لوله فولادی ضدزنگ با کیفیت را چگونه تشخیص دهیم؟

روش های بسیاری برای شناسایی لوله فولادی ضدزنگ وجود دارد که اغلب این موارد به دلیل استفاده از مواد شیمیایی خاص و قرار گرفتن لوله در شرایط و محیط خاص در آزمایشگاه ها انجام می شود که در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت.

روش های تشخیص کیفیت لوله فولادی ضدزنگ

چهار روش عمده برای تشخیص کیفیت لوله فولادی ضدزنگ وجود دارد که عبارت اند از:
  1. تست مغناطیسی
  2. مقاومت خوردگی
  3. آزمایش مس سولفات اسید سولفوریک
  4. آزمایش اسید سولفوریک
کیفیت لوله فولادی ضدزنگ را چگونه تشخیص دهیم؟

 تست مغناطیسی

ساده ترین راه برای تشخیص تمایز بین لوله فولادی ضدزنگ آستنیتی و لوله فولادی ضدزنگ فریت استفاده از تست مغناطیسی است.
فولاد ضدمغناطیسی آستنیتی استحکام و مقاومت بالایی دارد اما در فشار بالا و بعد از سرد کردن لوله با مغناطیس خفیف، فولاد خالص که حاوی کروم و فولادهای آلیاژی دیگر است، به فولاد مغناطیسی قوی تبدیل می شود.

 مقاومت خوردگی

یکی از ویژگی های قابل توجه لوله فولادی ضد زنگ این است که مقاومت خوردگی اسید نیتریک غلیظ و اسید نیتریک رقیق را به طور ذاتی دارا است.
این خاصیت سبب تمایز آسان این لوله با اغلب فلزات یا آلیاژهای دیگر می شود. با این حال، در نوع کربن فولادی بالای ۴۲۰ و ۴۴۰ در تست نقطه ای اسید نیتریک تا حدودی تحت تاثیر خوردگی قرار می گیرند، فلزات غیرآهنی زمانی که با اسید نیتریک غلیظ مواجه می شوند، دچار خوردگی می گردند و اسید نیتریک رقیق برای فولاد کربنی خورندگی ایجاد می کند.

 آزمایش مس سولفات اسید سولفوریک

از آزمایش مس سولفات اسید سولفوریک برای تشخیص سریع بین فولاد کربن معمولی و انواع لوله فولادی ضد زنگ استفاده می شود که این روش، سریع ترین روش ممکن می باشد.
غلظت محلول سولفات مس ۵ درصد است. قبل از آزمایش، منطقه تست باید به طور کامل از روغن و یا ناخالصی های دیگر پاک شود و پارچه صیقل دهنده منطقه ای کوچک را صیقل دهد، و سپس از محلول سولفات مس در منطقه پاکسازی شده استفاده شود تا نتیجه تست مشخص گردد.
فولاد کربنی معمولی یا آهن در عرض چند ثانیه یک لایه بر روی سطح مس تشکیل خواهد داد و سطح لوله فولادی ضد زنگ رسوب مس یا رنگ مس را تولید نمی کند.

 آزمایش اسید سولفوریک

یکی دیگر از روش های شناسایی تشخیص کیفیت لوله های فولادی آزمایش اسید سولفوریک است.آزمایش اسید سولفوریک غلیظ می تواند کربن های ۳۰۲، ۳۱۶، ۳۱۷ و ۳۰۴ را مورد تمایز قرار دهد.
لبه برشی نمونه باید به خوبی در محلی ثابت قرار بگیرد، سپس غلظتی با حجم ۲۰ تا ۳۰ درصد اسید سولفوریک، با دمای ۶۰ درجه سانتیگراد را در قسمتی که عاری از گرد و خاک است به مدت نیم ساعت قرار داد.
در آزمایش انجام شده غلظت حجم محلول آزمایش اسید سولفوریک ۱۰ درصد بود که در دمای ۷۱ درجه سانتیگراد حرارت داده شده بود.
لوله فولادی ضد زنگ ۳۰۲ و ۳۰۴ در محلول داغ، خوردگی سریع ایجاد و تعداد زیادی حباب از خود ساطع می کنند، این نمونه ها در عرض چند دقیقه سیاه می شوند، و سایر نمونه های لوله فولادی ضد زنگ در فاصله ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای تغییر رنگ نمی دهند و حبابی نیز ساطع نمی کنند.
از این آزمایش می توان برای مقایسه تقریبی ترکیب شناخته شده استفاده نمود که در چنین مواردی آزمایش دقیق تر انجام می شود.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ