مقایسه لوله فولادی بدون درز(مانیسمان) نورد سرد و لوله بدون درزفولادی نورد گرم

مقایسه لوله فولادی بدون درز(مانیسمان)نورد سرد و لوله فولادی بدون درز نورد گرم و بیان مزایا و معایب آنها

 

خلاصه مقاله 

به طور عمده دو نوع لوله فولادی ضد زنگ بدون درز (مانیسمان) وجود دارد‌، یعنی لوله فولادی بدون درز نورد سرد و لوله فولادی بدون درز نورد گرم که به بیان مزایا و معایب آنها پرداخته می‌شود. لوله فولادی بدون درز نورد سرد می‌تواند از جوش‌های موضعی برخوردار باشد که نورد گرم این خاصیت را ندارد.

به طور عمده دو نوع لوله فولادی ضد زنگ بدون درز وجود دارد‌، یعنی لوله فولادی بدون درز نورد سرد و لوله فولادی بدون درز نورد گرم. تفاوت بین آنها آشکار است، هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

مقایسه لوله فولادی بدون درز(مانیسمان) نورد سرد و لوله بدون درزفولادی نورد گرم

تفاوت لوله فولادی بدون درز(مانیسمان) نورد سرد و لوله بدون درز فولادی نورد گرم

 

اولاً، کمانش موضعی مواد است. بخش لوله فولادی بدون درز نورد سرد می‌تواند از جوش‌های موضعی برخوردار باشد، به گونه‌ای که می‌توان از ظرفیت تحمل فشار سطحی لوله‌ها استفاده کرد، در حالی که بخش لوله فولادی بدون درز با نورد گرم نمی‌تواند دارای کمانش موضعی باشد.

ثانیاً، تفاوت تنش باقیمانده متفاوت است، بنابراین توزیع سطح مقطع بسیار متفاوت است. باقیمانده فولاد ضد زنگ نورد سرد در توزیع تنش براساس نوع خمش می‌باشد در حالی که توزیع تنش باقیمانده فولاد نورد گرم به عملکرد فیلم نازک بستگی دارد.

علاوه بر این، استحکام پیچ خوردگی لوله فولادی ضد زنگ نورد گرم بالاتر از فولاد نورد سرد است، بنابراین مقاومت پیچشی لوله فولادی ضد زنگ نورد گرم بهتر از لوله فولادی ضد زنگ نورد سرد است.

مقایسه لوله فولادی بدون درز(مانیسمان) نورد سرد و لوله بدون درزفولادی نورد گرم

مزایا و معایب لوله بدورن درز نورد سرد و لوله بدون درز (مانیسمان)نورد گرم 

 

لوله فولادی بدون درز نورد سرد از ورق فولادی ضد زنگ یا تحت ترسیم سرد، خم شدن سرد، طراحی سرد و سایر مراحل طراحی سرد تحت شرایط دمای معمولی ساخته شده است. این مدل سودمند دارای مزایای سرعت شکل‌گیری سریع، بازده بالا و عدم آسیب‌رسانی به پوشش سطح می‌باشد که می‌توان آن را در شیوه‌ها و شکل‌های مختلف ساخت که به خوبی می‌تواند نیازهای مختلف مواد فولاد ضد زنگ نورد سرد را برآورده کند. همچنین می‌توانید شکل‌گیری تغییر شکل پلاستیک به منظور بهبود نقطه عملکرد مواد فراهم نمایید.

سه نقص اصلی وجود دارد. یکی اینکه اگرچه در فرآیند شکل‌گیری فشرده‌‌‌‌سازی پلاستیک داغ وجود ندارد، اما در این بخش تنش‌های باقیمانده وجود خواهد داشت که به ناچار بر خصوصیات کلی و موضعی کمانش فولاد ضد زنگ تأثیر می‌گذارد. مورد دیگر این است که سبک فولاد ضد زنگ نورد سرد در بخش باز است در نتیجه سفتی پیچ خوردگی کمتر است که در هنگام خم شدن و قرار گرفتن در معرض فشار مستعد پیچ خوردگی و خم شدن می‌باشد و مقاومت در برابر پیچش ضعیف است.

. سوم این که، فولاد ضد زنگ نورد سرد از ضخامت دیواره کمی برخوردار است و گوشه اتصال صفحه فولاد ضد زنگ ضخیم نیست و در نتیجه عملکرد ضعیف اتصال موضعی را به همراه دارد. در مقایسه با لوله فولادی بدون درز نورد گرم‌، لوله فولادی بدون درز نورد سرد در زیر دمای تبلور مجدد مواد قرار می‌گیرند‌، در حالی که لوله فولادی بدون درز نورد گرم در بالای دمای تبلور مجدد نورد می‌شود.

مزیت این است که آن می‌تواند ریز ساختار فولاد ضد زنگ را پالایش کند‌، ساختار ریخته‌گری شمش را از بین ببرد و نقایص ریز ساختاری را برطرف کند‌، ساختار فولاد را متراکم‌تر کرده و خاصیت مکانیکی آن را بهبود بخشد. این پیشرفت عمدتاً در طول نورد قرار دارد‌، به طوری که مواد فولاد ضد زنگ تا حدی ایزوتروپیک (دارای خواص فیزیکی مشابه) نمی‌باشد‌، حباب‌ها‌، ترک‌ها و شل شدن مواد در ریختن قبلی‌، با اثر دمای بالا و فشار جوش داده می‌شوند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ