تفاوت لوله مانیسمان رده ۴۰ و لوله گاز خانگی

تفاوت لوله مانیسمان رده ۴۰ و لوله گاز خانگی

 

لوله مانیسمان رده 40

فرایند گازرسانی ساختمان و منازل مسکونی و کارخانه های صنعتی به لوله ها و اتصالات مانیسمان و لوله های درزدار یا درز جوشی نیازمند است که توانایی تحمل فشار بار گاز عبوری را داشته باشند.

ولوله های گازی از نظر تحمل فشاربالای گاز جهت تضمین کردن امنیت جانی و مالی نیازمند استفاده از لوله های گازی می باشد که تحمل و مقاوت بیشتری نسبت به لوله های گالوانیزه داشته باشد امری کاملا ضروری است .

لوله گاز تولیدی دو شرکت لوله گاز سپنتا و لوله گاز سپاهان اصفهان از پرفروشترین لوله های مصرفی در بازار ایران می باند .

 

 

لوله گاز خانگی چیست ؟

 

لوله های گاز خانگی از نظر تولید همچون لوله مانیسمان ساخته و توضیع میشوند ولی تفاوتی که وجود دارد این است که لوله های مانیسمان یا لوله بدون درز لوله ای از جنس فولاد یا استیل است که درفرایند ساخت آن هیچ گونه درز جوشی ایجاد نمی شد و کاملا یک تکه و بدون درز تولید می شود .

 

تفاوت های لوله مانیسمان و لوله گاز خانگی

 

 

 

 

لوله مانیسمان به دلیل ضخامت بالایی که دارد اکثرا در تجهیزات و لوازم موتورخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد اما لوله های گاز خانگی به لوله مانیس گاز معروف است. به جهت آنکه تحمل فشار گاز بسیار بالایی دارند .
لوله های گازی خانگی در دو مدل ساخته و تولید می شوند :لوله گاز تو کار یعنی همان لوله گاز api 5L و لوله گاز رو کار یا لوله جوشی درزدار سبک.

 

ضمنا قیمت لوله های گاز تو کار به دلیل ضخامت بیشتر و توانایی تحمل بار فشار بیشتر نسبت به قیمت لوله گاز روکار بیشتر خواهد بود و در عین حال قیمت لوله گاز سپاهان از لیست قیمت لوله مانیسمان کمتر است . زیراهمانطور که ذکر شد لوله‌های مانیسمان بدون درز جوش تولید و توضیع می‌شوند.

 

همچنین باید در نظر داشت که وزن لوله های گاز خانگی در لیست برابر با وزن لوله مانیسمان است و تنها اختلاف قیمت روش ساخت و وجود یا عدم وجود درز جوش است.

 

از لوله و اتصالات گازی هم جنس با لوله گازی سپاهان اتصالات مانیسمان بنکن ،اتصالات گازی آریا ، انواع لوله مانیسمان چینی و اتصالات جوشی شرکت ایران اتصال را می توان نام برد.که برای اتصال لوله های گاز به همدیگه در فرایند گاز کشی مورد استفاده قرار می گیردند.

 

معمولا در خط تولید این لوله ها ابتدا و انتهای لوله ها یا همان دهانه لوله به صورت نیم گرد ساخته میشوند این کار به آن دلیل انجام می شود که هنگام لوله کشی وقتی یکی از اتصالات جوشی درزدار یا مانیسمان بدون درز در سر لوله قرار می گیرد تا جوش بخورد، جوش لوله مشخص نباشد و پس از پایان جوشکاری لوله گاز کاملا تمیز و یکدست به نظر برسد.

 

 

مشخصه فنی لوله سبک و سنگین گاز خانگی سپاهان

 

 

لوله های گازی سپاهان در شاخه‌های ۶ متری ساخته و تولید می شوند و جهت مصرف روانه بازارهای بورس لوله و اتصالات می شوند. گروه صنعتی سپاهان این لوله‌های گازی را از ورق آهن Gr_BPSL2 تولید می‌کنند. همچنین در لیست مشخصات انواع لوله گاز APIو درزدار سبک سپاهان، ضخامت لوله و وزن لوله نیز نوشته شده که با توجه به مهندسی لوله‌کشی ساختمان و پروژه خود می‌بایست ارزیابی نمایید که این نوع لوله‌ها مناسب کار شما خواهد بود یا باید از لوله مانیسمان برای لوله کشی گاز استفاده نمایید.

 

همچنین از دیگر مشخصات فنی لوله گاز که در لیست آن بیان می شود تعداد هر شاخه در بندیل آن و وزن کل بندیل می‌باشند.
مشخصات فنی لوله مانیس گاز خانگی سایز ۱/۲ اینچ با ضخامت ۲٫۸ میلی متر و وزن هر متر لوله آن ۱٫۲۸ کیلوگرم است. وزن شاخه شش متری لوله گاز ۷٫۶۸ کیلوگرم است.

 

در هر بندیل خروج پیدا کرده از کارخانه لوله‌سازی سپاهان اصفهان در این سایز ۱۶۹ عدد لوله یک دوم اینچ API است.
ضخامت لوله گاز خانگی سایز سه چهارم اینچ یک دهم میلی متر بیشتر از سایز قبلی بوده و ۲٫۹ میلی‌متر است. وزن یک متر لوله گاز خانگی سه چهارم اینچ ۱٫۷ کیلوگرم و وزن شاخه کامل این لوله ۱۰٫۷ کیلوگرم می‌باشد.

 

لوله گازی API 5L سایز یک اینچ ضخامت ۳٫۴ میلی‌متر داشته و برای مصارف توکار استفاده می‌شود. وزن یک متر لوله گازی یک اینچ ۲٫۵۶ کیلوگرم است .
ضخامت لوله مانیس گاز سایز ۱/۴۱ اینچ ۳/۶ میلی متر بوده و وزن کل شاخه ۶ متری این سایز نیزمعادل ۲۰٫۵۸ کیلوگرم است.انواع سایز وانداره های لوله های مانیسمان و لوله گازی به صورت کیلویی هم خرید و فروش می‌ شوند .

 

و همانطور که بیان شد قیمت هر کیلو لوله مانیسمان کیلویی هم از قیمت لوله مانیس گاز بیشتر خواهد بود.

جهت اطلاع از قیمت روز انواع لوله های صنعتی و فولادی، گالواانیزه ،لوله داربستی و آتشخوار و اسپیرال ،درزدار ، بدون درز ، مانیسمان ،تست آب ، گازی و انواع اتصالات لوله از تمامی شرکت های داخلی تولیدی لوله و اتصالات و همچنین لوله های وارداتی میتوانید با کارشناسان آهن تک در ارتباط باشید و مشاوره دریافت نمایید .

 

پست های مرتبط

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • جابر متین پور
    نوامبر 28, 2023 8:15 ب.ظ

    سلام. بالاخره متوجه نشدم چند نوع لوله فلزی گازی داریم. اونطوری که من فهمیدم: یکی لوله درزدار(جوشی) دومی لوله api سومی لوله مانیسمان.
    اولی در گازکشی بیرونی خونه ها اسفاده میشه. چه در داخل خونه چه بیرون خونه از کنتور تا ورودی خونه و همچنین داخل اتاق ها و پذیرایی.
    دومی در گازکشی توکار استفاده میشه مثل زیر زمین و داخل دیوارها. و سقف.
    سومی که در حوزه شهری برای انتقال داخل شهر و بین شهر استفاده میشه. و کاربردی برای لوله کشی گاز خونگی و برج ها نداره.

    درست متوجه شدم؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ