فولاد نورد سرد

نورد چیست؟

نورد اصطلاحی است که شامل مجموعه‌ای از کارها و عملیات بر روی فولاد وفلز می‌باشد. این عملیات و فرآیند شامل چرخاندن، سمباده کاری، پولیش کاری و… می‌شود. تمامی این مراحل تکمیل شده و اصلاح شده نورد گرم می‌باشد.

نورد سرد چیست؟

فولاد نورد سرد همان فولاد نورد گرمی می‌باشد که پردازش و کار بیشتری روی آن انجام شده است. برای دستیابی به فولاد نورد سرد فولادهای نورد گرم را در دمای اتاق نورد می‌کنند تا فولاد نورد سرد شود. اگر بخواهیم به طور فنی و دقیق‌تر تعریفی از نورد سرد داشته باشیم اصطلاح نورد سرد  مختص به ورقه‌هایی که بین غلتک‌های فشرده می‌شود تا به ورقه‌های نورد سرد تبدیل شوند گفته می‌شود. بنابراین میله‌ها و لوله‌های نورد گرم، پس از سرد شدن با فرآیندی به نام کشش سرد به میله و لوله سردکار  تبدیل می‌شوند.

از ویژگی های فولاد در هوای سرد می‌توان به افزایش خواص مکانیکی و بهبود سطح کیفی استحکام کششی و بهبود عملکرد فولاد  اشاره کرد. این در حالی است که فولاد در هوای سرد شکل پذیری و اندازه گیری درصد کشش کاهش می‌یابد.

تعدادی از فولادها که میزان کربن آنها کم بوده و یا میزان نیتروژنشان در ترکیب فولاد کم است به راحتی کار سرد انجام می‌دهند. اضافه کردن نیتروژن به عمد می‌تواند بخشی از ترک خوردگی را در هنگام کار سرد جبران کند.

اگر بخشی  از فولاد نیاز به خراش، تعویض، انباشته شدن و یا در غیر این صورت سرد شدن پس از ماشین‌کاری دارد، باید اطمینان حاصل کرد که این فولاد دوباره با نیتروژن آغشته نمی‌شود علت این کار هم این است که نیتروژن در فرآیند ذوب فلز به فولاد اضافه می‌شود و نباید این کار را تکرار کرد. از نکات دیگری که باید در عملیات سرد کردن مطمئن شد این است که  نورد سرد در طراحی سرد به جای عملیات سنگین، عملیات استاندارد است. حواله سنگین، شکل پذیری باقی مانده در نوار را کاهش می‌دهد، اما جدا سازی تراشه‌ها  از فولاد را آسان‌تر می‌کند.

فولاد نورد سرد

مزایای نورد سرد در فولادها

از مزایای نورد سرد در فولاد ها میتوان به موراد زیر اشاره کرد :

  •  افزایش قدرت
  •  سطح بهبود یافته
  • تحمل و کنترل غلظت بعدی
  • صافی بهبود یافته
  • ماشین‌کاری بهبود یافته
  • افزایش قدرت

به طور گسترده‌ای شناخته شده است که فشار کار سرد باعث تغییر در خواص بیشتر فلزات می‌شود. هنگامی که میله های فولادی نورد با استفاده از سرد شدن از طریق قالب خنک می‌شوند، افزایش قابل توجهی در عملکرد و استحکام کششی حاصل می‌شود. در عین حال، از کاهش سطح و درصد دراز مدت کاسته می‌شود.

ویژگی‌های فرآیند نورد سرد

از ویژگی‌های ممتاز و برجسته فرآیند نورد سرد می‌توان به افزایش سختی ماده مورد نظر و افزایش نابجایی در ساختار کریستالی ماده اشاره کرد. همچنین تنش تسلیم ماده در نورد سرد افزایش می‌یابد. در عملیات نورد سرد روغن کاری راحت‌تر انجام می‌شود  و با نبود سرما واکسید شدن سطح بهتر می‌شود و تلورانس ماده کمتر می‌شود.

از محصولات ایجاد شده در فرآیند نورد سرد اکثراً در خودروسازی، تجهیزات خانگی مانند یخچال، اجاق گاز، ماشین‌های ظرف‌شویی و لباسشویی،دستگاه‌های الکتریکی مخازن، تجهیزات ساختمانی و … استفاده می‌شود.

اثر طراحی سرد بر خصوصیت کششی میله فولادی

در صورت افزایش خصوصیات مقاومتی و کششی میله فولادی انعطاف پذیری آن کاهش می یابد.در صورت کاهش سرما تا حدود استحکام عملکردی میله ها با سرعت بیشتری از مقاومت کششی افزایش می یابدکه این کار باعث افزایش قدرت نیز می شود.

میله‌های فولادی نورد گرم در دماهای بالا ساخته می‌شوند، بنابراین سطح دارای مقیاس ساینده سختی است که از اکسیدهای مختلف آهن تشکیل شده است.  به منظور سرد شدن میله‌ها، پره‌های سرمایی عملیات جداسازی را با انفجار شلیک یا ترشی اسیدی انجام می دهند.با کشش میله ها سطح نیز بهبود می یابد. این در حالی است که میله های  Cold Drawn معمولاً دارای ۵۰ دستگاه میکروچینک و حداکثر تجهیزات مدرن هستند که معمولاً ۲۵-۳۰ اینچ کار می‌کنند.

فولاد نورد سرد

دسته بندی ورق سرد

ورقه های نورد  سرد بسته به نوع آلیاژ به کار رفته در آن ها به سه دسته تقسیم بندی می گردند که عبارت اند از :
  • معمولی st12
  • نیمه کشش st13
  • فوق کشش st14

بخش های اصلی  و مهم نورد عبارت اند از :

  • ریخته گری
  • کوره پیش گرم
  • نورد گرم
  • اسیدشویی
  • نورد سرد
  • آنلینگ
  • تمپر میل

اولین بخش نورد لوله ریخته گری است که در این مرحله شمش های فولادی با اندازه و سایز های مشخص تولید میشوند. سپس در قسمت کوره های پیش گرم این شمش های ساخته شده آرام آرام گرم میشوند تا به دمای یکنواختی برسند.این یکنواختی باعث کاهش شدید نیرو و گشتاور لازم برای نورد میشود.

سپس مرحله نورد گرم شروع میشود.در این قسمت از نورد گرم به وسیله نورد گرم سنگین و به کمک کاهش های بزرگ در سطح مقطع، شمش را به تختال تبدیل می کنند. سپس تختال ایجاد شده در قسمت قبلی به ورق هایی با ضخامت حداکثر ۶ میلی متر تبدیل می شود.

در این مرحله اگر ورقه ها نیاز به نورد سرد و افزایش کیفیت سطح نداشته باشند بعد از این مرحله قیچی زنی می شوند. در غیر این صورت به شکل کلاف پیچ در آمده و وارد خط نورد سرد می شوند. ورق به دست آمده از نورد گرم به جهت افزایش کیفیت سطح و آماده شدن جهت انجام فرایند نورد سرد و پوسته زدایی برای کاهش سایش غلتک ها وارد مرحله اسید شویی میشود.

بعد از مرحله اسیدشویی، فولاد مورد نظر که با کویل شناخته میشود به جهت افزایش کیفیت سطح، کاهش ضخامت و دستیابی به خواص مکانیکی مورد نظر وارد خط نورد سرد می شود که حاصل آن کویل هایی با ضخامت کمتر و دقت و کیفیت بالاتر به صورت کلاف یا ورق گالوانیزه و روغنی است.علت نامگذاری نورد سرد این است که تغییر شکل در دمای زیر دمای تبلور مجدد صورت می گیرد.

برای افزایش خواص مکانیکی فلز و رسیدن به محصولی یکنواخت تر پس از نورد سرد به دلیل اینکه عملیات های مختلفی روی ورق گالوانیزه و روغنی انجام شده است روی کلاف عملیات حرارتی انجام می شود. سپس  برای حذف تغییر شکل های ناخواسته و تولید ورقی صاف ورق ها با ضخامت بیش از ۰٫۵ میلی متر وارد تمپر مبل میشود.

نقش فسفر و نیتروژن  در ماشین کاری فولادهای کربن و آلیاژ

قابلیت کار کردن فولادهای کربن و آلیاژ یک فرآیند برشی است. کار با فلز (برش برای ایجاد تراشه) گرما را تأمین می‌کند.

 

سه راه برای بهبود ماشین‌کاری شامل موارد زیر میشود :

  •  بهینه سازی شیمی برای تأمین حداقل مقاومت برشی
  •  اضافه کردن روان‌کننده‌های داخلی
  •  تنظیم کار سرد

اضافه کردن کربن به یک نقطه با اضافه کردن یک مرحله سخت‌تر دیگر (مروارید) به فریت، ماشین کاری را بهبود می‌بخشد. خبر خوب این است که تا یک لحظه، شکل گیری تراشه بسیار بهبود یافته است، و سطح تا حدودی بهبود می‌یابد.

خبر بد این است که مقاومت برشی فولاد نیز افزایش یافته است. این کار به کارهای بیشتری نیاز دارد که توسط ابزار دستگاه انجام شود.

افزودن نیتروژن و فسفر نه تنها باعث افزایش مقاومت برشی فریت می‌شود، بلکه قابلیت انعطاف پذیری را نیز کاهش می‌دهد. بخشی که تولید می‌شود. نکته منفی این است که در صورت انجام عملیات سرد کاری زیر فشار، این افزودنی‌ها می‌توانند در معرض ترک خوردگی قطعات قرار گیرند.

فسفر و نیتروژن روی شکل پذیری تأثیر می‌گذارد و کار سرد تأثیر آنها را بیشتر می‌کند.

بازرگانی آهن تک با بیش از ۲۰ سابقه سابقه در زمینه لوله و اتصالات آماده خدمت رسانی به تمامی هم وطنان گرامی در زمینه خرید و فروش لوله مانیسمان ،لوله گلخانه ای ،لوله چدارچاه و … می باشد.

جهت اطلاع از قیمت تمامی لوله ها با کارشناسان آهن تک در تماس باشید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ