لوله اتشخوار دیگ بخار

 لوله اتشخوار دیگ بخار 

 

لوله های اتشخوار دیگ بخار یا بویلر  لوله های فلزی هستند که در داخل دیگهای بخار قرار دارند و به منظور تولید بخار آب را گرم می کنند. دیگ بخار یا بویلر  عبارت است از یک مخزن بسته که در آن بخار آب جهت استفاده در خارج از آن توسط گرمای ناشی از احتراق سوخت تولید می‌شود.

 

داخل دیگ بخار شامل دو بخش طرف آتش و طرف آب است. سطح گرمایی دیگ بخار به مجموع کلیه سطوح در طرف آتش دیگ بخار اطلاق می‌شود. تمام بخش‌های داخلی و تحت فشار یک دیگ بخار از آلیاژهای آهنی ساخته می‌شوند.

 

دیگ‌های بخار از نظر نوع جنس به دو دسته چدنی و فولادی تقسیم‌بندی می‌شوند. دیگ بخار چدنی برای تولید بخار کم فشار ساخته می‌شود. اکثر دیگ‌های بخار از نوع فولادی هستند. دو نوع عمده دیگهای بخار لوله وجود دارد: لوله آبی  دیگ بخار  لوله آتشین دیگ بخار  که از نوع لوله اتشخوار هستند، در دیگهای بخار لوله آبی ، آب درون لوله ها گردش می کند و توسط گازهای داغ حاصل از کوره در بیرون گرم می شود.

 

در دیگ های بخار لوله آتشین ، گاز داغ از یک یا بسیاری از لوله ها عبور می کند ، که از طریق هدایت حرارتی ، آب اطراف آنها را گرم می کند. لوله های بویلر مستعد قرار گرفتن در برابر آسیب های زیر هستند ، از جمله:

 

خوردگی آب دیگ بخار  ، نمودار سازی ، مشکل حرارتی ، مشکل خوردگی. به منظور کمک به جلوگیری از خرابی لوله دیگ بخار ، در سال ۱۹۸۵ مؤسسه تحقیقات انرژی الکتریکی (EPRI) الگوی برنامه کاهش خطای لوله بویلر (BTFR) را تهیه کرد. اجرای این برنامه هزینه های مرتبط با عدم موفقیت را به شدت کاهش داده است.

 

استاندارد لوله های بدون درز بویلر

 

جدول وزن  و استاندارد های لوله های بدون درز بویلر بر اساس قطر داخلی و خارجی لوله های مورد استفاده در بویلر در جدول زیر آورده شده است:
لوله اتشخوار دیگ بخار

دسته‌بندی دیگ بخار بر اساس نحوه قرارگرفتن

 

دیگ های بخار بر اساس قرار گرفتن و مکان کوره ها به دو دسته تقسیم میشوند.

  • بویلر های درون سوز (Internally Fired)
  • بویلر های برون سوز (Externally Fired)

در دسته اول کوره در داخل پوسته قرار گرفته شده است که به آن ها درون سوز میگویند.در دسته دوم کوره در بیرون پوسته قرار گرفته است .به همین دلیل به آن ها برو سوز گفته میشود.

لوله دیگ بخار اتشخوار

 

دسته‌بندی دیگ بخار بر اساس فشار بخار تولید شده

 

همانطور که اشاره شد، بویلرها وظیفه تولید آب داغ یا بخار آب داغ را بر عهده دارند. این بویلرها بر اساس فشار بخاری که تولید می‌کنند به پنج دسته کلی تقسیم می‌شوند.

بویلر فشار پایین

 

دیگ بخار های فشار پایین در دسته بویلر های فشار پایین قرار میگیرند که فشار پایینی در محدوده۱۶ تا ۲۱ بار را تولید میکنند و مهم ترین کاربرد این دیگ بخار ها،تولید بخار برای فرآیند گرمایش می باشد.

بویلر فشار متوسط

 

دیگ بخار فشار متوسط در محدوده ۲۱ تا ۸۰ بار فشار را تولید میکند.از مهم ترین کاربرد های این بویلر ها میتوان به تولید توان و بخار برای فرآیند گرمایشی در نیروگاه ها نام برد.

بویلر فشار بالا

 

دیگ بخار های فشار بالا دسته ای از بویلر ها هستند که فشار های بالاتر از ۸۰ بار را تولید میکنندو از استفاده آن ها نیز در راکتور ها و نیروگاه میتوان نام برد.

بویلر زیر بحرانی

 

این نوع از دیگ بخار ها ،بخار را در فشار های پایین تر از فشار نقطه بحرانی تولید میکنند که اصطلاحا دیگ بخار زیر بحرانی نامیده میشوند.

بویلر فوق بحرانی

 

این نوع از دیگ بخار بخار را دماهای بسیار بالا از نقطه بحرانی تولید میکند.از کاربردهای این نوع بویلر میتوان استفاده در دیگ های بخار در راکتور ها ونیروگاه های اتمی نام برد.تفاوت اساسی که این نوع بویلر با بقیه بویلر های بالا دارد در این است که در اینجا آب به صورت مستقیم وطی فرآیندی با نام فلشینگ به بخار تبدیل میشود در حالی که در بویلر های دیگر آب توسط تبخیر کننده به بخار تبدیل میشود.

لوله اتشخوار دیگ بخار

دسته بندی دیگ بخار براساس تعداد مسیر

 

 

بویلرها بر حسب تعداد مسیری که گازهای ناشی از احتراق طی می‌کند تا وارد دودکش شوند به چند دسته تقسیم می‌شود.
تک پاس: نسل اول بویلرهای زغال‌سنگ سوز لوکوموتیوهای بخار از این نوع بوده‌اند که در آنها گازهای ناشی از احتراق مسیر دیگ را یک بار طی می‌کند و بعد وارد دودکش می‌شود. این نوع از بویلرها دیگر ساخته نمی‌شوند.
دو پاس: (برای تولید آب‌گرم) گازهای ناشی از احتراق مسیر دیگ را دو بار طی می‌کند و بعد وارد دودکش می‌شود.
کوره برگشتی: گازهای ناشی از احتراق مسیر کوره را دوبار طی می‌کند و سپس به پاس لوله‌ها منتقل شده و به سمت دودکش حرکت می‌کند. راندمان بویلرهای کوره برگشتی از بویلرهای دو پاس بیشتر است.
سه پاس: (برای تولید آب‌گرم و بخار) گازهای ناشی از احتراق مسیر دیگ را سه بار طی می‌کند و بعد وارد دودکش می‌شود.
چهار پاس: دیگ‌های ۴ پاس صرفاً برای تولید بخار در تناژ بالا تولید می‌شود. گازهای ناشی از احتراق مسیر دیگ را چهار بار طی می‌کند و بعد وارد دودکش می‌شود.

 

کاربرد بویلر

 

بویلر و دیگ بخار کاربرد بسیار زیادی در خیلی از صنایع بزرگ  دارند. آن ها علاوه بر کاربرد گرمایشی از نیروی محرکه بخار برای تأمین انرژی مولد و الکتریسیته استفاده می‌شود. پالایشگاه‌ها از جمله این موارد می‌باشند. به‌طور خلاصه موارد زیر را می‌توان از جمله استفاده‌کننده‌های بویلر و دیگ بخار به‌شمار آورد:
  • پالایشگاه‌ها
  • کارخانجات تولید قطعات صنعتی
  • کارخانجات خودروسازی
  • تولید بتن
  • رنگرزی نخ فرش و پارچه
  • تولید رب گوجه‌فرنگی
  • صنایع شیر و فرآورده‌های لبنی
  • تولید نبات، آب نبات و شکلات
  • تولید کیک، کلوچه و نان
  • کیورتینگ بتن
  • صنایع سلولزی و تولید کاغذ
  • مرغداری و دامداری‌ها
  • سالن‌های پرورش قارچ
  • صنایع لاستیک‌سازی
  • صنعت شستشو از جمله کارواش‌ها، معابر شهری، ناوگان ترابری عمومی (هواپیما، قطار، مترو، اتوبوس و …)

قیمت لوله اتشخوار دیگ بخار

 

لوله های بویلر در  قطر ، طول و ضخامت متفاوت در بازار عرضه می شود اما سال هاست که قیمت این لوله ها در رنج ۵۰۰ دلار تا ۴۰۰۰ دلار بنا به کیفیت و موارد گفته شده متغیر است. در کشور ایران لوله ها مانیسمان یا مصطلح شده آن ، به نام لوله اهواز نیز در بویلر مورد استفاده قرار می گیرد که به شدت از سمت استاندارد مورد نکوهش است. باید دانست یکی از مهترین پارامتر های خرید بویلر لوله هایی است که سازنده در آن به کار برده است. و از نظر قیمت نیز می تواند حتی تا بیش از ۵ برابر تفاوت قیمتی ایجاد کند.
آهن تک بزرگترین تامین کننده انواع لوله های لوله مانیسمان ،لوله آتشخوار ،لوله جدار چاه و … در سراسر ایران  است. ما متخصص لوله هستیم و از سال ۱۳۷۸ خدمات و محصولات با کیفیتی را به  مشتریان گرامی  ارائه می دهیم.

 

ما متخصصین لوله هستیم و از سال ۱۳۷۸ خدمات و محصولات با کیفیتی را به  مشتریان گرامی  ارائه می دهیم.

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ