نکاتی که باید درباره لوله گالوانیزه بدانید.

لوله فولادی گالوانیزه چیست؟

لوله های فولادی گالوانیزه نمونه ای از لوله های فولادی کربنی هستند که توسط یک لایه محافظتی که اکثرا از فلز روی می باشد ،پوشش داده میشوند.این لایه به عنوان لایه محافظ و پوششی عمل می کند ،زیرا از فولاد کربنی که در زیر خود قرار دارد محافظت میکند و باعث میشود تا فولاد دیر زنگ بزند. لوله های فولادی گالوانیزه شامل دو نوع می شوند که عبارت اند از :

  • لوله فولادی گالوانیزه گرم
  • لوله فولادی گالوانیزه سرد.

لایه گالوانیزه شده توسط فلز روی علاوه بر مقاومت در برابر زنگ زدگی ،عملکرد ضد خوردگی لوله های فولادی را نیز تقویت می کند.

چرا از فلز روی به عنوان لایه روکش ومحافظ استفاده می شود؟

سوالی که در اینجا وجود دارد این است که چرا از فلز روی برای روکشی  و محافظ لوله فولادی استفاده میشود. علت اینکه از فلز روی استفاده میشود این است که این فلز و عنصر روی نسبت به عنصر فولاد فعال می باشد. اکسید روی در سطح لوله های فولادی گالوانیزه وجود دارد که باعث میشود تا جلوی اکسیداسیون یا همان خوردگی را بگیرد. علت دیگر این که از این فلز استفاده میشود این است که، هنگامی که خوردگی الکتریکی و شیمیایی اتفاق می افتد ، اولین فلزی که در خوردگی فاسد میشود و از بین میرود فلز روی می باشد که باعث میشود تا فولاد آسیب نبیند.عنصر روی باعث میشود تا سرعت خوردگی لوله کاهش یابد و عمر لوله های فولادی طولانی شود.

کاربرد لوله های فولادی گالوانیزه

از لوله های فولادی گالوانیزه در ابتدا به عنوان لوله های انتقال آب استفاده میشد.اما پس از گذشت چندین سال زنگ های زیادی در این لوله ها مشاهده شد.این زنگ زدگی ها باعث شد تا آب دارای مواد ناخالص گردد و آب رنگ زرد را به علت اکسید آهن دریافت کند. این آبی که از لوله های آهنی عبور میکرد، نه تنها رنگ اکسید را به خود میگرفت بلکه آلوده به باکتریهای تولید شده در سطح داخلی نیز بود. در نتیجه خوردگی ، آب حاوی عنصر سنگین فلز بسیار زیاد است و برای سلامتی افراد مضر است. به همین خاطر، کشورهای پیشرفته از دهه ۱۹۶۰ به بعد به تدریج استفاده از آن را به عنوان لوله آب ممنوع اعلام کردند.

لوله فولادی گالوانیزه هم اکنون به طور عمده در انتقال گاز، ذغال سنگ ، بخار ،گلخانه و… مورد استفاده قرار میگیرد.

انواع لوله های فولادی گالوانیزه

لوله فولادی گالوانیزه شامل دو نوع است:

  •  لوله فولادی گالوانیزه گرم
  •  لوله گالوانیزه سرد که به آن لوله گالوانیزه برقی یا grc  نیز گفته می شود.

 

اندازه و مشخصات لوله های فولادی گالوانیزه

قطر لوله های گالوانیزه متغیر می باشند.قطر اسمی لوله های گالوانیزه  از ۱/۲ اینچ تا  ۴ اینچ می باشند.بنابه نیاز مشتریان این قطر ها میتوانند تغییر کنند.
ضخامت دیواره لوله میتوانند از  ۲ میلی متر تا ۴٫۵ میلی متر متغیر باشد. هر گونه ای سوالی درباره اندازه و مشخصات و قیمت لوله های گالوانیزه دارید میتوانید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ارشد آهن تک در ارتباط باشید.

لوله گالوانیزه گرم

معرفی لوله های فولادی گالوانیزه گرم

لوله های فولادی گالوانیزه گرم در مراحل ساخت با استفاده از لوله های فولادی و مایع روی با دمای ۵۰۰  درجه و ساخت لایه روی سطح متصل به فولاد انجام میشود.گالوانیزه گرم نوعی از لوله های مقاوم در برابر خوردگی است  که در انواع محصولات ساختاری فولادی مورد استفاده قرار می گیرد.

اولین کشوری که از گالوانیزه گرم استفاده کرد ،کشور فرانسه بود که از آن در صنعت استفاده کرد.از آن زمان تا کنون بیشتر از ۱۸۰ سال میگذرد .با این حال ، به دنبال توسعه فولاد نورد سرد ، در دهه های اخیر پیشرفت بسیار زیادی در زمینه لوله انجام شده است.این لوله های گالوانیزه گرم با توجه به تقاضای بالا برای کاربرد در  حمل و نقل ، ارتباطات ، محصولات حفاظتی و کشاورزی بسیار مورد استفاده قرار میگیرند.از این لوله ها میتوان در زمینه گلخانه سازی نیز مورد استفاده قرار گیرند که به لوله های گلخانه ای شهرت دارند.

پروسه تولید گالوانیزه گرم

مراحل تولید  لوله گالوانیزه گرم به ترتیب مراحل زیر می باشد که عبارت اند از :

  • انتخاب ورقه فولادی
  • شستشو
  • آبکاری
  • خشک کردن
  • آبکاری معلق
  • خنک کردن
  • تمیز کردن
  • سنگ زنی
  • گالوانیزه گرم.

ضخامت روی برای لوله های فولادی گالوانیزه گرم

ضخامت لایه روی لوله فولادی گالوانیزه  بین اعداد ۳۵μm و ۶۵۰μm  می باشد که با توجه به کار برد آن متغیر می باشد. ضخامت لایه روی فقط ۵-۱۵μm است. لایه روی اثرات ضد خوردگی هوا و محافظت از مواد شیمیایی برقی را بر عهده دارد.

تأثیر لایه روی لوله فولادی گالوانیزه گرم در برابر خوردگی

در پردازش گالوانیزه گرم ، در ابتدا قسمتی از  لایه آلیاژ فلز روی تشکیل می شود که بالای آن یک لایه روی خالص است. هنگامی که هوا لایه روی را می خورد و اکسید میشود ، لایه ای از ZnO ، Zn(OH)2 جهت حفاظت از کربنات روی اساسی را تشکیل میشود. این باعث میشود اثر ضد خوردگی فلز میشود. وقتی این لایه از بین برود  ، لایه جدیدی شکل خواهد گرفت. هنگامی که لایه روی به شدت از بین رفت ، روی از محافظت شیمیایی برقی استفاده می کند. بدیهی است که فولاد گالوانیزه گرم عملکرد ضد خوردگی بهتری نسبت به لوله گالوانیزه سرد دارد.

 عمر لوله فولادی گالوانیزه گرم  چقدر است؟

لوله های فولادی گالوانیزه دارای عمر های  طولانی می باشند که نسبت به شرایطی که لوله در آن قرار دارد میتواند متغیر باشد.به طور میانگین لوله های گالوانیزه گرم دارای عمر  ۱۳ سال در منطقه صنعتی سنگین ، ۵۰ سال برای محیط اقیانوس ، ۱۰۴ سال در حومه شهر ، ۳۰ سال در شهر می باشند.

فرایند گالوانیزه گرم  برای انواع اسیدهای قوی ، قلیایی و سایر شرایط خوردگی قوی بسیار مناسب است.

معرفی لوله های فولادی گالوانیزه سرد

لوله فولادی گالوانیزه سرد لوله هایی هستند که با استفاده از لایه روی پوشش داده شده و پردازش شیمیایی بر روی لوله فولادی تولید میشوند .ضخامت لایه روی که بر روی لوله های فولادی قرار دارند حدودا ۲۰ ۳۰μm می باشند.ضخامت روی لوله های فولادی گالوانیزه سرد ۵-۱۵ میکرومتر می باشد که این لایه متراکم است و هیچ ماده ای شیمیایی و ماده آلی  در آن وجود ندارد.

فرآیند ساخت لوله فولادی گالوانیزه سرد

فرآیند و پروسه ساخت لوله گالوانیزه سرد به ترتیب زیر می باشد :

  • ضد عفونی کردن
  •  آبکاری
  •  خشک کردن
  • بسته بندی

نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که فناوری گالوانیزه سرد برای محصولات لوله توصیه نمی شود.به علت آن که لوله های فولادی به عنوان لوله آب مورد استفاده قرار نمیگیرند، اکثر کشورهای جهان به تدریج  استفاده از لوله های فولادی گالوانیزه سرد را منع کرده اند، اما با توجه به پردازش گالوانیزه سرد از نظر ظاهر صاف  و زیبایی که دارند ،میتوان از آن ها  در ساخت قطعات کوچک که به آبکاری دقیق احتیاج دارند استفاده شود. از استفاده گالوانیزه سرد  میتوان به پیچ ​​، ساخت ماشین آلات ، الکترونیک ، ابزار دقیق ، مواد شیمیایی ، صنایع سبک ، حمل و نقل ، سلاح ، هوافضا ، انرژی اتمی و غیره اشاره کرد.

در صورت هر گونه سوال یا مشاوره میتوانید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان آهن تک در تماس باشید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ