،ترجیح داده می شود زیرا سبک ، بدون خوردگی ، سیم پیچ شده  و به راحتی توسط فیوژن گرما یا اتصالات مکانیکی قابل نصب است.

انواع دیگر لوله ها به طور کلی با ایجاد یک ورق طولانی از فلز ایجاد می شوند. این ورق ها به طول مورد نیاز خم میشوند و درز بلند برای لوله جوش داده  شده ایجاد می شود. این لوله ها ممکن است شانس بیشتری برای خرابی در امتداد درز جوش داده شده و در ترکیب انعطاف پذیر کمتر نسبت به لوله سیاه داشته باشند.

با وجود مواد جدید موجود در بازار و فن آوری های جدید برای حمل و نقل مواد خطرناک مانند گاز طبیعی ، برخی از مناطق مجدداً مقررات را بازنویسی کرده اند تا سیستم های تحویل جایگزین را امکان پذیر کند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ