کاربرد لوله فولاد ضد زنگ در تصفیه

کاربرد لوله فولاد ضد زنگ درتصفیه آب

 

جدی ترین مشکل کاربرد لوله فولاد ضد زنگ در تصفیه آب و خاک(soil and water treatment) زنگ زدگی و خوردگی (corrosion)این لوله های فولادی در محیط های مرطوب می باشد.

 

کاربرد لوله فولادی در تصفیه آب

 

خوردگی لوله فولادی در خاک بر اساس میزان مقاوت خاک طبقه بندی می شود.

آزمایشات نشان می دهد اگر خاک دارای  pH بیش از ۴٫۵ باشد و زهکشی و آبگیری به نسبت خوبی داشته باشد ومقاوت ان ۲۰۰۰باشد،لوله های فولادی ۳۰۴ و ۳۱۶ از جنس فولاد ضدزنگ دچار خوردگی و پوسیدگی بیشتراز (سانتی متر/اهم) ohm/cm 2000 نشوند.

 

کاربرد لوله فولادی در تصفه اب

 

 

کاربردلوله فولادی ضد زنگ در تصفیه اب

 

در محیط های مرطوب همانند سایر محیط ها ، میزان کلرید مرتبط با پوسیدگی(pitting) وشکاف(crevice) حاصل از خوردگی نیز ممکن است عملکرد فولاد ضد زنگ در خاک را تحت تأثیر قرار دهد.

 

کاربرد لوله فولادی ضد زنگ در تصفیه اب

 

انتخاب لوله فولادی ضد زنگ ۳۱۶ در مکان هایی درون مرزی(خطوط انتقال مورد استفاده درمحدوده مرزهای داخلی یک کشور ) که پیش بینی میشود یک منطقه ساحلی و غیره جذرو مدی با محتوای کلرید بالا باشد مناسب تر است.

 

لوله فولادی ضدزنگ

 

از لوله فوادی ضد زنگ ۲۲۰۵دوبلکس یا لوله فولادی با قابلیت ضد زنگ تقویت شده برای مناطق ساحلی و دیگر محیط ها  که مقاوت خاک بالا می باشد می توان مورد استفاده قرار گیرد.

در صورت لزوم می توان از محافظت خارجی مانند پوسته یا نوار محافظ مناسب استفاده کرد (باید توجه داشت و اطمینان حاصل کرد که از اینکه همپوشانی به خوبی انجام شده واحیانا درزهای موجود باعث ایجاد خوردگی نشود ) وهمچنین از لوله فولاد ضدزنگ نیز می تواند با محافظت کاتدی محافظت کرد.

 

لوله های فولادی ضد زنگ ۳۰۴ و ۳۱۶  در آبرسانی و تصفیه فاضلاب بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله ها معمولاً هنگام استفاده ، نازک تر نمی شوند ، بنابراین نیازی به عملیات اضافه برای  جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی ان ها نیست.

 

این امر به تولید لوله های فولادی از جنس فولاد ضد زنگ نازک و سبک که حمل و نقل آسانی دارند کمک می کند ، و همچنین در طی دوره های طولانی استفاده نیاز به نگهداری ومحافظت  بسیار کم دارند.

این لوله های فولادی می توانند سرعت جریان  بیش از(ثانیه/متر) m/s30  را تحمل کنند و همچنین در شرایط آشفتگی جریان عملکرد خوبی از خود نشان دهند.لوله های فولادی ضد زنگ برای حفظ مقاومت در برابر خوردگی مواد ، نیازی به افزودن مواد افزودنی شیمیایی در آب ندارند و میزان آبشویی(leaching rate) فلزات نیز حداقل است.

 

اگر لوله فولادی ضد زنگ  کاملاً در آب پوسیده شده باشد ، خوردگی به احتمال زیاد ناشی از شکاف(crevice) است .

آزمایشات نشان می دهد که وقتی سطح کلرید کمتر از۲۰۰ppm  باشد، احتمال خوردگی (crevice) درلوله های فولادی ضد زنگ ۳۰۴ و ۳۱۶ بسیار کم است. با این وجود ، در طراحی ، ساخت و استفاده ، لازم است تا حد امکان از ترک خوردگی اجتناب شود ، که این امر احتمال بروز خوردگی شکاف (crevice corrosion)را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
تماس با کارشناسان آهن تک
ارسال پیام از طریق واتس آپ