لوله های فولادی کربنی

لوله های فولادی به دلیل مزایای  و ویژگی های متنوع و منحصر به فردی که دارند برای بسیاری از مناطق و صنایع مختلف دارند ، در بازارهای جهانی بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. در ادامه درباره یکی از مهم ترین لوله های فولادی که در صنایع محبوب مورد استفاده قرار میگیرند توضیحاتی شرح داده میشود.

لوله های فولادی کربنی

لوله های فولادی کربنی از مقرون به صرفه ترین لوله های فولادی در جهان می باشند.این لوله ها از محبوب ترین انواع لوله های فولادی می باشند. در بسیاری از کشورهای جهان مانند ایالات متحده ، استرالیا ، نیوزیلند ، هند و …   به دلیل داشتن دسترسی به  آهن و کربن نسبتاً مقرون به صرفه ، مقرون به صرفه ترین نوع از لوله های فولادی در این کشور ها  محسوب می شوند.لوله های فولادی از مهم ترین رکن های تشکیل دهنده صنعت می باشد.

لوله های فولادی کربنی چیست؟

لوله های فولادی کربن از عنصری  ساخته شده است که در آن اصلی ترین و مهم ترین تشکیل دهنده شیمیایی لوله کربن می باشد.و کربن میزان خصوصیات بدنی فلز مانند استحکام و مقاومت  لوله را تعیین می کند. در فرآیند تولید لوله های فولادی کربنی ، تولیدکنندگان لوله های فولادی، کربن را به آهن اضافه می کنند تا فلز حاصل از آن سخت تر  و مستحکم تر شود.ساختار تشکیل دهنده لوله های فولادی از موارد اولیه زیر می باشند.

  • سیلیسیوم
  • فسفر
  • منگنز
  • گوگرد
  • کربن

میزان کربن با توجه به نوع لوله فولادی میتواند متغیر باشد که در ادامه شرح داده خواهد شد.

لوله فولادی کربنی

کاربرد لوله های فولادی کربنی

لوله های فولادی کربنی درسایز ها و اندازه های مختلف در بسیاری از مناطق و صنایع جهان مورد استفاده قرار میگیرند. این مکان ها و صنایع  میتواند یکی از موارد زیر باشد.

  • زیرساخت های ساختمانی
  • ابزارهای مورد استفاده در صنایع
  • ساختمان سازی
  • پل سازی
  • ساخت راه آهن
  • کشتی سازی
  • خودرو سازی
  • ساخت ماشین آلات و وسایل حمل  و نقل و…

در ادامه  برخی از کاربردهای این لوله ها  در زندگی واقعی توضیح داده شده است.

انتقال آب و فاضلاب در کانال های زیر زمینی

برای استفاده از انتقال آب در فاضلاب های زیرزمینی و برای حمل و نقل سایز مایعات و لرزش ناشی از آب در حال نوسان ، لوله های فولادی کربن  بهترین گزینه ایده آل است. آنها همچنین برترین گزینه در مورد گذاشتن خطوط لوله آب در معابر عمومی  هستند.

کاربرد در عملیات صنعتی با درجه حرارت بالا

لوله های کربنی به دلیل توانایی مقاومت بسیار زیاد در برابر حرارت بالا ،اکثرا در صنایع گرمایشی و میعانی و هم چنین در انتقال گاز های تبخیری مورد استفاده قرار میگیرند. این لوله ها همچنین پس از آزمایش های  دقیق ، در سیستم های گرمایش فشار یا هوای فشرده استفاده می شوند.

کاربرد های دیگر لوله های کربنی

لوله های فولادی کربنی همچنین در مناطق و صنایع  دیگری از جمله فرآوری شیمیایی ، داربست های فلزی و صنعت ساختمان ، سیستم های آبپاشی وکشاورزی  و صنعت خودرو نیز به طور گسترده مورد استفاده مشتریان در سرتاسر جهان قرار می گیرد.

انواع مختلف لوله های فولادی کربنی 

لوله های فولاد کربنی با توجخ به میزان کربنی که با آهن ترکیب میشود طبقه بندی میشوند. به طور معمول پنج درجه و نوع از فولاد کربن وجود دارد که عبارت اند از:
  1.  فولاد کربن فوق العاده بالا با ۱٫۰۰ – ۲٫۰۰٪ کربن
  2. فولاد کربن بالا با ۰٫۶۰ – ۰٫۹۹٪ کربن
  3.  فولاد کربن متوسط شامل ۰٫۳۰ – ۰٫۵۹٪ کربن
  4.  فولاد کم کربن که شامل ۰٫۱۶ – ۰٫۲۹٪ کربن
  5.  فولاد کربن ملایم شامل ۰٫۰۵ – ۰٫۱۵٪ کربن

مزایا و معایب لوله های فولادی کربنی 

لوله های فولاد کربنی دارای تعدادی  مزایا و معایب می باشد که در ادامه درباره هر کدام از آن ها توضیحات مختصری بیان میشود.
مزایای لوله های فولادی کربن
  • مقرون به صرفه
  • ایمن و با دوام
  • سازگار با محیط زیست

همان طور که در توضیحات بالا نیز به آن اشاره شد لوله های کربنی به عنوان مقرون به صرفه ترین نوع لوله در جهان مورد استفاده قرار میگیرند.این لوله ها به خاطر کیفیت و ماندگاری بالایی که دارند کمک شایانی به صرفه جوبی در هزینه ها برای تعمیر و تعویض میکنند.علاوه بر این مورد ، این نوع لوله های فولادی به راحتی می تواند خم شده و به گونه ای طراحی شود که بتواند مشخصات مورد نیاز خود را متناسب داشته باشد. بنابراین ، این لوله ها برای هر مشاغل ، سازنده یا پیمانکار ، به خصوص  برای گزینه هایی که با کمبود هزینه مواجه هستند میتواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

ایمنی و دوام بالای لوله های کربنی از دیگر مزایی این لوله های فولادی می باشد. این لوله ها  بی نیاز از  تعمیر  با مواد نگهدارنده مانند چسب یا سموم دفع آفات هستند. قابلیت اشتعال پذیری و نفوذ ناپذیری آنها در برابر آفات و موارد محیطی ، این لوله ها را به یک انتخاب بسیار مناسب  برای خانه سازی و ساخت جاده تبدیل کرده است. این لوله ها در برابر خوردگی و بلایای طبیعی مانند طوفان ها ، زمین لرزه ها یا گردبادها مقاوم و با دوام می باشند.
از دیگر ویژگی های لوله های کربنی می توان به سازگار با محیط زیست اشاره کرد .فولاد های  کربن به راحتی بازیافت می شود و تولید فولاد کربن با محیط زیست دوستانه است. تحقیقات سازمان های جهانی حاکی از آن است که ۷۰ درصد کل فولاد سالانه در آمریکای شمالی قابل بازیافت می باشد. این ویژگی باعث می شود لوله های فولادی کربن در پروژه هایی که به حفاظت از کره زمین اهمیت می دهند اولویت و برتری داشته باشد.
معایب لوله های فولاد کربنی
  • عملکرد فراگیر ضعیف
  • شکننده
  • جذابیت ظاهری کم
یکی از بزرگترین نقاط ضعف لوله های فولادی کربن این است که اطمینان از عملکرد خوب در کل برای آنها سخت تر است. هنگامی که استحکام بالا تضمین شود ، سختی لوله کم است.این امر به خاطر این است که لوله های فولاد کربنی نسبت به سایر مواد تشکیل دهنده ناپایدار تر هستند.
یکی دیگر از نقطه ضعف های لوله های فولادی کربنی شکنندگی آن ها می باشد. محتوای بالای فولاد کربن باعث می شودکه این لوله ها در مقایسه با سایر فلزات سخت تر ، شکننده و کمتر قوی شوند.
یکی از مواردی که جز معایب لوله های فولاد کربنی میتوان به آن اشاره کرد این است که این لوله ها از نظر ظاهری نسبت به سایر لوله ها جذابیت کمتری دارند.علت این مورد آن است که در مقابل زنگ زدگی بسیار آسیب پذیر می باشند.

قیمت لوله های فولادی کربن دار

قیمت لوله های فولادی کربنی با توجه به عوامل زیادی متغیر می باشد.جهت استعلام قیمت لوله های فولادی کربنی میتوانید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان آهن تک ارتباط برقرار کنید و پس از مشاوره رایگان محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ