دستیابی به دانش تولید فولاد TRIP توسط محققین دانشگاه اراک

دستیابی به دانش تولید فولاد TRIP توسط محققین دانشگاه اراک

 

دستیابی به دانش تولید فولاد TRIP توسط محققین دانشگاه اراک

 

 

به گزارش خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان  گروه استان ها و گذارش از شهر اراک، جناب آقای دکتر یوسف پاینده به همراه آقای  دکتر بهمن میرزاخانی از اعضای هیات علمی گروه مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه دولتی اراک وبا تلاش بیشتر از همه  توسط مهندس عیسی خانی دانشجوی کارشناسی ارشد این دانشگاه و گرایش شناسایی و انتخاب مواد به دانش فنی تولید  یک نوع فولادخاص  TRIP دست یافتند.

فولاد TRIP چیست :این فولاد نوعی از فولاد‌های پیشرفتهو با مقاوت بالا  است که به طور همزمان دو ویژگی مهم استحکام و انعطاف پذیری بالا را از خود نشان می‌دهند.

 کاربرد عمده این نوع از فولاد در صنعت خودرو سازی می باشد زیرا به دلیل آنکه در ساخت آن از عناصر آلیاژی کمی استفاده می شود و همچنین اینکه از لحاظ مشخصات مکانیکی  بسیار کار امد است از لحاظ هزینه ساخت بسیار مقرون به صرفه می باشد .

این دانش فنی که ناشی از طراحی انتخاب عناصر آلیاژی و فولادسازی، ریخته گری، کارگرم و عملیات حرارتی نهایی است و منجر به تولید قطعاتی شده است که در مقایس صنعتی قابل تولید و استفاده است.

 

لازم به ذکر است که  استحاله ناشی از تغییر شکل پلاستیک، به تبدیل آستنیت باقیمانده ناپایدار به مارتنزیت در حین تغییر شکل در دمای اتاق بر‌می‌گردد. این خاصیت  فولادهای TRIP این ویژگی های منحصر به فرد را دراین نوع از فولاد ایجاد می کند  که شکل‌پذیری مناسب با ماندگاری در استحکام بالا را به‌طور همزمان داشته باشند. عناصر آلیاژی بکار رفته در این نوع از این فولادها به طورعمده شامل کربن، سیلیسیم و منگنز بوده و مجموع این عناصر  بالای پنج درصد می باشد.

یوسف پاینده ؛ محقق این پژوهش درمورد هدف خود از این پژوهش بیان داشت که : هدف و مقصود از این پژوهش تولید فولاد TRIPبا عنصر  منگنز پایین در مقیاس صنعتی بوده است . یه همین جهت و در راستای تحقق این هدف  دو ترکیب شیمیایی متفاوت طوری انتخاب و بکار گرفته شد ه است که مجموع عناصر آلیاژی اصلی بکار رفته چیزی  کمتر از ۴ درصد باشد.

پس از آماده سازی مذاب فولاد ، دو شمش به مقطع ۱۵*۱۵ و متراژ  تقریبی ۶۰ سانتی متر ریخته گری شد. از آنجا که چالش اصلی تولید و ساخت این مدل از فولاد ها عملیات ترمومکانیکال می باشد ، ابتدا دما و زمان کار گرم بهینه و سپس شرایط عملیات حرارتی نهایی را  مورد بررسی قرار دادیم تا اینکه  در نهایت موفق به آن شدیم که دما و زمان بهینه در هر دو مرحله و به صورت تابعی از ضخامت را بدست آوریم .

 

جهت مشاهده قیمت انواع لوله فولادی و صنعتی به صفحه اصلی سایت آهن تک مراجعه نمایید .و قمیت روز انواع لوله صنعتی و فولادی را دریافت نمایید .

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ