مشخصات فنی لوله های درزدار

لوله‌های فلزی که از طریق رول کردن ورق‌های فولادی و جوشکاری درزهای لوله‌ها ساخته می‌شود لوله‌های درزدار گفته می‌شودهمان‌طور که گفته شد در فرآیند ساخت لوله‌های درزدار از درز جوش استفاده می‌شود.

لوله‌های درزدار در ضخامت‌های ۲ میلی متر تا ۲۰ میلی متر موجود می‌باشند. طول لوله‌ها ۶ متر الی ۱۲ متر می‌باشد.

گرید هایی که این لوله‌ها دارند عبارت‌اند از:

  • ASME SA106 Grade B
  • API5L GR.B
  • ASTM A53

کاربرد لوله‌های درزدار

لوله‌های درزدار کاربردها و مصارف مختلف و زیادی در اکثر صنایع دارند که عبارت‌اند از:

  1. استفاده در کشتی سازی، معادن معدنی و تونل‌های زیر زمینی
  2. ستون‌های ساختمانی
  3. پایه‌های اسکله
  4. پایه‌های پل‌های عظیم
  5. خطوط انتقال گاز، آب، نفت
  6. استفاده در پتروشیمی‌های بزرگ
  7. استفاده در سازه‌های فلزی
  8. مناسب برای انتقال مایعات و تولیدات پروفیل‌های قوطی
لوله های درزدار جوشی

تولیدات لوله‌های درزدار

لوله‌های درزدار به طور کلی در سه روش در سایزهای بالا تولید و روانه بازار می‌شود که عبارت‌اند از:

  • لوله درزدار ماهیچه‌ای مستقیم
  • لوله درزدار اسپیرال
  • لوله درزدار مخفی

لوله درزدار اسپیرال

لوله‌های درزدار اسپیرال ای با استفاده از صفحات و ورقه‌های فولادی ساخته می‌شود. این ورقه‌ها در دستگاه‌های قالب سازی قالب گیری می‌شوند و سپس جوش قوس زیر آب به صورت دو طرفه انجام می‌شود. پس از طی این فرآیند لوله‌های درزدار دارای ویژگی زیر می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • انعطاف پذیری بالا
  • یکنواختی
  • آب بندی بسیار عالی
  • جوش پذیری عالی

این لوله‌ها در کارخانه‌های داخلی ایران با کیفیت بالا انجام می‌شود و این کارخانجات بخش مهمی از نیاز کشور را تأمین می‌کنند.

لوله‌های فولادی درز ماهیچه‌ای EFW

لوله های فولادی جوشکاری ماهیچیه ای با استفاده از جوشکاری پرتو الکترونی انجام می‌شوند. در این نوع جوشکاری با استفاده از حرکت پر سرعت الکترون انرژی جنبشی تبدیل به انرژی گرمایی و حرارتی می‌شود و قطعه مورد نظر تشکیل جوش را می‌دهد. از این نوع جوشکاری برای ورقه های فلزی با چگالی توان بالا انجام می‌شود تا فلزات و آلیاژ های نسوز را ذوب نکند.
این ماده عمدتاً برای جوشکاری ورق جوش فولادی غیر متفاوتی استفاده می شود یا چگالی توان بالا، جوش فلز را می توان به سرعت در دمای بالا گرم کرد، که می تواند فلزات و آلیاژهای نسوز را ذوب کند. در این نوع جوشکاری جوشکاری عمیق و سریع انجام می‌شود.

لوله درز مخفی

لوله‌های درزدار مخفی یا لوله‌های ERW از طریق مقاومت الکتریکی با تولید فرکانس کم یا زیاد تولید می‌شود. درز جوش در این نوع جوشکاری به صورت طولی انجام‌ می‌شود. در این نوع جوشکاری گرما در هنگام عبور جریان الکتریکی از طریق سطح تماس منطقه جوش ایجاد می‌شود.لبه‌های لوله‌های فولادی تا حدی گرم می‌شوند و حرارت می‌بینند که می‌توانند پیوند تشکیل دهد. با فشار ترکیبی لبه استیل لوله با هم ذوب و اکسترود می‌شود.

از لوله‌های درزدار مخی ERW در میادین نفت و گاز، صنعت خودرو و… استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر با بیشتر علم و تکنولوژی و توسعه فناوری ERW از این نوع لوله‌ها استفاده بیشتری می‌شود. کارخانجات داخلی ایران قادر به تولید این لوله و تأمین بخشی از نیاز کشور می‌باشند.

لوله های فولادی HFW

لوله فولادی با جوش با فرکانس بالا (HFW) لوله هایی هستند که لوله فولادی با فرکانس جریان  الکتریکی جوشکاری برابر یا بیشتر از ۷۰ کیلو هرتز تولید می شود. لوله های فولادی  از طریق مقاومت جوشکاری جریان فرکانس بالا ، گرمای تولید شده در اشیاء تماسی ایجاد می شود ، بنابراین سطح ورق یا لوله فولادی  به حالت پلاستیک گرم می شود .

جریان فرکانس بالا از طریق رسانای فلزی ، دو اثر عجیب و غریب ، با نام های اثر پوست و اثر نزدیکی را  ایجاد می کند.

در فرآیند HFW از اثر پوست برای تمرکز بر روی سطح جسم فولادی استفاده میشود و از اثر مجاورت برای کنترل موقعیت و مسیر جریان الکتریکی با فرکانس بالا استفاده میشود.

مشخصات فنی لوله های درزدار

استاندارد های ASME 36.10 و ASME 36.19 مشخصات فنی لوله های درزدار را بر اساس ابعاد لوله های جوش خورده و بدون درز توضیح میدهد.

استاندارد ASME B16.25  اتصالات جوشی بین لوله ها را شرح میدهد.

استاندارد  ASME B16.49 جزئیات مارک لوله های درزدار  را تشریح میکند.

 

مزایای لوله‌های درزدار

  • در جوشکاری لوله‌های درزدار می‌توانید اندازه‌های قطر، ضخامت و طول لوله‌ها را به صورت کاملاً دلخواه و بر اساس نیاز خودتان سفارش دهید.
  • لوله‌های درزدار دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی هستند که این از اثر مارپیچی بودن لوله‌ها می‌باشد.
  • لوله‌های درزدار دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار بیرونی و اصطکاک می‌باشند.لوله‌های ERW فشار بسیار بیشتری را نسبت به لوله‌های دیگر تحمل می‌کنند که این نیز اثر دیگر مارپیچی بودن لوله‌ها می‌باشد.

معایب لوله‌های درزدار 

• جوشکاری لوله مارپیچی سخت‌تر است.

• لوله اسپیرال جوش بیشتری دارد و بنابراین مستعد خرابی‌های بیشتری هستند.

• لوله مارپیچی بیشتر در معرض ترک خوردن قرار دارد.

• لوله‌های مارپیچی در عملیات اتصال با لوله‌های دیگر مشکل دارند و اتصال پذیری آنها مقداری مشکل می‌باشد.

طول لوله‌های درزدار 

طول لوله‌های درزدار ساخت کارخانه به صورت  پیش‌فرض به صورت زیر می‌باشد.

طول لوله‌های کوتاه دارای طول حدود ۵۷ متر است.

طول لوله‌های بلند دارای طول حدود ۱۱۱۳ متر است.

طول‌های کوتاه‌تر و طولانی‌تر  نیز در دسترس می‌باشند، اما برای سفارش دادن لوله مد نظر خود باید با کارشناسان ما تماس بگیرید.معمولاً لوله‌های که خارج از این حالت پیش‌فرض می‌باشند دارای هزینه بیشتری می‌باشند.

انتهای لوله‌های درزدار

برای انتهای لوله‌های درزدار  ۳ نسخه استاندارد موجود می‌باشد که عبارت‌اند از:

  •  انتهای ساده (PE)
  •  انتهای نخی (TE)
  •  انتهای بوش (BE)

از لوله‌های PE به طور کلی برای سیستم‌های لوله‌های درزدار قطر کوچک‌تر و در ترکیب با فلنج های Slip On و اتصالات و فلنج های جوشی استفاده می‌شود.

از انتهای اجرای TE  به طور کلی برای سیستم‌های لوله قطر کوچک استفاده می‌شود، و اتصالات با فلنج های پیچیده و اتصالات نخی ایجاد می‌شوند.

از لوله‌های دارای انتهای  BE برای تمام قطرهای فلنج های بادی یا اتصالات بادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به طور مستقیم (با فاصله کمی ۳۴ میلی متر) به یکدیگر یا لوله جوش داده می‌شود. قسمت انتهایی بیشتر با زاویه ۳۰ درجه (+ ۵ ° /  °) با صورت ریشه ۱٫۶ میلی متر (۰٫۸ ± mm) باریک می‌شوند.

لوله های درزدار در کارخانجات ایرانی تولید و روانه بازار میشود.تعدادی از این کارخانجات که لوله های درزدار را تولید میکنند عبارت اند  از :

  • فولاد مبارکه سپاهان
  • نورد و لوله اهواز
  • سپنتا و..

جهت مشاهده لیست قیمت لوله های درزدار میتوانید از به صفحه لوله درزدار مراجعه کنید و یا با از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ارشد آهن تک در تماس باشید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ