انتخاب لوله فولادی ضد زنگ (stainless steel pipe)برای گاز کشی داخلی وخانگی

انتخاب لوله فولادی مناسب جهت گاز کشی

 

لوله های فولادی کاربردهای گسترده ای دارند و از مکانهای مهم که لوله فولادی بطورگسترده مورد استفاده قرار میگیرند لوله کشی گاز خانگی یا داخلی است . برای جلوگیری از انفجار و آتش سوزی ناشی از نشت گاز ، لوله های فولاد گازی باید فشار خاصی را تحمل كنند تا از خسارت های جانی و مالی جلوگیری به عمل اید.

 

لوله فولادی -گاز آهن تک

 

بنابراین ، حداقل نیاز برای لوله های فولاد ضد زنگ داخلی گاز داشتن مقاومت مکانیکی کافی ، عملکرد اتصال عالی وبه شدت هوا گیری شده است.برای پاسخگویی به نیازهای اساسی این مواد خط لوله گاز ، باید از جنبه های زیر مواد سازنده لوله فولادی گازی را انتخاب کنیم. ابتدا ، ازنظرعملکرد استحکام لوله های فولادی ضد زنگ، می توان عملکرد استحکام مواد لوله را با چندین پارامتر مانند حد مقاومت کششی(tensile strength limit)، حد بازده (yield limit)، کشیدگی (elongation)و غیره تحلیل کرد. این پارامترها به دلیل تفاوت در مواد بسیار متفاوت هستند. حد مقاومت کششی لوله های فولادی ضد زنگ معمولاً ۳۳۵-۵۶۵MPaاست و حد مجاز عملکرد آن معمولاً ۲۰۵-۴۸۰MPa است. هرچه کشش فولاد ضدزنگ بیشتر باشد و میزان حد بازده نیز پایین تر، قالب پذیری جوش نیز بهتر می شود.

دوم، ازنظر سختی شکنندگی فولاد ضد زنگ ، شکستگی و انکسار لوله فولاد ضد زنگ به طور عمده به دو دسته  شکستگی ductile fracture وشکنندگی brittle fracture تقسیم بندی می شود.

شکنندگی ductile fracture :  فشاربیش از حد کششی(tensile stress) و crack defect دلایل اصلی  شکستگی ductile fracture است.

 

انتخاب لوله فولادی مناسب گازکشی

 

 

شکنندگی brittle fracture : وعوامل اصلی شکستگی brittle fracture همزمانی درجه حرارت کم ، فشار و   crack defectاست .

 

 انتخاب لوله فولادی مناسب گاز کشی انتخاب لوله فولادی مناسب گازکشی

 

برای جلوگیری از شکستن لوله های فولادی ضد زنگ در شرایط کار ، باید توجه کنیم تا نقایص ترک لوله را برطرف کرده وفشار خارجی را در حین تولید و ساخت لوله فولادی کاهش دهیم.

سوم ،انجام اتصال قابل اطمینان مواد است ، که مستلزم ان است که اتصال لوله فولاد ضدزنگ تحت پارامترهای خاص اتصال و ساختارفرم دهی استاندارد انجام شود.

 

چهارمین مورد در نظر گرفتن مقاومت در برابر خوردگی مواد انتخابی است. اگرچه گاز شهری گاز تصفیه شده است ، اما خوردگی دیواره داخلی لوله فولادی نمی تواند در نظر گرفته نشود. خطوط لوله گاز داخلی برای مدت طولانی در معرض هوا و جو قرار دارد. مقاومت در برابر خوردگی دیواره بیرونی لوله فولادی ضد زنگ باید مورد توجه قرار گیرد ، به خصوص در مناطقی که محیط جوی بد است بایدعملیات اجرا با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد .

پنجمین مورد ، سازگاری لوله فولادی دربرابرتغییرات دمایی در شرایط نامساعد و سخت محیطی است یعنی لوله فولادی دردمای پایین شکستگی brittle fracture و دردمای بالا تغییر شکل پیدا نکند.

 

 

لوله کشی گاز منزل

 

لوله کشی گاز خانگی اصولی و استاندارد لوله کشی است که دارای گواهینامه مهارت اجرای لوله کشی گاز ساختمان را از مراجع معتبر و ذیصلاح داشته باشد.لوله کشی ساختمان دقیقا از رگلاتور شروع میشود و به شیرگاز خاتمه می یابد. خواهان مالک یا نماینده قانونی مالک یا مالكین شخص حقیقی یا حقوقی که درخواست استفاده از گاز طبیعی را داشته باشد

 

لوله کشی گاز پلاستیکی

 

لوله کشی گاز پلاستیکی داخل منازل ممنوع است و فقط در لوله کشی بین شهری از لوله کشی پلی اتیلن بصورت دفنی استفاده میشود.مراجع ذی صلاح برای لوله کشی پلاستیکی داخل منزل به هیچ وجه گواهی نامه معتبر صادر نمی کنند.تنها کاربرد این لوله ها بین شهری می باشد.

لوله کشی توکار کولر گازی

 

یکی از روش های مدرن در لوله کشی ها و تاسیسات صنعتی لوله کشی توکار کولر گازی می باشد که با کیفیت بالا انجام میشود و نتایج عالی و خوبی را نیز به همراه دارد.این نوع لوله کشی عملکرد و بازده مناسبی نسبت به سایر لوله کشی ها دارد. ساختمان های در حال ساخت تماما از این نوع لوله کشی استفاده میکنند زیرا از نظر تهویه ای نیز بسیار مناسب هستند. لوله کشی توکار برای کولرها و اسپیلت ها بسیار متفاوت است.

جوشکاری لوله های گازکشی

 

نکته مهمی که در لوله کشی های گاز خانگی باید آن را رعایت کنیم این است که حداقل فاصله لوله های گاز با کابل برق و سایر تاسیسات لوله کشی باید ۱۶ سانتی متر باشد .بر روی تمام سرھای انتھایی لوله گاز  خانگی باید بعد اجرای لوله کشی، یک شیرنصب گردد ودھانه خروجی این شیرھا با درپوشھای دنده ای طوری مسدود شوند که با بازکردن شیر،گاز نتواند ازآنھا نشت کند و تا وقتی که دستگاه ھای گازسوز به آنھا متصل نشده است، مسدودبمانند.
 

نصب کنتور گاز

 

از نکات مهم نصب کنتور گاز باید توجه داشت که مکان نصب نباید در محل هایی باشد که امکان آتش سوزی دارد و باید حداکثر در وضعیت و مکانی قرار داشته باشد که امکان دسترسی برای تعمیر و سرویس و خواندن کنتور به راحتی را دارا باشد.  ارتفاع محل نصب کنتور برروی دیوار تا کف زمین باید حدود یک متر و نیم باشد.

همچنین کنتور باید  طوری نصب شودکه درمعرض صدمات فیزیکی قرار نداشته باشد. لوله کشی گاز آشپزخانه درهنگام اجرای سیستم لوله کشی گاز باید درمحلی که برای نصب کنتور درنظرگرفته شده است،۱ مھره وماسوره یا اتصال مهره ای روی سیستم لوله کشی نصب شود تادرزمان نصب کنتور دراین محل، مشکلی ازنظر لوله کشی پیش نیاید.

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ