مشخصات فنی و کاربرد لوله مانیسمان

تاریخچه لوله های مانیسمان

 

لوله مانیسمان یا لوله بدن درز و دراصتلاح علمی سیم لس seam less از لوله های پر کاربردی و مهم در پروژه های بزرگ عمرانی و ساخت و ساز و تولید می باشد. لوله مانیسمان اولین بار در سال ۱۹۵۰ میلادی در شهر دوسلدروف آلمان و توسط برادران مانیسمان تولید و ساخته شد.
و اسم مانیسمان که از نام سازندگان آن گرفته شده از آن زمان به این لوله ها اتلاق و ماندگار شده است.

 

مشخصات فنی و کاربرد لوله مانیسمان

چرا به لوله مانیسمان لوله بدون درز می گویند ؟

 

روش ساخت و تولید لوله مانیسمان به شکلی می باشد که درطی فرانید ساخت آن هیچ گونه درز یا نقطه جوشی ایجاد نمی شود. لوله مانیسمان به دلیل استحکام و مقاومت بسیار بالا باعث شده که میزان تولید و مصرف آن در جهان رو ند افزایشی داشته باشد.


 لیست قیمت لوله مانیسمان: قیمت روز لوله مانیسمان 

فرایند ساخت لوله مانیسمان

 

مشخصات فنی و کاربرد لوله مانیسمان

در آغاز فرایند ساخت لوله فولاد خام را درون کوره و حرارت بالا گرم می کنند کو وقتی که فولاد به درجه حرارت کافی و مورد نظر رسید ، فولاد نرم شده را با کمک وسیله ای به اسم لخ پرس سوراخ کرده و سپس به دستگاه اللنگاتور فرستاده می شود تا فولاد گرم شده که نرم و قابل شکل دهی است را با این دستگاه گرد کنند. پس از آن مرحله شلیک سمبه است ، مرحله ای که بیشترین تفاوت وتمییز را در تولید این نوع لوله با سایر لوله های فولادی ایجاد می کند .

زمانی که فولاد گداخته شده از مرحله گرمادهی بیرون آورده می شود همچنان گرم و داغ است ،و سمبه به طرف فولاد پرتاب می شود که این پرتاب موجب می شود که شمش سوراخ شده و درعین حال اینکه هیچ گونه درزی ایجاد کند.

سمبه ها با طول دوازده متر و سرعت بسیار بالایی دارند که از داخل شمش فولادی عبور می کنند.
حالا نوبت به مرحله تاب گیری می رسد تا اگر طی مراحل قبلی تابی در لوله ایجاد شده است گرفته شود و لوله صاف و یک دست شود .

حالا سر و ته لوله را به حالت گرد در آورده و به اندازه مورد نظر خود رسانده که این عمل به کمک دستگاه کشش انجام می شود و لوله را تحت کشش قرار داده تا به اندازه مد نظر برسد .

 

مشخصات فنی و کاربرد لوله مانیسمان

درحالی که این متراژتولید لوله مانیسمان در کشورهای دیگر بیشتر از ۲۴ متراست ، در ایران حداکثر اندازه ۲۴ متراست .
و در حال حاظر کشوری که لوله مانیسمان با بیشترین طول را می سازد آمریکا می باشد که محصولاتی تا متراژ ۴۲ متر تولید می کند .

حال نوبت به مرحله خنک سازی می رسد که لوله را پس از آنکه با آب، سرد و خنک کردند لوله به دستگاه کونیک فرستاده می شود تا در این دستگاه سر و ته آن صاف و دریک راستا قرار گیرد

ضخامت لوله مانیسمان

 

به ضخامت جداره لوله مانیسمان رده لوله گفته می شود. و لوله های تولیدی دارای رده های لوله مانیسمان رده ۲۰، رده ۴۰، رده ۶۰، رده ۸۰ ، رده ۱۲۰ و رده ۱۶۰ است.

مشخصات فنی و کاربرد لوله مانیسمان

سایز بندی لوله مانیسمان

 
• ۱.۲ اینچ = ۲ میلی متر
• ۳.۴ اینچ =۲۵ میلی متر 
• ۱ اینچ =۳۲ میلی متر
• ۱.۴*۱ اینچ = ۴۰ میلی متر
• ۱.۲*۱ اینچ = ۵۰ میلی متر
• ۲ اینچ =۶۳ میلی متر
• ۱.۲* ۲= ۷۵ میلی متر
• ۳ اینچ= ۹۰ میلی متر
• ۴ اینچ =۱۱۰ میلی متر
• ۵ اینچ = ۱۲۵ میلی متر
• ۶ اینچ = ۱۶۰ میلی متر
• ۸ اینچ = ۲۰۰ میلی متر
• ۱۰ اینچ = ۲۵۰میلی متر

 تا الان لوله های مانیسمان در  سایزهای  ۱/۸ اینچ تا ۲۶ اینچ تولید میشوند.
لوله مانیسما با سایز بیشتر از ۲۶ اینچ تولید نمی شود که دلیل آن نبود امکانات ساخت آن به هیچ وجه نیست بلکه دلیل آن عوامل زیر است :

۱- همانطور که میدانید لوله درزدار ارزان تر از لوله مانیسمان است.

۲- درصنعت تقریبا در همه موارد سایز بالاتر از ۲۶ اینچ برای انتقال خطوط طولانی استفاده میشود.که خطوط انتقال ، دارای فشار پایینی نیز هستند.

۳- با توجه به عدم تفاوت بسیار زیاد در استفاده از لوله درزدار یا لوله مانیسمان ، از مورد با هزینه کمتر استفاده میشود .

به همین دلیل لوله های مانیسمان با سایز بیشتر  از ۲۶ اینچ خریداری ندارد.پس  توجیه اقتصادی برای تولید کننده لوله مانیسمان وجود ندارد که آن را تولید کند.


 مقاله مرتبط: لوله مانیسمان رده 20 

مشخصات فنی لوله مانیسمان

 

مشخصات فنی و کاربرد لوله مانیسمان

 

 

این لوله ها فولادی بدون دز همگی از مشخصات فنی یکسانی که طبق استاندارد ساخت ASME B36.10 برای لوله های فولادی و استاندارد ASME B36.19 برای لوله های استیل میباشد ساخته و تولید می شوند.
تمامی لوله های مانیسمان تولیدی باید شامل مشخصات فنی این استاندارد ها که حداقل ها و حد اکثر هایی دارد باشند.

 

• :SPEC 5L : مشخصات استانداردابعادی ، نوع ماده وشرایط ویژه انتقال سیال به لوله استیل جوشی و لوله بدون درز مناسب برای خطوط لوله استفاده و به کار برده میشود.

• ASTM A 106 / ASME SA 106  :مشخصات استاندارد و فنی لوله استیل کربن استیل بدون درز،که برای سرویسهای با دمای بالا مناسب است .

• ASTM A 333 / ASME SA 333: مشخصات استاندارد و فنی لوله فولادی بدون درز، و برای پروژه هایی با دمای پایین مناسب است .

 

• ASTM A 335 / ASME SA 335: استاندارد فنی لوله استیل-آلیاژ آهنی بدون درز یا seamless ، ,و متناسب با سریوسهای با دمای بالا می باشد .

• ASTM A 520 : مشخصات استاندارد برای ملزومات جانبی لوله برای لوله های کربن استیل درزدار مقاوم الکتریکی .
همچنین ملزومات ویژه برای سرویسهای با دمای بالا، صرف نظر از الزاماتی که تعدادی از آزمایشها وتست-فشار را مد نظر قرار میدهند.

 

• ASTM A 530 / ASME SA 530 : مشخصات استانداردکه عمدتا حداقل ملزومات اساسی برای کربن وآلیاژ لوله فولادی را بیان میکند(a.o. for A 106/ SA 106).
این استاندارد روشهای کاربردی شامل آزمایش،تست وفشار نیز می شود.

• ASME B 36.10: مشخصات استانداردکه ابعاد لوله استیل کربن و پایپ رابیان میکند.
این استاندارد همچنین یک کنترل بر روی قطر بیرونی لوله،اسکجول لوله،ضخامت دیواره و وزن لوله ها انجام می دهد.
و برای لوله هایی با قطر از ۱٫۸ اینچ تا ۲۴ اینچ را شامل می شود .

• BS 3059: مشخصات استانداری برای زمینه های انتقال فنی لوله های درزدار فولادی کربن ا از جنس ERW 320 با تنش کششی کم و برای دماهای بالا.

 

• DIN 1626: مشخصات استاندارد برای شرایط فنی لوله های بدون درز فولادی استیل برای کاربردهای ویژه .الزامات و کیفیت مواردی که برای اجرا پایپ باید داشته باشد را بیان می کند.

• DIN 2394: مشخصات استاندارد که ابعادلوله های درز دار دقیق استیل کربن را بیان و شامل می کند.
این استاندارد از لوله های مانیمسان بدون درز برای کارهای تاسیساتی کاربرد دارد.

 

مشخصات فنی و کاربرد لوله مانیسمان

 

لوله مانیسمان به علت استقامت بالا اصولا قطر کمی دارد چرا که ضخامت کم هم جوابگو می باشد، امااز آنجایی که اگر ضخامت لوله افزایش یابد، هزینه آن نیز متعاقبا افزایش پیدا می کند. که این افزایش هزینه از تولید و ساخت لوله تا فروش وتوضیع آن را شامل می شود.

همانطور که قبلا ذکر شد روش ساخت این لوله متفاوت تر از تولید لوله های دیگر است به همین علت هم قیمت آن هم بیشتر از سایر لوله ها میباشد .

نکته قابل توجه محصول نوع تولید آن است که از سایز بزرگ به سایز کوچک است. لوله های با سایزهای ۰.۵ ، ۰.۷۵ و یک اینچ عمدتا به روش سرد تهیه و ساخته می شوند.

 

به عنوان نمونه برای تولید لوله با سایز ۰.۵ اینچ باید روی شمش ۷۶ سوراخ ۰.۵ اینچ ایجاد شود که این سوراخ کاری پس از عملیات حرارت دهی انجام می شود. پس از خنک شدن لوله این محصول در خط تولید تحت کشش قرار می گیرد وتا اندازه ۱.۲۵ اینچ کشیده می شود. پس ازطی مراحل اسید کاری و طی چند مرحله کشش سایز محصول را به ۰.۵ اینچ می رسانند.

فشار کاری لوله مانیسمان

 

با توجه به سایز ،ضخامت و دمای کاری فشار کاری این لوله ها متفاوت می باشد.

باید توجه داشت که مقدار فشار کاری لوله در دمای خاص و سایز خاص دارای مقدار یکسانی می باشد.

فشار کاری لوله های مانسمان ۱ اینچ تا ۱۰ اینچ از دمای ۳۷٫۸ درجه سانتیگراد تا ۳۹۹ درجه سانتیگراد برحسب PSI در جدول زیر آمده است.

مشخصات فنی و کاربرد لوله مانیسمان

تفاوت لوله مانیسمان با سایر لوله ها

 

اولین تفاوت بدون درز بودن لوله مانیسمان نسبت به سایر لوله ها می باشد که در فرایند ساخت آنها جوش ایجاد می شود .

لوله مانیسمان مواد اولیه متفاوتی نسبت به لوله های درزدار و جوشی دارد. و لوله های درزدار یا جوش یا درز جوش با روش برش ورق

مشخصات فنی و کاربرد لوله مانیسمان، شکل دهی و در پایان جوشکاری تولید می شوند .

لوله مانیسمان یا لوله بدون درز به نسبت سایر محصولات لوله فشار و مقاومت بیشتری را تحمل می کند برای همین در صنایع پتروشیمی ، پالایشگاهی ، نیروگاهی ، شیمیایی و… بسیاری زمینه های دیگر کاربرد فراوان دارد که استفاده ان نیز روند افزایشی دارد.

مواردکاربرد لوله مانسمان

مشخصات فنی و کاربرد لوله مانیسمان

• در لول سوئیچ ها ، لول ترانسمیتر ها ، لول گیج ها ، به عنوان کنترل کننده های سطح ارائه می شوند. این لوله در شیرهای کنترلی مانند گیت ، بال ولو ، ترموستاتیک ، فشاری ، پنوماتیک و… در تله های بخاری مانند انواع تله های ترمودینامیکی ، تله های فری فلوت ، ترموستاتیکی ، فلوتری و… مصرف می شوند. ابزار دقیق ها و ابزار نمایشگر ها نیز از مانیسمان استفاده می کنند. در ابزارهای دقیق اندازه گیری سطح مثل ساتل ، فشار سیستم ، دمای سیستم و…
این لوله را در صنایع پتروشیمی برای انتقال نفت و گاز استفاده می کنند.
برای انتقال آب و آبرسانی کاربرد دارد.
نیروگاه های حرارتی
صنایع دارویی
صنایع غذایی به  کار برده می شود.

 

انواع لوله مانیسمان اروپایی

 

سایزبندی لوله های مانیسمان کشورهای اروپایی بین ۱.۲اینچ  تا ۱۲۰ اینچ است این محصول که در صنایع  فراوان و مهمی  کاربرد و استفاده دارد همانگونه که در بالا به این کاربردها اشاره کردیم از جمله صنایع پتروشیمی و پالایشگاه ها تا صنایع  کشاورزی و اتصالات  که همگی متناسب  با زمنیه های کاری مورد استفاده از سایزهای مختلف لوله مانیسمان  استفاده می کنند.

وارادات لوله های مانیسمان اروپایی بصورت مستقیم توسط بازرگانی آهن تک صورت می گیرد ، ارائه بهترین قیمت و بالاترین کیفیت این لوله ها ، بدون دلال و واسطه و تمامی برنده های معتبر خارجی که به آن ها اشاره خواهیم کرد را با دریافت راهنمایی و مشاوره کامل و جامع از ما بخواهید.

لوله مانیسمان اروپایی وارداتی توسط بازرگانی آهن تک ازتمامی کارخانجات معتبر کشورهای ژاپن – رومانی – روسیه – آرژانتین – اکراین – آلمان – چین و … می باشد
لوله مانیسمان کشور اکراین :شرکت سازنده اینترپایپ
لوله مانیسان کشوررمانی: شرکت سازنده ارسلورمیتال
لوله مانیسمان کشورچین : شرکت های سازنده  Hebi Huke – GST – Lantrin

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ