طریقه خواندن نوشته های روی لوله های فولادی

لوله های استنلس  و لوله های  فولادی کربنی رایج ترین نوع لوله استاندارد هستند که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله ها بخشی از محصولات لوله ای هستند که با مشخصات و استانداردهای مختلفی تولید می شوند. لوله ها با سایز و اندازه لوله اسمی در اندازه های ۱/۸ تا  ۷۲ در بازار موجود می باشند.
دو نوع متداول و رایج  از لوله ها ،لوله جوش داده شده و لوله بدون درز هستند. هر دو نوع از لوله های درزدار و بدون درز در ورژن، لوله فولادی کربنی و فولادی ضد زنگ موجود می باشند. به  لوله های جوش داده شده همچنین لوله ERW (مقاومت الکتریکی جوش داده شده) گفته می شود.

رایج ترین استاندارد و مشخصات برای لوله های فولادی کربنی استاندارد A53 می باشد. لوله های بدون درز یا مانیسمان توسط فرآیندی ساخته میشود که نیازی به جوشکاری ندارد.

همچنین متداول ترین مشخصات و استاندارد برای لوله های فولادی کربن بدون درز A106B است. لوله های  فولادی استنلس دارای مشخصات و استاندارد های A312 می باشد. لوله فولادی ضد زنگ در دو نوع درزدار وبدون درز موجود می باشد.

نوشته های روی لوله فولادی

لوله ها انواع مختلفی دارند که در ادامه توضیحات مختصری درباره آن ها داده میشود.

  • لوله استاندارد
  • خط لوله
  • لوله های OCTG
  • لوله فشار
  • لوله های مکانیکی
  • لوله سازه ای

لوله های فلزی در ۳ نوع استاندارد وجود دارند که عبارت اند از :لوله های جوشی درزدار ،لوله های بدون درز و مانیسمان و لوله های گالوانیزه .این ۳ نوع از لوله ها ده درصد از کل محصولات لوله های فلزی در سرتاسر جهان را شامل میشود.

خطوط لوله در وهله اول در صنایع نفت و گاز مورد استفاده قرار میگیرد. این لوله ها شامل لوله های ERW ، FW ، SAW و DSAW می باشد..این لوله ها در رده های ۴۲،۵۰ و۶۰ اینچی موجود میباشد و ۲۱ درصد از کل محصولات لوله در سرتاسر جهان را شامل میشود.

لوله های OCTG  لوله های حفاری ، محافظتی و تیوب های حفاری می باشد. این لوله ها در حفاری و تکمیل چاه های نفت و گاز مورد استفاده قرار میگیرند. این لوله ها در کل جهان ۳۵ درصد از کل محصولات لوله را شامل میشود.

لوله های فشار که میزان کمتر از دو درصد از کل لوله های جهان را شامل میشود برای کاربردهای صنعتی و فشار استفاده می شود. لوله های فشار با استفاده از روش تولید لوله های بدون درز ساخته می شوند.

لوله های مکانیکی برای کارهای مکانیکی و ساختاری مورد استفاده قرار میگیرند وحدود ۱۷ درصد از لوله های جهان را شامل میشود.

لوله های سازه ای و ساختاری برای پشتیبانی یا اهداف سازه ای و ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع از لوله می تواند گرد یا مربع باشد. آنها برای نرده ها ، ساخت و سازها و سایر موارد مختلف استفاده می شوند. این نوع از لوله ها تقریبا ۱۵ درصد از محصولات لوله را شامل میشود.

طریقه خواندن نوشته های روی لوله های فولادی 

لوله های فولادی در ابعاد وسایز ها و وزن های مختلفی موجود می باشند.از این رو برای شناسایی و خواندن ویژگی های لوله های فولادی آشنایی با علایم لوله ها بسیار مهم می باشد.در ادامه اطلاعات مهمی از نوشته های روی لوله ها در شرح داده میشود.

شناسایی لوله های استاندارد ASTM

برای شناسایی لوله هایی که طبق استاندارد ATSM می باشد باید مطابق با تصویر زیر عمل کرد:

از سمت چپ:

اولین نوشته مارک لوله یا کارخانه سازنده لوله می باشد.

قسمت بعدی مشخصات لوله ATSM می باشد که اندازه قطر بیرونی ATSM وضخامت دیواره لوله بر طبق استاندارد A53 می باشد.

قسمت بعدی نوع تولید لوله بر روی لوله حک شده است که S نشان دهنده بدون درز بودن لوله می باشد.

قسمت WEIGHT وزن لوله را مشخص میکند.

در قسمت LENGTH طول لوله نوشته شده است.

استاندارد لوله های ATSM

شناسایی لوله ها طبق استاندارد API

در تصویر زیر مشخصات نوشته های روی لوله ها طبق استاندارد API آمده است.

قسمت اولی نوشته مارک و سازنده لوله را مشخص میکند.

قسمت دوم مشخصات لوله API شرح داده میشود.

در قسمت بعدی قطر بیرونی لوله ذکر شده است.

در قسمت PIPE WEIGHT حاصلضرب ضخامت دیوار لوله در طول لوله بر روی لوله حک شده است.

در قسمت پایانی سه نماد B,S,Eنشان دهنده موارد زیر می باشد:

  • B:درجه لوله فولادی
  • S:بدون درز بودن لوله
  • E:نوع جوش لوله
استاندارد های API

پردازش نهایی لوله فلزی

رایج ترین کار و نهایی ترین کار بر روی لوله های فلزی پوشش دهی لوله می باشد که این کار برای جلوگیری از خوردگی لوله انجام میشود و از لوله در برابر شرایط محیطی و انسانی محافظت میکند.
لوله گالوانیزه با استفاده از پوشش روی به عنوان یک عنصر قربانی برای جلوگیری از خوردگی تولید میشود. روی معمولاً توسط یک فرآیند غوطه وری داغ مورد استفاده قرار میگیرد که در آن لوله در یک حمام مذاب از محلول روی فرو می رود. وزن استاندارد  لوله طبق قاعده های مشخص تعیین میشود . لوله های گالوانیزه از داخل و خارج لوله به خوبی در برابر شرایط محافظت میکند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ